Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Min 8åring kan fortfarande inte prata eller följa instruktioner

Barnläkare, BVC - har ingen reagerat? Min son fick diagnosen språkstörning när han var 5, men din son låter ännu mer problematisk. Sonen gick till talpedagog ett tag. De brukar ju fånga upp sånt på förskolan eller på 6-års-verksamheten. Även min äldste son gick till talpedagog/logoped för en stamning.

Det är alltså talpedagoger och logopeder som jobbar med sånt. Och jag skulle förmoda någon slags språkstörning där. Man bör jobba med honom för att förbättra det.

• AndreaBD
    EvaNils skrev 2017-09-05 13:38:41 följande:
    Nej, ingen har reagerat. Det var endast hans lärare som reagerade, några utredningar gjordes och han hamnade på särskola. 

Jag tror inte att det bara är språkstörning, då han ibland kan ha svårt att förstå det vi säger. Dessutom har han ju svårt med skolämnena. 
    Det hade min son också, svårt att förstå. Det ingår i språkstörning. Eller snarare KAN ingå. De sa att han hade svårt med alla delar: Ordförråd, uttal, förståelse.... då kan man också skilja på om det är ordförståelse eller satsförståelse, han hade båda. Jag kommer inte ihåg om det är nåt mer, det är nästan 20 år sedan. Han har i alla fall inga problem sedan mellanstadiet/högstadiet.

Men att ni föräldrar inte frågade BVC eller barnläkare förvånar mig! BVC har ju logoped eller talpedagog eller remitterar dit.
  • AndreaBD
    EvaNils skrev 2017-09-05 12:39:11 följande:

Tack för alla svaren. Jaa, han sattes i särskola efter att hans lärare reagerade och han fick genomgå några tester. Men efter några månader valde vi att han inte skulle gå i särskolan. Detta för att han utvecklades inte alls där och hans sociala förmågor försämrades ännu mer. Vi tror att det var för att alla i hans klass hade större funktionshinder, han passade inte in där. När han kom hem började han imitera sina klasskompisar som var utvecklingsstörda, vilket var ganska skrämmande. Han gillade inte längre att gå till skolan och idrotten som var hans favorit lektion avskydde han, då det inte fanns många att leka med på idrotten på grund av att barnen var rullstolsbunda. Därför vill jag inte sätta honom i särskola igen.

Ja, han riskerar underkänt i princip alla ämnen. Hans lärare förväntar inte ens att han gör sina läxor för att han inte klarar av de. I början trodde jag att han bara var en busig unge som inte gillade läxor och plugg. Men när han blev äldre och fortfarande inte kunde förstå och prata blev jag orolig. Efter särskolan som jag hade trott skulle passa perfekt för honom gav jag upp och började hoppas på att allt kommer med tiden. 

Som någon ovan skrev, ska jag ta kontakt med BUP. Jag ska även kontakta specialpedagogen i hans skola. Tack för allt stöd. 

Gjorde de en WISC-test med honom då? Har han låg IQ? I så fall skulle det funka bättre för honom på särskolan. Dock får man hitta en lämplig sån, där det är barn med ungefär samma nivå.
  • AndreaBD

Hur ska folk kunna råda dig, du berättar ju inte vad de har kommit fram till i utredningen. Det som är viktigast är ju om han en låg IQ. Är det bara språkstörning så kan man kanske tänka sig en vanlig skola - även om det redan sedan länge verkar som om det inte fungerar. Annars bör han definitivt gå i en särskola - och i dem flesta har man inte några fysiskt handikappade.

• AndreaBD
    EvaNils skrev 2017-11-16 20:50:03 följande:

Min sons utredning var inte helt klar innan vi flyttade, men frågan i utredningen var OM han hade intellektuellt funktionsnedsättning eller inte. Dock har han lågt IQ. 

Ska den inte göras klart då, utredningen? Om man har lågt IQ så har man väl en intellektuell funktionsnedsättning? Beror på hur lågt förstås. Om det är under 70 så är det en intellektuell funktionsnedsättning.
Svar på tråden Min 8åring kan fortfarande inte prata eller följa instruktioner