• Anonym (En som undrar)

Någon som vågat sig på ett par glas vin trots venlafaxin?

Hej

Jo som det står i rubriken så undrar jag om det är någon som testat och om det gått bra eller inte?

Kanske lära av någon annans misstag eller lugnas av någons erfarenhet så att säga :)

• Svar på tråden Någon som vågat sig på ett par glas vin trots venlafaxin?
  • Anonym (undrar)

Står det i fass att venlafaxin inte får kombineras med alkohol? Eller är det din läkare som avrått dig?

• Anonym (Depperfaren)

Något glas vin tror jag att jag tog men det hände inget. Eller om det var på citalopram. Men jag har aldrig druckit massor. Jag blir alltid sämre dagen efter.

• Anonym (12 år)

Jag har ätit venlafaxin i 12 år och jag har druckit alkohol som vanligt under den tiden. Nu är jag ingen stordrickare men visst har jag druckit både lite och några gånger mer under de här åren.
    Märker ingen skillnad alls mot innan medicineringen.

• AndreaBD

Samma sak här, har ätit venlafaxin länge och har druckit alkohol ibland. Dricker inte mycket. Min son tar också venlafaxin och dricker alkohol.

• Anonym (???)
    Anonym (12 år) skrev 2017-09-02 21:40:03 följande:

Jag har ätit venlafaxin i 12 år och jag har druckit alkohol som vanligt under den tiden. Nu är jag ingen stordrickare men visst har jag druckit både lite och några gånger mer under de här åren.
    Märker ingen skillnad alls mot innan medicineringen.

Har ni gått upp i vikt av den medicinen? Biverkningar?
  • Anonym (En som undrar)

Ok, låter ju bra. Jag dricker egentligen inte så mycket eller ofta för den delen men ett par glas vin eller några öl blir det ibland.

Jag har inte frågat min läkare ännu men tror att det står på alla anti-depp (fass) att man ska undvika alkohol. Jag har stått på SSRI tidigare och då kunnat dricka litegrann utan att det hänt något(större mängder har gett mig minnesluckor och lite mer ångest dagen efter), men nu har jag fått byta och funderade på hur det funkar med dom.

• Anonym (Ja)
    Anonym (En som undrar) skrev 2017-09-02 20:12:05 följande:

Hej

Jo som det står i rubriken så undrar jag om det är någon som testat och om det gått bra eller inte?

Kanske lära av någon annans misstag eller lugnas av någons erfarenhet så att säga :)

Jag har ätit det flera år och druckit vin o levt som vanligt
  • Anonym (NN)
    Anonym (En som undrar) skrev 2017-09-03 00:46:47 följande:

Ok, låter ju bra. Jag dricker egentligen inte så mycket eller ofta för den delen men ett par glas vin eller några öl blir det ibland.

Jag har inte frågat min läkare ännu men tror att det står på alla anti-depp (fass) att man ska undvika alkohol. Jag har stått på SSRI tidigare och då kunnat dricka litegrann utan att det hänt något(större mängder har gett mig minnesluckor och lite mer ångest dagen efter), men nu har jag fått byta och funderade på hur det funkar med dom.

Har tagit antidepp i många år, dock ej venlafaxin men som du säger så rekommenderas ju försiktighet med samtliga. Min teori - ej vetenskaplig på något sätt - är att denna rekommendation främst har sin grund i att alkohol och depp/ångest inte är någon optimal kombination snarare än att medicinen i sig interagerar med alkohol.

Jag har medicinerat med sertralin, citalopram och voxra, druckit normalmycket och inte märkt av någon skillnad mot omedicinerad. Ökad ångest dagen efter en berusning får jag oavsett om jag medicinerar eller ej. Benso däremot upplever jag som direkt olämpligt att blanda med alkohol - en gång och aldrig mer!
  • Anonym (En som undrar)

Ok, tack för alla svar!

Låter ju som att det funkar ganska bra ändå. Lugnt tar jag det i princip alltid ändå, blir som mest att jag och sambon delar på en flaska vin en kväll (alltså då under rätt många timmar).

Men händer någon enstaka gång att man slår på stort och unnar sig en barnfri kväll på stan och då kan det ju bli ett par glas extra. Men jag är så rädd att bli bakis så brukar vara rätt försiktig då med ;p

• Anonym (Tjej)

Nu äter jag inte venlaflaxin längre, men när jag gjorde det så hade jag en utekväll som slutade med att jag lyckades däcka på vår garageuppfart.... Minns ingenting, hur jag kom dit osv. Förutom att jag tyckte jag var nykter innan det blev svart.

Svar på tråden Någon som vågat sig på ett par glas vin trots venlafaxin?