• Brumma

Bonusbarn

jansson65 skrev 2017-09-08 15:20:49 följande:

Oj vilka "hjälpsamma" trevliga människor här var! Meningen med mitt inlägg var förstås att få input på hur man får en ELVAÅRING att använda svenska språket på ett korrekt sätt, att kunna kommunicera bra vilket våra ungdomar har problem med och vad jag kan se här även vuxna... Jösses! Eftersom hon inte är "min egna " tänkte jag någon här hade erfarenhet på hur man enklast tar upp det.

Tror inte jag är intresserad av hänga i det här forumet där man tydligen ska "skita" hur barn beter sig. Hört talas om uppfostran, lära rätt och få fungerande vuxna ut i världen?

Det är verkligen inte bara jag som reagerat på hur bonusbarnet pratar om ni nu trodde det.

Jag förstår att det kan upplevas som jobbigt med upprepning konstant. Vi försöker lära barnen att säga "mamma", "pappa", "lisa", "farfar" osv så man vet vem barnet pratar med, och det görs ju även när man är själv med barnet. Men, inte inför varje mening om man har ett samtal där barnet får GENSVAR. Men om samtalen går till som du beskrev tidugare förstår jag att dottern känner sig nödgad att om och om igen påkalla pappans uppmärksamhet. Så gör mina barn också när jag glömmer ge dem all fokus o svarar på "automatik". Efter några "mamma" brukar jag hajja till och antingen ber jag barnet vänta, om det jag håller på med behöver min uppmärksamhet (tex så arbetar jag vissa dagar hemifrån och d0 får barnet vänta). Eller så lägger jag ner det jag håller på med och fokuserar på barnet. Då brukar faktiskt upprepningen ge med sig. Barnet HAR redan min uppmärksamhet och behöver inte påkalla den.

Det låter mer som om det är pappan som behöver lära sig visa att han hör och ser..

Förövrigt - varför skulle detta hindra att hon klarar sig som vuxen? Du skriver ju själv att hon inte beter sig så mot sina vänner?
Svar på tråden Bonusbarn