• Anonym (undrande)

Era erfarenheter av hormonspiral?

Hej,
    Sitter och funderar på om jag ska låta sätta in en hormonspiral nu när lusten börjar komma tillbaka efter förlossningen (6månader sedan). Men jag är osäker på om jag vågar.

Gör det ont att sätta in?
    Vilka biverkningar ha ni upplevt?
    Kan ni rekommendera hormonspiral?
    Gör den ont att ta ut?
    Hjälper det att ta smärtstillande innan? (alvedon+ipren)
    känner man av den när den sitter på plats? 
    Hur kändes det efter insättningen?
    Känner man av den vid sex man som kvinna?

Min BM sa att den nyaste hormonspiralen är mindre än de andra och att den är "skönare" att sätta in och ta ut samt att risken är mindre att man känner av den när den sitter på plats?

• Svar på tråden Era erfarenheter av hormonspiral?
  • Anonym (1)

Det känns som mensvärk under tiden den sätts in, men det är övergående. Först gör barnmorskan eller läkaren en gynundersökning också så att hen vet att spiralen passar. Ta smärtlindring innan, det är bra som bas. 

Inga bieffekter. Det motsvarar ett minipiller i veckan! Man kan flå stökiga blödningar 3-6 mån efteråt, men det går ju över! Många blir blödningsfria. Säkraste p-medlet, säkrare än sterilisering. 

Spiralen sitter I livmodern, och där har man ju inte sex. Heller ingen känsel, så du känner ju inte att nåt skumpar runt liksom. :) Det sticker ut trådar i slidan som ser ut som fiskelinor. De kan stickas om man klipper dem för korta, bättre att ha längre som virar sig runt livmodertappen. Att ta ut spiralen känns inget, man tar bara tag i trådarna och drar (gynundersökning).

/barnmorska

• Anonym (c)
    Anonym (undrande) skrev 2017-09-11 21:08:37 följande:

Hej,
    Sitter och funderar på om jag ska låta sätta in en hormonspiral nu när lusten börjar komma tillbaka efter förlossningen (6månader sedan). Men jag är osäker på om jag vågar.

Gör den ont att ta ut?

Min BM sa att den nyaste hormonspiralen är mindre än de andra och att den är "skönare" att sätta in och ta ut samt att risken är mindre att man känner av den när den sitter på plats?

Jag är inne på min andra Mirena. Så jag har haft hormonspiral i ca sex år.

-Jag tyckte inte den gjorde särskilt ont att sätta in, ett "stick" och sedan som mensvärk. (Jag har inte fått barn) "mätningen" de gör innan insättningen var mest smärtsam, det ilade ganska rejält.

-Spottings i ett halvår ungefär med den första, några veckor med den andra, men det var ändå otroligt mycket mindre än jag blödde från början. Min gruvliga PMS försvann nästan helt och jag blev helt blödningsfri efter ett halvår med den första och har varit sedan dess förutom spottings efter den andra insättningen. Kanske jag har haft liiite svårare att gå ner i vikt men jag har ändå tappat 25 kilo de senaste två åren. Och jag slipper mina +4-5 kilon vid ägglossning. (Min kropp gillar verkligen inte hormonförändringar)

-Absolut kan jag rekommendera det. (men det är otroligt olika både hur man upplever insättningen och vilka symptom man får)

-Uttaget kändes mindre än insättningen.

-Jag vet inte om smärtstillande hjälper, men jag tog det eftersom det rekommenderades.

-I början kände jag den första. Framförallt när jag lyfte tungt eller rörde på mig mycket. Det försvann efter ett tag. Den andra kände jag i någon vecka efter insättningen bara.

-Jag hade lite svagt mensvärksliknande i två-tre veckor med den första. Några dagar med den andra.

-Varken jag eller någon av mina partners har känt dem. Med den andra klippte de trådarna väldigt korta så jag har svårt att känna dem, de stacks lite innan de lade sig rätt.

• Anonym (Karin)

-Isättningen kan vara obehagligt, men det är snabbt övergående. Jag satte i en ny spiral härom veckan och då började jag kallsvettas och var nära att svimma. Gången innan kändes det knappt alls så jag tror det är helt beroende på vilken barnmorska/gynekolog som utför det.

-Första veckan blödde det en del och jag hade rätt kraftig mensvärk men det försvann sen. Tidigare gånger har alla ev biverkningar kommit de första månaderna och sen försvunnit helt.

Jag är väldigt känslig mot p-piller etc men spiralen har fungerat fantastiskt bra för mig så jag kan absolut rekommendera det. Det gäller bara att hålla ut de första månaderna tills det har stabiliserar sig.

• Anonym (Man)

Min fru har inte hormonspiral utan kopparspiral. Läkare och barnmorskor säger att man inte får några bivärkningar av kopparspiralen men läser man på forum är det många kvinnor som skriver om problem som sedan försvann när de tog ut den. Ex. Trötthet, nedstämdhet, minskad sexlust osv. Allt stämmer in på min fru sen hon satte in sin för 2,5 år sedan. Dessutom har hon riklig men med smärtor som hon inte har haft tidigare. När vi har sex så känner både hon och jag av den. När jag stöter djupt sticker det till på ollonet. Inte skönt. Nu har hon tröttnat och ska boka tid för att ta ut den.

• Anonym (Karin)
    Anonym (Man) skrev 2017-09-11 22:31:28 följande:

Min fru har inte hormonspiral utan kopparspiral. Läkare och barnmorskor säger att man inte får några bivärkningar av kopparspiralen men läser man på forum är det många kvinnor som skriver om problem som sedan försvann när de tog ut den. Ex. Trötthet, nedstämdhet, minskad sexlust osv. Allt stämmer in på min fru sen hon satte in sin för 2,5 år sedan. Dessutom har hon riklig men med smärtor som hon inte har haft tidigare. När vi har sex så känner både hon och jag av den. När jag stöter djupt sticker det till på ollonet. Inte skönt. Nu har hon tröttnat och ska boka tid för att ta ut den.

Jag hade kopparspiral i början innan jag skaffat barn för att slippa de hormoniella biverkningarna. Dock fick jag andra biverkningar i form av riklig och långdragen mens med kraftiga mensvärkar. Gissar att din frus trötthet och nedstämdhet kan berott på just detta. Isättningen av spiralen var det värsta jag gjort men det kan bero på att jag fött barn innan. Hormonspiralen gjorde inte i närheten lika ont.

De stickiga trådarna kan ni klippa av hos barnmorska eller gynekolog så slipper ni det problemet. Det fick jag göra. Uttaget kan då bli lite mer komplicerat och behöva utföras av gynekolig med ultraljud.
  • Anonym (Bra!)

Bra! Har Jaydess & haft i 19 månader nu och har bara bra att säga om det! :) Rekommenderar!!

• Anonym (Bra!)
    Anonym (undrande) skrev 2017-09-11 21:08:37 följande:

Hej,

Gör den ont att ta ut?

Ska svara på frågor.

Om du tar en Ipren 400 mg och två Panodil 1,5 tim före insättning går det utmärkt! :) Du kan också om du vill ta en tampong och smörja in med lite Xylocain-salva och sätta in 30 - 60 min före. Finns på apoteket. Jag gjorde så och kände knappt nåt!

Inga biverkningar alls!

Ja, rekommenderar absolut hormonspiral, iaf Jaydess som jag har.

Jag hade Mirena ett tag och den gjorde inte ont alls att ta ut.

Tror att det hjälper med Ipren + Panodil innan, om man får ta det.

Jag känner ingenting!

Lite mensvärk liknande efteråt första dagen och något lite dagen efter.

Har aldrig märkt det vid sex, inte min man heller.

Jag har den nyaste, mindre spiralen och den är verkligen super för mig!
  • Anonym (Ida)

Satte in hormonspiral idag 12 veckor efter förlossningen av mitt tredje barn. Kände inget nästan alls, typ att någon pillade där nere. Inget mer ????

Får se senare hur det känns men just nu väldigt lindrig molvärk

• ute i för god tid

Har haft mirena i ett och ett halvt år. Sattes in 4 månader efter andra barnet. Lite obehagligt att sätta in den och blödde en hel del. Fick väldigt ont i ljumsken (som jag tänkte kanske berodde på att jag hade problem med foglossning under graviditeten och det kändes likadant). Hade så ont att jag kräktes på vägen hem. Mensvärken har försvunnit helt! Inga blödningar så länge jag ammade men när jag slutade i slutet av oktober kom blödningarna tillbaka. Blöder betydligt mycket mindre men dubbelt så lång tid. 14 dagar långa blödningar och så 14 utan blödningar.. funderar på om jag ska ta ut den eller låta den sitta.

Känner inte av den och trådarna har vandrat in någonstans.

• Anonym (undrande)
    ute i för god tid skrev 2018-03-23 11:51:26 följande:

Har haft mirena i ett och ett halvt år. Sattes in 4 månader efter andra barnet. Lite obehagligt att sätta in den och blödde en hel del. Fick väldigt ont i ljumsken (som jag tänkte kanske berodde på att jag hade problem med foglossning under graviditeten och det kändes likadant). Hade så ont att jag kräktes på vägen hem. Mensvärken har försvunnit helt! Inga blödningar så länge jag ammade men när jag slutade i slutet av oktober kom blödningarna tillbaka. Blöder betydligt mycket mindre men dubbelt så lång tid. 14 dagar långa blödningar och så 14 utan blödningar.. funderar på om jag ska ta ut den eller låta den sitta.

Känner inte av den och trådarna har vandrat in någonstans.

Åh fy, låter inte särskilt kul. 

det blir ingen spiral för min del. mannen väljer att sterilisera sig istället då vi är färdiga med barn :)

Svar på tråden Era erfarenheter av hormonspiral?