• Annita

inte gå på utvecklingssamtal

Säger som många andra: föräldramöten är oftast ganska pliktskyldiga tillställningar. 

Utvecklingssamtal är dock jätteviktigt tycker jag, och jag tycker faktiskt att det är ganska dåligt föräldraskap att inte gå på dem, av flera anledningar. Blir det ett mönster att ett barns vårdnadshavare aldrig dyker upp, tycker jag att det finns anledning till oro.

Ja, jag vet att jag skrev "tycker"! Och det gjorde jag medvetet.

Jag har ingen lärarerfarenhet, men vet ändå en del om när det kan vara lämpligt att göra orosanmälan. Saken är ju den att man aldrig vet exakt när det är rätt att göra - inga tydliga regler finns, utan det handlar ju faktiskt om ett tyckande, där anmälaren måste väga in olika händelser/förhållanden som ger en helhetsbild som oroar.

Skolan har ju dock - till skillnad från privatpersoner - skyldighet att orosanmäla. Det innebär ju att anmälaren inte behöver känna till sakförhållanden, men just att det finns en ORO, aldrig så liten.

Men trots denna skyldighet landar det ju alltid i ett personligt tyckande i det enskilda fallet, om en anmälan görs eller inte.

PS: Om man har svårt att komma på dagtid, då tiderna man kan boka oftast ligger, så är de flesta lärare öppna för att i undantagsfall (tex ett visst yrke) lägga utvecklingssamtalet senare på eftermiddagen/kvällen.

Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal