• K Kalle

Vad gör ni med era gamla kläder?

Jag har, som många andra, massor med kläder. Nu har jag lyckats slita mig från några (jag har svårt att släppa taget om saker). Förr hade jag bara tryckt ner allt i en sopsäck och slängt eller skänkt bort en del till välgörenhet. Nu har jag hört att välgörenhetsorganisationerna inte vill ha så mycket kläder längre. De får alldeles för mycket och kan inte hantera det.

slänga
    skänka bort till välgörenhet
    använda tyget till något annat, typ lapptäcke eller liknande
    lämna in till H&M, Lindex, Hemtex osv för att få rabatt vid nyköp
    sälja på Tradera, Sellpy, båsloppis eller liknande

Hur gör ni?
  • Svar på tråden Vad gör ni med era gamla kläder?
  • Lena

Kläderna exporteras och behandlas så de blir fibrer igen. Men svensk forskning har nyligen visat på bättre sätt att återvinna och behålla fibrernas styrka

• Lena

De skrev i trådstarten att man lämnade in dem för att få rabatt och inte att det var för materialåtervinning

• Jag är bara jag

Finkläder blir vardagskläder, vardagskläder arbetskläder, arbetskläder blir trasor. Några få plagg skänks till loppis.

• K Kalle
    Lena skrev 2017-08-31 16:08:51 följande:

De skrev i trådstarten att man lämnade in dem för att få rabatt och inte att det var för materialåtervinning

Med det man lämnar till HM mfl går väl till återvinning - samtidigt får man rabatt (i en del affärer) och en bonuscheck (i de flesta). Det blir som pant som man har på flaskor och burkar.
  • K Kalle
    Jag är bara jag skrev 2017-08-31 18:08:16 följande:

Finkläder blir vardagskläder, vardagskläder arbetskläder, arbetskläder blir trasor. Några få plagg skänks till loppis.

Jo, så där har jag gjort, och fått mycket finare vardagskläder på köpet, men de är ändå för många. Jag hade velat sy ett lapptäcke, men jag gillar inte att sy, är inte bra på det och äger ingen symaskin.
  • Jag är bara jag
    K Kalle skrev 2017-09-01 08:25:49 följande:
    Jo, så där har jag gjort, och fått mycket finare vardagskläder på köpet, men de är ändå för många. Jag hade velat sy ett lapptäcke, men jag gillar inte att sy, är inte bra på det och äger ingen symaskin.
    Lej bort allt till nån som kan sy. Glad
  • K Kalle
    Jag är bara jag skrev 2017-09-01 17:32:37 följande:
    Lej bort allt till nån som kan sy. Glad
    Ja, jag ska skänka lite till min mamma som gillar att sy. Hon är förresten med i en grupp som gör bandage av gammalt (rent) tyg som sen skickas till krigsområden. Det är ju ett bra sätt att använda det på (synd att det ska behövas dock).
  • Jag är bara jag
    K Kalle skrev 2017-09-04 08:20:00 följande:
    Ja, jag ska skänka lite till min mamma som gillar att sy. Hon är förresten med i en grupp som gör bandage av gammalt (rent) tyg som sen skickas till krigsområden. Det är ju ett bra sätt att använda det på (synd att det ska behövas dock).
    Låter som en bra idé.
  • Tralala1

Jag slänger sånt som är trasigt och slitet. Sånt som är ok kan användas som arbetskläder. Är kläderna fortfarande snygga, eller kanske oanvända, så spar jag dom i ett förråd. Ibland går jag till förrådet och tar fram nåt som jag glömt jag hade. Ibland syr jag om det också. Det värsta är att det tar rätt mycket plats Skrattande

• MissisDee

Brukar lämna mina trasiga kläder i en kasse bredvid tiggarna. Men kläder som är gamla eller för små slänger jag.

• K Kalle
    MissisDee skrev 2017-09-04 22:09:51 följande:

Brukar lämna mina trasiga kläder i en kasse bredvid tiggarna. Men kläder som är gamla eller för små slänger jag.

Vore det inte bättre att göra tvärtom? Gamla och för små, men hela kläder till tiggarna, och slänga de trasiga?
Svar på tråden Vad gör ni med era gamla kläder?