• queww

Meningsskiljaktigheter uppfostran

Hej.

Har ett litet problem/utmaning.

Jag är 38 och har inga egna barn och tror inte att jag vill ha det heller.
    Det är ju en knepig sist eftersom man inte vet hur det är att ha barn innan man har egna barn. Fast många barnlösa tror att de vet allt om uppfostran och vet att de skulle aaaldrig..., och deras barn skulle aaaldrig få... etc.

Har varit ihop med min flickvän, som är 6år äldre, i 2år.

Nu ligger vi i startgropparna att bli sambos, jag ska flytta in till henne.

Problemet är att hon har 2 barn, grabbar 9 och 7 år gamla och hon curlar dom nått fruktansvärt. 
    Det som du uppfattar som curling kan för en annan vara vanligt mjukt och inkännande föräldraskap, eller så är det curling men med dålig insikt hos föräldern.

Deras ord är hennes lag, säger hon nån gång nej så brister dom ut i tårar och får sin vilja igenom.

Jag kommer själv från en uppväxt som var rätt hård och jag tycker att barnen ska lära sig konsekvens av sitt agerande.
    En hård uppväxt tycker inte jag är att rekommendera för något barn. Att lära sig konsekvenser är en annan sak, men många förväxlar konsekvens med straff och konsekvens med hård principfast. Och återigen, många som är barnlösa tror att de sitter på alla svaren men har egentligen varken erfarenhet eller kunskap om barn. 

Dessutom måste fostran komma ur kärlek och förtroende för att fungera. Det går inte att komma som styvpappa och bara genomdriva en hårdare linje sådär. 

Varje gång vi diskutera detta så får jag höra att jag är för sträng och att det inte är mina barn.
    Det har hon ju rätt i - det är inte dina barn, och hon kanske tycker att du är sträng och hård på fel sätt. 

Ska jag bara göra som hon vill eller ska jag avsluta innan det är för sent.... ????

Jag skulle göra det ena eller det andra av dina förslag; antingen lever ni tillsammans och hon fostrar sina barn som hon ser bäst, eller så avslutar du nu innan det är försent.

Om jag var kvinnan/mamman i sammanhanget skulle jag ha oerhört svårt för  att en barnlös man kom och hade synpunkter på mitt föräldraskap utan att ha en susning om vad det innebär att vara förälder. Om han dessutom hade synen att barnen skulle ha hårdare tag skulle jag backa direkt och aldrig utsätta mina barn för ett sånt styvföräldraskap.

Mvh
  • queww
    enmamma skrev 2017-09-04 16:47:37 följande:

Nej det är inte kört men det kommer bli en utmaning.

Om ni ska bli sambos med nytt boende innebär det nya regler för alla om ska flytta in tillsammans . Barn i den åldern är inte dumma de har en möjlighet att se sin mamma lycklig.

Avsätt en hel helg prata om framtiden först ni vuxna sedan enade med barnen.

Frågan är om hon blir så lycklig om han tänker köra den hårda stilen mot hennes ungar. 
Svar på tråden Meningsskiljaktigheter uppfostran