• pyssel

inte gå på utvecklingssamtal

s0me1ne skrev 2017-09-12 18:36:31 följande:

Som lärare är det skönt när föräldrar inte kommer på utvecklingssamtal, då besparar jag mig en timmes övertid.

Skulle aldrig få för mig att anmäla en tidsbesparing. Vissa föräldrar skiter i sina barn, inget jag tänker kämpa emot på min fritid. 

Har du semestertjänst?
    Alla hästar hemma
  • pyssel

Jag går på utvecklingssamtal. I grundskolan gick jag på ett, max två, föräldramöten men det handlade mest om förbannade kakor och präglades av extrem mötesineffektivitet så då slutade jag gå. Försökte gå igen under gymnasiet, det tog två klocktimmar att förmedla en studieplan och vad csn är. Sedan ska alltid vissa föräldrar äta upp allt syre och tid med väldigt individorienterade frågor. Jag avskyr föräldramöten.

Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Emma (lärare)) skrev 2017-09-13 15:46:30 följande:

Hos oss anmäler vi till vår rektor och kallar till ett EVK tillsammans med elevhälsan samt föräldrarna. Vi ser det som att föräldrarna behöver stöttning i att samarbeta med skolan. Dock vår rutin, inte min personliga åsikt.

Nej det förstår jag att du ställer dig frågande till. Jisses vilka självgoda typer som skapat och instämmer i den rutinen. Inte konstigt att vissa föräldrar har attityden att de beträder fiendemark när de kommer in i lärarnas hägn. Vilken underbar grogrund för tillit och samarbete..
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (...) skrev 2017-09-18 20:57:02 följande:

Jo jag vet mycket väl att förtroendetiden lätt hamnar på kvällstid, men om man ska följa facket så är det sm du säger att utvecklingssamtalen ska erbjudas på ramtiden och inte på förtroendetiden.  Det har blivit så för innan har i princip "alla" föräldrar krävt att alla möten ska vara på kvällen när föräldrarna slutat och då har lärarna fått sitta på deras fritid (förtroendetiden räcker inte till om man ska ha flera samtal) och det är det facket försöker stoppa nu genom att säga att de ska ske på ramtiden istället. 

En stilla undran.. Vad är det egentligen för problem att under veckorna för utvecklingssamtal lägga merparten av dessa på sen e.m/kväll och istället rätta och lektionsplanera innanför den arbetsplatsförlagda tiden?
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (...) skrev 2017-09-19 00:03:30 följande:

Vem vill jobba gratis på sin fritid? Det är därför facket vill ändra på det nu. Sen eftermiddag/kväll blir ändå på ens fritid om man har många utvecklingssamtal.

Förtroendetid à 10,5 h/veckan är inte fritid utan ARBETSTID. Så vad gör det för skillnad att förlägga rättning till ramtiden och samtalen efter 16 dessa veckor? Du har väl 45,5-timmarsveckor? Att AG inte kan säga "ska" betyder ju inte att en lärare inte kan planera sin faktiska arbetstid. Du förväntas ju ändå vara i arbete så många timmar. Var tusan får du "jobba gratis" ifrån?
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 05:04:06 följande:

Erbjuder utvecklingssamtal på olika tider mellan klockan 8- senast 16.30. Är ensamstående mamma och kan omöjligt arbeta kvällar. Brukar funka bra, är det någon förälder som ifrågasätter (hänt ett par gånger på 10 år) så frågar jag bara om de brukar ta samma diskussion med sjukhuset kring läkartider.

Du kan väl erbjuda på telefon? Du jobbar väl hemifrån?
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 07:03:41 följande:

Utvecklingssamtal via telefon? Det är information kring förälderns barn så då vill jag kunna ha ögonkontakt och föra en dialog med alla inblandade, både barnet och den/de vuxna. Samt att det ska undertecknas.

Wow, du rycker verkligen saker ur sitt sammanhang.. Nu gällde det ju både lärarens och vh:s svårigheter att hitta en gemensam tid. För övrigt finns det tendenser att överskatta sin samtalskompetens, du är ju inte terapeut.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 08:04:18 följande:

Nä. Är inte terapeut. Dock arbetar jag med barn och då vill jag faktiskt kunna se alla i ögonen när vi pratar. Inklusive berört barn. Jag själv har aldrig diskuterat med myndigheter att de ska ha öppet på kvällstid.

Så du hoppar hellre ett utv.samtal om du inte får "se någon i ögonen". Intressant. Det här prestigefyllda sättet borgar inte för goda relationer till vh.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 08:49:10 följande:

Sa jag att jag hoppar över ett samtal? När sa jag det? Jag ger naturligtvis vårdnadshavare tider som passar dem, men jag är bara på skolan dagtid. Det kan dra ut på tiden tills vi hittar en bra dag, men samtalet genomförs. Jag gör det inte hemifrån.

Med den inställningen förstår jag att lärare Inte får så mkt sympati från andra yrkesgrupper. Den status och respekt lärare åtnjuter i andra länder - det kommer dröja här. Obehaglig och tvär attityd du har. Det säger mig att dina samtalsfärdigheter inte gör skillnad face to face och över telefon. Så om en förälder ber om en telefontid på din ramtid så nekar du detta också?
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 15:44:52 följande:

Säger som flera andra: kanske föräldrar ska prioritera sina barn lite mer? De flesta barn har två vårdnadshavare och under exempelvis en 6-veckorsperiod finns det 30 dagar * 2, dvs 60 dagar att välja på för att åka och ha ett samtal som tar en knapp timme. Själv tar jag ledigt ibland för att följa mitt barn till läkare och tandläkare. Jag brukar vädja till dem att undvika en tid mitt på dagen och det brukar alltid lösa sig, däremot kanske jag får en tid som ligger lite längre fram.

Du förstår att de flesta som inte fick till det i huggsexan om de sena tiderna, eller dagtiderna vissa erbjuder endast, är personer som har längre arbetsplatsförlagd tid än du? Förstår du också att dessa liksom du är så duktiga att de ibland måste följa sina barn till tandläkare och läkare? Du verkar fatta dåligt att de flesta gör 40 timmar i veckan PÅ sin arbetsplats - en vanlig dag jobbar de fortfarande när din ramtid är slut.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal