Ni som inte får träffa era vuxna barn
Mina föräldrar separerade när jag var ganska liten till följd att jag förlorade kontakten med min pappa. Han satte nämligen på sig offerkoftan och tog knappt några initiativ alls till kontakt utan tyckte istället att det var mitt och mammas ansvar att se till att vi hade en bra relation. Den inställningen hade jag svårt för att acceptera redan när jag var liten och jag förstår den inte heller nu i vuxen ålder.
Självklart ska boendeföräldern underlätta så att barnet kan ha en bra relation med båda föräldrarna. Men jag tycker att det är viktigt att föräldern som känner sig utanför tar ansvar för sin situation och gör allt i sin makt för att själv se till att man har en bra relation till sitt barn. En nära relation till sitt barn är ingenting man får serverat på silverfat, det är något man gör sig förtjänt av varje dag.
Nära relation till sitt barn får man inte serverat men en nära relation till sin förälder får man inte heller serverat om man beter sig som ett as och vill hela tiden att föräldern ska dra i en.
// En annan mamma.