• Naaathaaaliiiee

    Östrogendominant eller mindre progesteron?

    Efter att ha läst runt om olika artiklar så är jag ännu mer förvirrad än vad jag var innan jag började.
    Jag har JÄTTE svårt att gå ner i vikt. Har ökat stadigt med 40 kg på några år, trots bra hållning till träning och kost. Jag hade en gång i tiden testat både mini-piller och p-stav pga att jag alltid blödde.
    Jag gick inte ner 1 gram med varken mini-p eller p-stav! Har blodproppar i familjen så fick ej äta p-piller med östrogen. 
    Jag var alltid deppig, mådde dåligt, ledsen, sexlusten försvann, torra slemhinnor och fattade aldrig varför. Läkarna/barnmorskorna ville inte ens ta tester utan sa att jag skulle röra på mig mer och äta mindre.. Tack för den!

    SÅ jag googlade runt. Då kom jag till insikt att jag inte tålde gulkroppshormonet så p-staven åkte ut fort som bara den! Helt plötsligt började jag må bra! Jag var ingen galen tjej längre utan kände mig "normal" och glad igen. Men kände att jag ändå inte var helt 100 i kroppen. Sexlusten kom aldrig tillbaka men fick ej torra slemhinnor som jag hade med p-stav.
    Jag kunde fortfarande inte gå ner i vikt. Så jag satte in spiral (hormon). Blödningarna försvann som vanligt men kan fortfarande inte gå ner i vikt. Försökt i 11 år nu så jag börjar bli ganska så trött och sliten.

    Så någon hormonrubbningar jag har med 100% säkerhet. Läste då om östrogen och progesteron. Vilket kan man ha i så fall?
    Progesteron är ju någon form av gulkroppshormon, som jag inte tål men har nästan alla kriterier för det. Även för östrogendominas fast då har jag blödningar. Shit blir galen!

    Sen läste jag om att man kanske inte tål hormonerna som finns i mejeriprodukter (från kon/spetsat med hormoner.) Så jag ska bli ofrivillig vegetarian nu också?

    Läkarna vill ju inte göra något. Och något hormontest med saliv som kostar tusen lappar vill man ju inte göra.

    Behöver verkligen råd/hjälp..

  • Svar på tråden Östrogendominant eller mindre progesteron?
  • Naaathaaaliiiee
    glutten skrev 2017-09-13 08:21:26 följande:

    Har du kollat sköldkörteln?


    Nej eftersom läkarna vill inte ens ta prover på mig. "Det är ju inge fel på mig".
Svar på tråden Östrogendominant eller mindre progesteron?