Inlägg från: jrockyracoon |Visa alla inlägg
  • jrockyracoon

Han äter upp ALLT!

Jag förstår att det här kan bli ett problem.

Du vill inte såra din pojkvän genom att påpeka detta beteende, och du vill inte heller låta det vara som det är för portionerna räcker inte till alla.

Först hoppas jag att du håller med om att din pojkvän måste få äta sig mätt? Kan inte förstå de inlägg som tydligen tycker att man ska gå hungrig från måltiderna eftersom man ska tänka på andra, etc. Vi bor i Sverige, ska vi behöva gå hungriga - det verkar ju inte riktigt klokt...

Det verkar som om att ni beräknar alldeles för små portioner och har för lite mjölk, etc hemma. Det kanske ni kan lösa genom att beräkna för betydligt större matportioner och köpa hem mer mat. Eller? Blir det något över kan ni ju frysa in det återstående.

Men vem ska då betala kalaset?
    Som jag ser det har du två val.
    1. Ta upp detta med din pojkvän. Börja lite mjukt, men fattar han inte - får du bli ännu tydligare. Vänligt men bestämt. Du kan ju berätta att dina föräldrars ekonomi är lite svajig och att det vore bra om han kunde bidra. Han kanske inte alls har något emot att betala, du har ju inte frågat!

2. Eller så tänker ni att det är orimligt att kräva av gäster och mer permanenta gäster/pojkvänner att dessa betalar för maten. Ni kanske prioriterar ett avslappnat gästfritt klimat därhemma -  och tycker det är värt att lägga ner lite extra slantar på detta.

Utöver det har jag tipset att laga ihop något gott tillsammans med din pojkvän. Då får ni en trevlig stund tillsammans, om ni handlar maten tillsammans är det ju ni som betalar och avlastar familjen och dessutom får din pojkvän lära sig att förstå arbetet bakom lagad mat...

Tycker det är lite magstarkt att pojkvännen ska behöva förstå att han inte får ta mer mat genom någon slags tankeläsning. Är det så att ni vill vägra honom mat, så är det i så fall bättre att ni säger det rakt ut. Är det slut på köttbullar, får ni väl säga att nu får du bara ta 5 stycken för det ska räcka till alla, eller något sådant. 

Hur man ska bete sig hos en annan familj när det gäller mat är ju väldigt olika i olika familjer. I mina svärföräldrars familj är man en riktig hedersknyffel ju mer man äter och då visar att man tycker om deras mat. De fullständigt vräker över maten på den ynkliga tallriken och man måste plåga i sig allt det där för att göra dem glada...

Det är inte konstigt att det kan bli krockar, men om vi är tydliga mot varandra kan vi minska missförstånden.

• jrockyracoon
    Anonym (Glupsk) skrev 2017-09-03 12:22:07 följande:

Asså Gud vad jag avskyr sånt. Har själv varit i samma sits. Glupska människor!!

Jag sa till mitt ex "mina föräldrar älskar att du är här på middag, men du är för glupsk".

Herregud man äter inte så mycket. Min nuvarande kan ära hur mycket som helst och vi har inte råd! Men då säger jag till på skarpen". Bara äckligt med såna. De som äter mycket fy fan, min syster äte mycket, jag blir äcklad av henne. Jag hatar det och säger "du är fet sluta ät". Hon är inte fet men ända som hjälper för att hon ska sluta äta. Till frukost åt hon 4 nutella mackor, 2 skålar flingor ovh en bulle!! Efter 1 timma fika hon ett helt kexpaket själv. Vid middag en hel påse chips före och sen massa kött och 6 potatisar. Det är äckligt att titta på

Ursäkta men har du anorexia? Du verkar inte ha en sund inställning till mat och ätande. 

Istället för att fokusera på de enkla faktumet att olika personer vill äta olika mycket vid olika tillfällen - kan du väl njuta av den mat du nu äter och låta andra njuta av sin...

Förstår ärligt talat inte hur du tänker, om du då inte har någon form av aversion mot matätande...

Jag hoppas du genast slutar med att kommentera din syster, som du ju borde värna om. Du vet väl vad sådana kommentarer kan leda till när det gäller personers självkänsla och kroppsuppfattning?
  • jrockyracoon
    Alessia skrev 2017-09-03 12:42:15 följande:

Är det fler sociala koder den killen inte behärskar? Utöver att skamlöst förse sig med mat som är tänkt för en hel familj? Den som inte klarar det efter 5-6-årsåldern  saknar nog en hel del i sin uppfostran. Bara det att han fullständigt struntar i att din pappa behöver mat i matlådan. Fast märkligt att din pappa inte tar upp problemet själv med killen. Är ni rädda för honom kanske, på ett omedvetet plan? Du är rädd för att säga till ordentligt då han "ofta uppfattar saker som att han gör fel". Ja, han gör fel! Han är ouppfostrad, oempatisk, egoistisk och lat och bekväm och  ingen kille som du och din familj kommer att få glädje av - någonsin. Har han på ett år inte fattat galoppen och inte ändrat ett dyft i sitt beteende kommer han inte att göra det heller. Det är du och din familj som får ändra ert beteende mot honom. Helst göra er av med honom.

Precis! Jättekonstigt att han åt tills han blev mätt av maten som stod framme. Eller gick han i skåpen och stal maten därifrån?

Så om en person kommer till middag hos er, får denne passa sig. Stackarn om han äter maten som står på bordet. Borde han inte fatta att han måste kila iväg till McDonalds direkt efter er middag, för att er gästfrihet ligger på 0,0...
  • jrockyracoon
    sextiotalist skrev 2017-09-04 10:17:23 följande:

Om man är gäst hos någon, så länsar man inte faten helt enkelt. Jag är rätt många som inte känner sig mätta förrän de är övermätta. Så om man fortfarande är hungrig efter en normalportion, då kanske man bör tänka över varför (och bekosta överätningen helt själv).

Nu uppfattade jag det som att han gick i skåpen också

För 50 år sedan så klarade (även yngre) vuxna hårt kroppsarbete på mindre portioner än man äter idag (men å andra sidan så var de inte överviktiga)

Det är nog väldigt olika vad som förväntas av en i olika kulturer och subkulturer... Eftersom jag fått inblick i den bosniska kulturen kan jag inte låta bli att jämföra med den normalsvensken.. och jag tycker vi är otroligt snåååla i Sverige i jämförelse!!! Jag undrar vad den kulturen bygger på ?
  • jrockyracoon
    sextiotalist skrev 2017-09-04 15:15:22 följande:
    Eller så är det ni som är giriga, dvs äter andras mat som ni slipper betala och laga.

Nu jämnar det inte ut sig i ts fall heller. Eftersom det är ett ensidigt nyttjande från ett håll.

Nej, vi är inte snåla, vi har bara en annan syn på hur man beter som gäst. Bosnier är inte mer generösa än andra, generositet är inte vad man har i grytorna och på bordet.
    Det kan vara så att TS behöver införa någon balans  - det blir så ensidigt som du säger. Det som jag tycker är intressant är att det i t.ex. den bosniska kulturen nästan skulle ses som värre än mord, att kräva betalning av en dotters pojkvän för maten...

Jag undrar då vad du har på definition på snålhet / generositet. Om man bjuder på saker, så tycker jag det låter som att man är generös. Om man inte bjuder på saker så är man mindre generös och om man dessutom gör det för att det blir för dyrt annars - så är det snålt...

Det klart om vi svenskar är generösa på andra sätt kan det förstås kompensera, men jag har kommit in i det bosniska tankesättet nu. Det blir för mig obegripligt att man inte kan bjuda på några extra pannkakor/köttbullar/smörgåsar när det kommer en gäst, etc... Om det som för TS blir en väldigt obalans i bjudandet har jag också förståelse för att det kan bli knepigt. Äter man oxfilé eller sånt, förstår jag givetvis också...

Kommer t.ex. ihåg när jag var liten och lekte med någon kompis. När familjen åt blev man tvungen och sitta och vänta i kompisens rum. Tämligen obegripligt, såhär efteråt tycker jag...
  • jrockyracoon
    KlunsSmurfen skrev 2017-09-04 15:37:49 följande:
    Så det är helt ok att äta som en häst, äta upp andras mat gång på gång utan att betala för sig, bara tänka på sig själv och strunta i om det räcker till alla?
    Vad kostar det varje månad?

Den som ledsnar på det är snål, tänker inte på andra stackars människor som är sååå hungriga och har för små portioner?

Har du aldrig lärt dej att göra rätt för dej?
    jrockyracoon skrev 2017-09-03 15:07:08 följande:

[...]
    Hur man ska bete sig hos en annan familj när det gäller mat är ju väldigt olika i olika familjer. I mina svärföräldrars familj är man en riktig hedersknyffel ju mer man äter och då visar att man tycker om deras mat. De fullständigt vräker över maten på den ynkliga tallriken och man måste plåga i sig allt det där för att göra dem glada...
    [...]

Det är en viss skillnad på att vräka på mat åt någon och vräka på mat åt sej själv så andra får vara hungriga.

Skulle det vara bättre, menar du att låta folk gå hungriga. Varför ens laga vanliga måltider, kanske enklast att bara satsa på ett blad sallad och vatten?

Är det okej att jag själv som lagar och köper min egen mat, äter mig mätt? I så fall undrar jag hur jag ska bete mig när jag får gäster. Ska jag bälga i mig tills jag blir mätt, samtidigt som gästerna får väga sin mat på någon våg, eller så... Låter ju väldigt generöst...

Har du aldrig lärt dej att göra rätt för dej?

Tror att du missuppfattade någonting nu. Det är inte jag som är TS pojkvän - om du inte tänkte på mina bosniska svärföräldrar. När de lägger på mat, så vågar jag inte göra annat än äta tills magen spricker, för annars blir de mycket sorgsna. Jag försöker dock bjuda tillbaka så mycket jag kan...

Det är en viss skillnad på att vräka på mat åt någon och vräka på mat åt sej själv så andra får vara hungriga.
    Om maten inte räcker till, så hade jag ju ett råd till TS. Gör större portioner. Är det verkligen så illa att se till att den här stora ishockeyspelande bjässen till grabb får i sig det han behöver? Lösningen är väl ändå inte att han ska svälta? Betala kan vara en väg att gå, men att vägra honom mat lär ju inte främja den mysiga stämningen därhemma i stugan..

Om jag bjuder någon på mat, så tänker jag inte såhär om den som äter den: Den där jäveln har inte lärt sig att göra rätt för sig. Jag tänker såhär istället: Vad roligt att han tyckte om maten, det här var en trevlig middag, det här måste vi göra om. Bjuda är ju just det att ge någon något utan krav på motprestation. Annars vore det ju någon form av byteshandel. Hör och häpna, vilket man knappt kan tro vid läsningen av denna tråd, finns det faktiskt dem (jag själv inkluderad) som tycker det är roligt att göra andra glada och mätta. Samtidigt finns det ju inget tvång involverat när man pratar om att bjuda någon. Man väljer ju själv vem man vill bjuda på mat...

Det finns måhända ett antal gratis-mat-banditer i världen - men jag väljer att inte fokusera på just det. Känns inte som det största problemet, och jag har liksom en grundtanke att jag tycker om människor och att de inte by default är skitarslen. Detta är kanske vad som skiljer mig från dig... 

• jrockyracoon

Åh, du skulle tvingas äta upp... Och när du ätit klart, rödmosig i ansiktet och med smärta i magen skulle de skjuta fram efterrätten framför näsan på dig och sedan lite choklad på det. Och avrunda med vindruvor och ett gäng mandariner...

• jrockyracoon
    Anonym (Vilken idiot) skrev 2017-09-04 21:55:48 följande:
    Varför ska den desperata dotterns föräldrar betala för att den desperata dottern har en idiot till kille?
    Ja, det får du fråga dem om...

Själv har jag redovisat huvudsakligen två olika vägar för TS att gå tillväga i inlägg #36.

Sen har jag diskuterat diverse kulturella olikheter angående gästfrihet och lite egna synvinklar på att bjuda andra. Dotterns föräldrar verkar ju uppenbart inte vilja bjuda honom och jag har aldrig hävdat att de som inte önskar bjuda någon ska göra det...

Så varifrån får du det ifrån att det är till mig du ska rikta din fråga? Kanske äter du så små portioner (för att spara pengar) att din hjärna inte riktigt förmår fungera ordentligt... Gå och bjud in dig hos grannen och få ett ordentligt mål mat, är mitt förslag...
  • jrockyracoon
    Anonym (Vilken idiot) skrev 2017-09-04 22:47:24 följande:
    Jag hade såklart bjudit min dotters kille på mat. Men inte om det skulle gå över styr som det verkar göra hos dom. Man har inger respekt om man äter som en gris hos andra
    Och enligt dig är då "att äta som en gris" synonymt med att äta sig mätt?

Fan också, dessa jävla ishockeyspelare... De kommer hit till Sverige (från våra svenska kvinnors magar) och stjäl våra kvinnor och all vår mat som vi (frivilligt) bjuder på. Sen vinner de VM och sånt och flyttar till andra länder och så får vi inte ens se röken av deras skattepengar trots att vi har gett dem våra små lagomportioner som de aldrig blev mätta på...
  • jrockyracoon
    Anonym (Vilken idiot) skrev 2017-09-04 23:16:57 följande:
    Han får äta sig mätt. Men äta överdrivet mycket så hade jag slängt ut han på två röda
    Måste bli en hårfin linje mellan att chilla och mysa efter middagen hos dig, och att ta en köttbulle för mycket och ligga utslängd på den stickiga välkommen-mattan utanför ytterdörren...
Svar på tråden Han äter upp ALLT!