• emmap

Tidig vattenavgång

Vattnet gick i v 29 + 4 och de sa att det vore bra om jag kunde knipa 3-4 dagar iaf för att ge bebisens lungor möjlighet att utveckla sig lite mer. Det är nu 3 1/2 vecka sedan och att bo på sjukhus börjar bli lite tärande. Skulle behöva andras erfarenheter av tidig vattenavgång, hur länge ni fick vänta och hur det gått? Här har de iaf öppnat för att jag från och med nästa vecka får föda vaginalt sätesbjudning om värkarna startar spontant när barnet går in i v 34. Vilket dövar kejsarsnittsångesten lite.

• Svar på tråden Tidig vattenavgång
  • Meriall

Jag fick vattenavgång i v 32+0 och födde spontant i 33+0. Allt gick bra och de försökte inte stoppa det. Hann få kortisonsprutorna.

Bebisen kunde andas själv och äta själv (ur flaska) från start. Inga andningsuppehåll eller så. Lite svårt hålla värmen så fick ligga på värmebädd och sola lite i 1 vecka. Vägde ca 2 kg.

Hon gick snabbt upp i vikt och vid 3 mån ålder var hon större än lika gamla fullgågna bebisar :)

• Pluppi

Mitt vatten gick 24+5.

Har varit inlagd i drygt 5 veckor innan jag blev utskriven. Va hemma 18 nätter innan det blev 2 sjukhusnätter igen. Har klarat mig med bara lite förhöjda infektionsvärden och har haft en del blodblandat vatten med klumpar i.

Men nu de senaste dagarna har jag haft mera sammandragningar och i går började de va mer runt ryggen och magen å kände tryck neråt.

Gjorde ett vul i fredags och då va tappen 3 cm å jag va öppen ett finger (andra barnet. Är vanligt då)

Är i 30+1 i dag. Och sd har avtagit helt efter 2 Alvedon å varm dusch i natt.

Så vi får se om det är bebis på g snart el om jag får vänta tills jag blir igångsatt 37+0.

Hoppas det går bra för dig!

• Krusbärskompott

Jag förstår att det känns svindrygt men ju längre du kan ha den inne desto kortare blir vårdtiden för bebis efteråt. (Generellt alltså.)

Det brukar kunna trösta lite

Lycka till!

• emmap

Hur kommer det sig att du fick åka hem Pluppi? Frågar av nyfikenhet för det har det inte varit tal om här nämligen och jag mår ändå bra, klart vatten, ingen infektion trots att antibiotikan inte kunde tas osv. Inga sammandragningar heller egentligen.

• Pluppi

Tror att det är för medicinskt är det inge större fel på mig mer än vatten avgång å jag har varit stabil länge. De sista tiden så kollade de temp 2 gånger om dagen å gjorde 2 kurvor på mig.

Går nu på spec mvc 3 dagar i v lämnar infektions prover och gör en kurva plus att jag träffar en läkare.

Har fått kortison vid 2 olika tillfällen å nu är bebis så stor så lungorna är väll ganska klara

• Pluppi

Min tjej föddes i 33+3.

Hon har andats själv hela tiden och hon fick sola flera dagar. Stannade på neo i 10 dagar sen hemsjukvård. Hon sondmatas men ammar på ganska bra.

Hon föddes med fötterna längs smalbenet och ena höften knäpper och böjda handleder pga av för lite vatten. Men dt börjar räta ut sig nu. Annars inga andra komplikationer. Varje dag i magen räknas verkligen. Hur jobbig än antenatalen är. Är dt så värt det när man ser hur bra de kan må.

Svar på tråden Tidig vattenavgång