• Nakev

Hård i magen

En kanske pinsam och dum fråga men som jag ändå inte kan släppa och som orar mig. Jag väntar mitt första barn och går idag in i vecka 15. Har problem med magen och är vissa gånger väldigt hård när jag behöver gå på toa. Gick senast för en liten stund sen och fick ta i rätt ordentligt för att kunna få ut något och nu är jag orolig att det kan ha påverkat fostret?

Kan fostret ta skada om man tar i när man, ja ursäkta, bajsar? Någon annan som varit med om samma oro?

Tacksam för svar och ber er som tänker kommentera otrevliga saker att låta bli.

• Svar på tråden Hård i magen
  • EpicNurse

Nej det påverkar inte graviditeten att du krystar vid tarmtömning! Men se till att skaffa något bulkmedel och drick ordentligt så du får bättre avföring. Annars kommer hemorrojderna som ett brev på posten!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Estor

Helt i sin ordning (tyvärr).. ;)

De flesta gravida blir mer eller mindre förstoppade.

Är katrinplommon Eller köp laktulos på apoteket.. mjukar upp avföringen.

• Anniie

Som ovanstående säger, helt normalt då tarmarna arbetar mycket långsammare nu. Är i vecka 13 och har samma problem som dig vissa dagar. Prova att äta något fiberrikt på morgonen. Havrekuddar, grovt bröd eller liknande. Det mjukar upp :)

• Anotherone

Jag hade samma problem fast mer mot slutet när jag blev tvungen att börja äta järntillskott. Lösningen blev att ta Niferex och Ferronol (som Blutsaft) varannan dag och sen laktulos. Annars var det omöjligt att gå på toaletten.

Så försök få ordning på det nu, för du kommer säkert få äta järn i slutet av graviditeten och då kanske det annars blir ännu värre.

• Nakev

Tack så mycket för era svar! Känner mig lugnare att ta i inte påverkar fostret men vet också med mig att jag bör ta till någon hjälp för tarmarna. Får fixa det snarast! ????

• Vargen070918

När jag har haft liknade problem har lösningen varit:

Linfrö och andra fröer. Gärna på morgonen tillsammans med t ex havregrynsgröt
    Minska på sockret (aldrig ljust bröd mm)
    Dricka mycket vatten (2-3 liter/dag) Börja dagen med ett stort glas vatten!
    Gå på toa direkt vid behov

Nu har jag även märkt att min mage mår bra av kiwi =)

Lycka till! 

Svar på tråden Hård i magen