• helena29

    Hur få bort sockersuget?!

    Hur sjutton får man bort det eviga sockersuget?
    Varenda helg samma visa-köper godis, äter, blir äcklad o tycker inte det är gott egentligen. Sen lova sig själv o inte göra om det... på veckorna är det jakt efter nåt litet sött hela tiden. Nåt kex, lite fika, chokladbit...
    Får ångest varje gång o när det blivit för mycket känner jag mig äcklad o tycker egentligen inte det är gott, men ändå behöver man det! Blir nedstämd av detta och känner mig sämst som inte kan styra mitt beteende som jag inte mår bra av. Snälla kom med era bästa tips!

  • Svar på tråden Hur få bort sockersuget?!
  • zarah

    Hur jobbigt det än är stå emot. För mig funkar det att äta regelbundet frukost mellanmål lunch mellanmål och middag kanske något litet till kvällen. Om du har sambo be denne handla iatället för dig. Se till att inte ha något med socker hemma. Planera måltiderna så du handlar efter det du behöver. Handla aldrig hungrig och ta inte med pengar/kort om du bara ska till jobbet. Så slipper du impulsköp med

  • carpediem86

    Olika metoder fungerar bra för vissa, men inte för andra. Mitt tips är att du lägger upp en plan. En så strikt plan som möjligt, men som du ändå kan hålla. Själv har jag inget större problem men har testat en vecka att äta max 30 gram sockerarter per dygn. Det är väldigt lite, t.ex. om du äter 3st äpplen eller dricker 6 dl mjölk så har du redan maxat din dygnsdos. Efter bara den veckan så tyckte jag att saker smakade mer sött än tidigare och jag hade ett mindre sug. Jag åt inte mindre pga detta, utan valde mat som innehöll lite socker, jag gjorde det inte för att gå ner i vikt.


    Det var rätt lätt att hålla "dieten" eftersom målet bara var en vecka. Jag ville dels läsa på lite mer om olika sockerarter och hur mycket av dem som finns i olika livsmedel, samt hade förhoppningen om att få ett lite mindre sockersug efteråt, vilket fungerade. 

    Sen när du väl har mer kunskap och kanske ett lite mindre sockersug kan du lägga upp en mindre strikt plan som du kan hålla lång tid, helst hela livet. Där du kan unna dig lite lagom ibland, utan att det går överstyr.

    Testa gärna. Tror du inte att du kan hålla en vecka med ett strikt sockerintag så börja att testa med två dagar.

  • carpediem86
    zarah skrev 2017-09-09 20:54:26 följande:

    Hur jobbigt det än är stå emot. För mig funkar det att äta regelbundet frukost mellanmål lunch mellanmål och middag kanske något litet till kvällen. Om du har sambo be denne handla iatället för dig. Se till att inte ha något med socker hemma. Planera måltiderna så du handlar efter det du behöver. Handla aldrig hungrig och ta inte med pengar/kort om du bara ska till jobbet. Så slipper du impulsköp med


    Fungerar bra för mig med, att inte ha sötsaker hemma. Då orkar man inte alltid gå till affären när man blir sötsugen.
  • helena29

    Oftast tänker jag bara allt eller inget ni vet...
    Nu tog jag en chokladbit så då kan jag lika gärna äta upp hela chokladkakan och sen lite glass och kanske lite Chips efter det! Det är ju ändå "förstört".
    Jag kan tydligen inte ha en kost där EN chokladbit är ok men inte mer.., Blir ju ändå inte nöjd med en! Måste bli proppmätt, äcklad o spruta socker ur öronen innan jag blir nöjd o slutar äta!
    Nåt tips på tankesätt när man inte kan stå emot?

  • Kurlie

    Känner igen mig jätte mycket! Lovat mig att idag är sista dagen jag frossar som jag gjort nu hela veckan. Ibland tror jag att jag måste ha total förbud annars blir det hetsätning helgen när jag väl får unna mig. Värst är första två dagarna sen brukar suget lugna sig. Träning brukar också va en inspirationskälla till att äta mer hälsosamt. Inte förstöra allt slit liksom.

  • carpediem86
    helena29 skrev 2017-09-09 21:04:44 följande:

    Oftast tänker jag bara allt eller inget ni vet...
    Nu tog jag en chokladbit så då kan jag lika gärna äta upp hela chokladkakan och sen lite glass och kanske lite Chips efter det! Det är ju ändå "förstört".
    Jag kan tydligen inte ha en kost där EN chokladbit är ok men inte mer.., Blir ju ändå inte nöjd med en! Måste bli proppmätt, äcklad o spruta socker ur öronen innan jag blir nöjd o slutar äta!
    Nåt tips på tankesätt när man inte kan stå emot?


    Jag var lite åt det hållet tidigare. Gör saker, hitta på mycket hela tiden, det hjälper. Om du bara är hemma så se till som sagt tidigare att inte ha en massa godsaker hemma. Om du ändå går på affären sen för att köpa något gott så köp en liten förpackning, även om det är dyrare per kg. Sätt rimliga gränser som du klarar av att hålla. 

Svar på tråden Hur få bort sockersuget?!