• asdfgh

Vad gör era barn i förskoleklass?

Vad gör era barn i förskoleklass?

När jag pratar med föräldrarna till barn som går i en annan skola verkar det vara rätt stora skillnader. Samma när vi hade ett av barnets kompisar här över kvällsmaten nu i veckan. Jag brukar alltid fråga mina barn om dagen i samband med att vi äter så nu blev det att jag även frågade kompisen lite.

• Svar på tråden Vad gör era barn i förskoleklass?
  • Piff

Vi är nyinflyttade till vårt skolupptagningsområde, så dottern som började förskoleklass känner ingen sedan tidigare. De har en del sammarbetsövningar, en del av barnen har tydligen svårt att koncentrera sig/sitta still, så de har bara mkt korta samlingar, förövrigt mkt rörelse och lek verkar det som. En dag i veckan åker de buss till gympasal o har idrott. En dag i veckan är de i skogen. Varannan vecka besöker de bibblan. Men enligt pedagogerna inte direkt nåt lärande ang skolämnen, mer än att det naturligt blir NO i skogen. De har sångsamlingar med teckenspråk till texten. Dottern verkar nöjd, men hade nog inte haft nåt emot lite mer ämneslära och lektionsstuk... Tror det kommer när de satt rutiner lite mer.

Jag har ingen aning om vad man borde förvänta sig att de ska göra. Tycker det är bra att de jobbar med att få ihop gruppen, vara bra kompisar osv..

• Amiralen82

Vi har ett barn i förskoleklass som berättar absolut NOLL om vad de gör på dagarna, men eftersom hon har äldre syskon så vet jag lite i alla fall ;) Först och främst, jag har upplevt det året som ett år när de växer från förskolebarn till skolbarn. I början ska alla lära känna varandra, de ska ha idrott och lära sig duscha med en massa barn, de ska våga gå på toa själva och klara allt där själva osv. För vissa barn är detta jättestora hinder att ta sig över, medan det för andra barn är en självklarhet. Rena lektioner, med tjugo fem-sex åringar hade nog dödat skollusten ganska snabbt, men min upplevelse är att pedagogerna är duktiga på att väva in lärandet ändå. Men tja, de har idrott och musik och matte (ofta i skogen), och de övar bokstäver och att ljuda osv. Jag blev mäkta imponerad av förskoleklassen när äldsta gick där, han var oerhört mkt mer förberedd för skolan än vad en annan var när det var dags för ettan. Sen är det nog upp till skolan att lägga schemat, vi har nämligen uppmärksammat att det skiljer ganska många timmar i skoltid mellan skolorna i vår kommun vilket är lite konstigt?!

• Carambolan
    Amiralen82 skrev 2017-09-09 23:02:12 följande:

Sen är det nog upp till skolan att lägga schemat, vi har nämligen uppmärksammat att det skiljer ganska många timmar i skoltid mellan skolorna i vår kommun vilket är lite konstigt?!

Skollagen säger bara att skolorna ska erbjuda MINST 525 timmar per läsår, vilket motsvarar tre timmar om dagen. Många skolor erbjuder mer. Mina barns skola har 8:15-13:15.
  • Badskum

Min son började nyss i förskoleklass. De har ett schema uppsatt utanför klassrummet som jag fotade av så jag vet vad de gjort. Sen får vi hem loggbok varje vecka där de skrivit själva ett ord om varje dag. Alltså tex "tema" eller "Massagesaga" och ett veckobrev från läraren så klart.

Det är halvgrupper där ena gruppen har ett ämne, svenska eller matte, och andra är i leksalen. Sen byts dom av efter lunch. Innan tiorasten samlas dom och har massage eller högläsning.

Idrott en dag och naturskola i skogen en dag. Alltså 1h idrott i veckan och 2 h skog.

Sen har fritids gympasalen en eftermiddag i veckan men utan ombyte.

Fredagar är det fritids hela dagen.

• asdfgh

Det som är samma är att de håller på med rim och mönster. Sen verkar den andra skolan lägga mer fokus på sammarbetsövningar/hur man är en bra kompis men det är möjligt att de vävs in så att vårt barn inte uppfattat att det sker. De ska tydligen "vara snälla mot varandra" men har enligt barnet inte gått in djupare på saken än så.

Den andra skolan har fått matteböcker där de jobbar med på, under, bredvid etc. Har tydligen hållit på med siffran 1. Varannan vecka har de gymnastik i gympasalen.

Hos oss jobbar de en del i åldersblandade grupper och har hängt på samma tema som övriga skolan. En hel del frågor blir det hemma Skolan har ingen gymnastiksal men de är ute och rör sig massor ändå.

• Badskum

Denna veckas veckobrev stod det faktiskt att de arbetat med över, under, bredvid osv. Och temaarbetet är Bra kompis.

Så där är det lika.

• Alexi

Hos oss har det varit skolförberedande, lära sig allt med rutiner och sånt i skolan. Mycket rörelse, tex en förmiddag i skogen i veckan, gympa (inte ombytt) i gympahallen osv. Sen matte och svenska i form av jobba i böcker om det, typ språktåg, med rim, ramsor och allt sånt.

Vi tycker fklass har varit jättebra.

• Mrs Moneybags

De har ett vanligt schema med svenska, matte, engelska, NO och en del andra ämnen, men det är lekfullt och fokuserar på att få hela klassen på samma nivå. De kör veckans bokstav och veckans siffra och har utomhuslektioner i naturkunskapen där de har ett årstitdsträd som de följer. De jobbar med gruppkänslan och kamratskap och att följa de rutiner som skolan har.

De har kul, men sonen tycker att han kan det mesta redan. De flesta i klassen kan läsa och skriva.

• tulip79

De har en ny bokstav varje vecka som de fokuserar på. En dag i veckan har de naturdag utomhus. En dag i veckan är de på simskola 30 min (10 v, sen idrott till årsskiftet). De har även matte, NO och svenska enligt deras schema.

Svar på tråden Vad gör era barn i förskoleklass?