Inlägg från: Anonym (Mamma1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma1)

Ni som inte får träffa era vuxna barn

Anonym (NL) skrev 2018-08-10 22:36:01 följande:

Mina föräldrar separerade när jag var ganska liten till följd att jag förlorade kontakten med min pappa. Han satte nämligen på sig offerkoftan och tog knappt några initiativ alls till kontakt utan tyckte istället att det var mitt och mammas ansvar att se till att vi hade en bra relation. Den inställningen hade jag svårt för att acceptera redan när jag var liten och jag förstår den inte heller nu i vuxen ålder.

Självklart ska boendeföräldern underlätta så att barnet kan ha en bra relation med båda föräldrarna. Men jag tycker att det är viktigt att föräldern som känner sig utanför tar ansvar för sin situation och gör allt i sin makt för att själv se till att man har en bra relation till sitt barn. En nära relation till sitt barn är ingenting man får serverat på silverfat, det är något man gör sig förtjänt av varje dag.

Där har du fel. Det är till stor del din mammas fel. Hon är boendeförälder och du vet troligtvis inte ens hälften då boendeföräldern inte direkt stoltserar med sitt bidrag till det. Du har växt upp i en lojalitetskonflikt och därmed extremt färgad. Så att du skyller på din pappa är din egna offerkofta.
    Nära relation till sitt barn får man inte serverat men en nära relation till sin förälder får man inte heller serverat om man beter sig som ett as och vill hela tiden att föräldern ska dra i en.

// En annan mamma.
  • Anonym (Mamma1)
    IceKitten skrev 2018-08-14 15:42:41 följande:
    Var du på något sätt där under "NL" uppväxt? Annars är det här en otroligt korkad kommentar.

NL har inget ansvar som barn att se till så att hens föräldrar (mamman eller pappan) lägger sin tid på henom. Det ansvaret ligger helt på föräldrarna, alltså har inte NL någon offerkofta att ta på sig.

Jag tillbringade varannan helg med min pappa i stort sätt hela uppväxten. Vi har ändå ingen direkt relation i dag för han dumpade bara över mig på sin sambo när jag var där och dök aldrig upp på fotbollsmatcher och liknande vilket min mamma alltid gjorde. Henne har jag en fantastisk relation mer.

Man får tillbaka det man förtjänar som förälder, ansvaret är aldrig barnets.

Spara dina kommentarer till saker du faktiskt vet något om.
    Haha boohoo på dig med "Min pappa gjorde inte si, min pappa gjorde inte så".
    Det är din förlust. Det är dina barns eller framtida barns förlust. Hur mycket du än vill kasta över det på din pappa eller denna NLs pappa.

Detta barnsamhälle där barnen har någon sorts frihet att göra precis som de önskar, vara som de önskar men ändå förvänta sig att man ska jaga dem i år efter år och att man som förälder ska ha den kraften till detta, att man ska orka med ett barn som ställer till med drama och scener. Nä, jag jobbar inom socialtjänsten sedan många, många år tillbaka och är har även forskat inom detta spektakel. Och det är alldeles för många barn som gör sig till offer, ännu värre barn som växer upp och tar på sig offerkofta som vuxen.
    Sen tar till med ursäkten som ska göra ens situation lite lättare att hantera genom att säga "men det är hans/hennes förlust"

Nej kära vän, det är minst lika mycket din förlust som slarvade bort din förälder.
  • Anonym (Mamma1)
    Anonym (oj) skrev 2018-08-15 12:37:37 följande:
    Oj, det låter mycket oroande att någon med din attityd och människosyn arbetar inom socialtjänsten. Nog vet jag att många inte passar för sina yrken och är helt fel person på sin post, men det du beskriver är fullständigt skrämmande. Låt oss hoppas att det ändå lyckas gå bra för dem som har oturen att träffa på dig när det krisar med livet. 
    Oroväckande att en sådans om jag sitter på min plats som ser igenom snyftande mammor som beklagar sig över dåliga pappor, där barnen klappar mamman som att de vore barnet och där barnen hamnar i lojalitetskonflikt med mamman? Att jag inte gagnar henne? Ja otur för er i sådana fall. Samma sak gäller givetvis tvärtom också, att jag ser igenom den fasad många föräldrar håller upp för att "vinna" och hjärntvätta sina barn. Dock är det 9 av 10 fall mammor som gör på det viset för de anser de har mer rätt till barnen, att barnen är mer hennes.

Det finns forskning och lång erfarenhet bakom detta.

Och barn är oskyldig till viss del, initiellt men de vet mycket väl vad de gör, de vet mycket väl när de börjar missbruka makt och ljuga och hålla på.

Och barnet är den som drar den stora nitlotten för barnet är den som blir en skadad vuxen varesig det vill erkänna det eller ej, men då sitter man med offerkofta och gråter över vilken för jävlig förälder man har som inte gjorde allt för en trots att föräldern går genom eld och hav för en men motarbetas.

Nej jag är inte för sådana föräldrar eller barn.

• Anonym (Mamma1)
    Anonym (-er) skrev 2018-08-15 13:00:33 följande:
    Kanske du och din ny ska gå vidare i livet, det är ju uppenbart att ni båda är väldigt fokuserade på hans ex och har svårt att släppa taget vilket inte gagnar någon.

Sen ska man inte lägga sina egna ev erfarenheter som någon slags sanning för alla, det finns dessutom forskning som visar si eller så betyder föga för för varje forsking som visar ja finns det lika mycket som visar nej

Kanske om alla vuxna kunde vara just vuxna så hade vi inte haft lika mycket problem
    Pratar du till mig? Du måste ha skrivit fel för jag lever med min man och våra gemensamma barn. Så detta tillämpar sig inte i mitt privatliv. Däremot i mitt yrke sedan många, många år tillbaka.

Jag lägger inte min sanning som gemensam för alla, jag lägger min erfarenhet av hundratals ärenden jag handlagt och den forskning som jag bedrivit men framför allt den forskning som barnpsykologer och andra med gedigen kunskap bedrivit.

• Anonym (Mamma1)
    Anonym (oj) skrev 2018-08-15 13:06:31 följande:
    Ja, jag tycker att det är mycket oroväckande att en person i ditt yrke uttalar sig så kategoriskt.
    Och det säger mycket mer om dig själv än mig enligt min erfarenhet. Kanske blev du trampad på en öm tå.
  • Anonym (Mamma1)
    Anonym (oj) skrev 2018-08-15 13:43:28 följande:
    Jaså det tycker du. 
    Ja annars hade jag inte skrivit det Solig
Svar på tråden Ni som inte får träffa era vuxna barn