Anonym (En som undrar) skrev 2017-09-03 00:46:47 följande:
Ok, låter ju bra. Jag dricker egentligen inte så mycket eller ofta för den delen men ett par glas vin eller några öl blir det ibland.
Jag har inte frågat min läkare ännu men tror att det står på alla anti-depp (fass) att man ska undvika alkohol. Jag har stått på SSRI tidigare och då kunnat dricka litegrann utan att det hänt något(större mängder har gett mig minnesluckor och lite mer ångest dagen efter), men nu har jag fått byta och funderade på hur det funkar med dom.
Har tagit antidepp i många år, dock ej venlafaxin men som du säger så rekommenderas ju försiktighet med samtliga. Min teori - ej vetenskaplig på något sätt - är att denna rekommendation främst har sin grund i att alkohol och depp/ångest inte är någon optimal kombination snarare än att medicinen i sig interagerar med alkohol.
Jag har medicinerat med sertralin, citalopram och voxra, druckit normalmycket och inte märkt av någon skillnad mot omedicinerad. Ökad ångest dagen efter en berusning får jag oavsett om jag medicinerar eller ej. Benso däremot upplever jag som direkt olämpligt att blanda med alkohol - en gång och aldrig mer!