Han äter upp ALLT!
Jag förstår att det här kan bli ett problem.
Du vill inte såra din pojkvän genom att påpeka detta beteende, och du vill inte heller låta det vara som det är för portionerna räcker inte till alla.
Först hoppas jag att du håller med om att din pojkvän måste få äta sig mätt? Kan inte förstå de inlägg som tydligen tycker att man ska gå hungrig från måltiderna eftersom man ska tänka på andra, etc. Vi bor i Sverige, ska vi behöva gå hungriga - det verkar ju inte riktigt klokt...
Det verkar som om att ni beräknar alldeles för små portioner och har för lite mjölk, etc hemma. Det kanske ni kan lösa genom att beräkna för betydligt större matportioner och köpa hem mer mat. Eller? Blir det något över kan ni ju frysa in det återstående.
Men vem ska då betala kalaset?
Som jag ser det har du två val.
1. Ta upp detta med din pojkvän. Börja lite mjukt, men fattar han inte - får du bli ännu tydligare. Vänligt men bestämt. Du kan ju berätta att dina föräldrars ekonomi är lite svajig och att det vore bra om han kunde bidra. Han kanske inte alls har något emot att betala, du har ju inte frågat!
2. Eller så tänker ni att det är orimligt att kräva av gäster och mer permanenta gäster/pojkvänner att dessa betalar för maten. Ni kanske prioriterar ett avslappnat gästfritt klimat därhemma - och tycker det är värt att lägga ner lite extra slantar på detta.
Utöver det har jag tipset att laga ihop något gott tillsammans med din pojkvän. Då får ni en trevlig stund tillsammans, om ni handlar maten tillsammans är det ju ni som betalar och avlastar familjen och dessutom får din pojkvän lära sig att förstå arbetet bakom lagad mat...
Tycker det är lite magstarkt att pojkvännen ska behöva förstå att han inte får ta mer mat genom någon slags tankeläsning. Är det så att ni vill vägra honom mat, så är det i så fall bättre att ni säger det rakt ut. Är det slut på köttbullar, får ni väl säga att nu får du bara ta 5 stycken för det ska räcka till alla, eller något sådant.
Hur man ska bete sig hos en annan familj när det gäller mat är ju väldigt olika i olika familjer. I mina svärföräldrars familj är man en riktig hedersknyffel ju mer man äter och då visar att man tycker om deras mat. De fullständigt vräker över maten på den ynkliga tallriken och man måste plåga i sig allt det där för att göra dem glada...
Det är inte konstigt att det kan bli krockar, men om vi är tydliga mot varandra kan vi minska missförstånden.