• Anonym (Räv)

Jag har tagit in en rävunge!!!!!!

Bor ute i skogen och hörde ett oväsen så jag gick ut och hittar en liten rävunge på baksidan. Jag tog in honom för jag visste inte vad jag skulle göra med den??! Den verkade rädd och övergiven!

Vad gör jag med den nu??

• Svar på tråden Jag har tagit in en rävunge!!!!!!
  • EnAnonumius
    Anonym (Räv) skrev 2017-09-09 04:08:12 följande:
    Den har lugnat sig och t.o.m somnat nu så den får stanna under natten.
    Du har dömt en rävunge till döden.

Ja det låter inte trevligt.
    Dock mamman kommer att stöta bort sin unge när den luktar människa.  Det är så det funkar i naturen. Att om ett djurs unge har för mycket doft av ett annat djur (människa/älg/varg/etc) så stöter mamman bort sin unge.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2017-09-09 13:24:01 följande:
    Du har dömt en rävunge* till döden.

Dock mamman *kommer att stöta bort sin unge när den luktar människa.  Det är så det funkar i naturen. Att om ett djurs unge har för mycket doft av ett annat djur (människa/älg/varg/etc) så stöter mamman bort sin unge.
    * KANSKE till döden.

* KAN stöta bort den.  (Inte kommer... )

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (123)

Som sagt bryter du mot lagen TS. Släpp ut den.

• Anonym (Moa)

"Räven föder 5-9 ungar i april-maj. De leker ofta utanför boet varför vegetationen kan trampas ned. Familjen håller samman till september."

• Anonym (Moa)

"Korta råd om djurungar Låt djurungar vara. En ensam unge är väldigt sällan föräldralös eller övergiven. Honan är troligen i närheten, även om du inte ser henne. Om barnen kommer med en upphittad djurunge, be dem visa var de hittade ungen och sätt sedan ut den där igen så fort som möjligt. Om du hittar ett djur vid till exempel en vägkant kan du flytta det till en säkrare plats i närheten. Honan bryr sig inte om att ungen luktar människa. Hon tar hand om den ändå. Kontakta polisen eller viltrehabiliterare om du är säker på att föräldrarna är döda och ungen verkligen är övergiven ? ta inte hand om ungen själv. " Källa: www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Rad/Rad-om-overgivna-djurungar/

• Anonym (G 2)
    Anonym (123) skrev 2017-09-09 13:43:29 följande:
    Som sagt bryter du mot lagen TS. Släpp ut den.
    Just så
  • Lord Hans
    Anonym (men!) skrev 2017-09-09 07:02:35 följande:

Du har troligen förstört för rävungen nu. Den hade säkert en mamma i närheten men när du släpper ut den kommer den lukta annorlunda än sin vanliga doft eftersom den varit i ditt hus, risken finns att mamman då stöter bort den. 

Det där är totalt skitsnack. Jag gissar att du bor i storstan och aldrig haft nån kontakt med vilda djur överhuvudtaget.
  • Jemp
    Anonym (Moa) skrev 2017-09-09 15:01:40 följande:

"Räven föder 5-9 ungar i april-maj. De leker ofta utanför boet varför vegetationen kan trampas ned. Familjen håller samman till september."

Klok tanke. Är verkligen ungen så liten?
  • Lord Hans
    EnAnonumius skrev 2017-09-09 13:24:01 följande:
    Du har dömt en rävunge till döden.

Dock mamman kommer att stöta bort sin unge när den luktar människa.  Det är så det funkar i naturen. Att om ett djurs unge har för mycket doft av ett annat djur (människa/älg/varg/etc) så stöter mamman bort sin unge.
    Man blir ju trött på stadsbor som pratar en massa skit om saker som de inte vet nånting om.
Svar på tråden Jag har tagit in en rävunge!!!!!!