• Kjell2

Jobb och belastningsregistret?

Anonym (ts) skrev 2017-09-08 10:09:32 följande:

Har sökt nytt jobb. Intervjun gick jättebra så jag hade nog fått jobbet om det inte fanns en liten detalj.

Dom vill ha utdrag ur belastningsregistret och jag är dömd.

Är inte dömd för något som på något sätt skulle kunna påverka mitt arbete så kommer jag självklart inte få jobbet nu.

Finns det något sätt att få polisen att skriva i utdraget exakt vad domen gäller?

Bifoga domen själv.
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2017-09-08 10:17:42 följande:
    Ah smart. Fast lite pinsamt kanske? Det är "bara" ett extrajobb så jag kanske söker mig vidare.

Om det bara står åtalspunkt och domslut så är det okej, men inte hela händelseförloppet.

Fick några tim samhällstjänst som straff, dock betecknas "brottet" som grovt då straffskalan ligger på upp till 4 år.

Hur får jag tag på domen? Från tingsrätten? Eller om det var länsrätten? Kommer inte ihåg, det är många år sedan.

Tack för ditt svar.
    I belastningregistret står brottet du blivit dömd för, t ex stöld. Inga detaljer.

Vill du redovisa mera skicka med domen, kontakta tingsrätten eller förvaltningrätten beroendde på vad det gäller. Troligtvis tingsrätten..

• Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2017-09-08 11:44:37 följande:

"Brottet" gäller egenmäktighet med barn och skedde för ca 6 år sedan.

Jobbet är ta betalt för entré på evenemang.

Tingsrätten har domen.

Fixa ett utdrag, skicka till arbetsgivaren, bifoga ev domen och se vad som händer.
Svar på tråden Jobb och belastningsregistret?