• anon88

Dykning & Dykarklockor

Hej 

Jag planerar att gå en nybörjar kurs i dykning i Galapagosöarna och köpte därför även en Certina DS Action med 20 ATM. 

Det ska motsvara 200m. Är det tillräckligt ?

Hur långt ner brukar man dyka ? 

• Svar på tråden Dykning & Dykarklockor
  • mammatill6

Oj ja. Så djupt dyker man absolut inte. Med vänlig luft går man sällan speciellt djupt. Jag har varit ner på max 30 meter men det blir väldigt kort tid man kan vara så och väldigt ovanligt. Sällan under 20.

Med vad och slutet system kan man gå djupare men inga så stora djup.

• riboflavin

Ett vanligt "Open Walter diver" certifikat får man efter avklarad kurs hos PADI, en av de stora aktörerna, i kursen ingår kunskaper för att göra luftdyk med säkerhetsstopp ner till 18 m.

För CMAS anslutna utbildningar har jag hört att grundkursen rekommenderar ett maximalt dykdjup om 20 m.

Det klarar ju din klocka utmärkt. Däremot har du ingen egentlig nytta av den under själva dykningen, så jag hade nog skippat att ha den på då.

Under kursen kommer du få låna antingen en så kallad bottomtimer eller en riktig dykdator, gjorda för att man lätt ska kunna avläsa sitt djup.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • anon88
    mammatill6 skrev 2017-09-13 10:37:31 följande:

Oj ja. Så djupt dyker man absolut inte. Med vänlig luft går man sällan speciellt djupt. Jag har varit ner på max 30 meter men det blir väldigt kort tid man kan vara så och väldigt ovanligt. Sällan under 20.

Med vad och slutet system kan man gå djupare men inga så stora djup.

riboflavin skrev 2017-09-13 10:51:18 följande:

Ett vanligt "Open Walter diver" certifikat får man efter avklarad kurs hos PADI, en av de stora aktörerna, i kursen ingår kunskaper för att göra luftdyk med säkerhetsstopp ner till 18 m.

För CMAS anslutna utbildningar har jag hört att grundkursen rekommenderar ett maximalt dykdjup om 20 m.

Det klarar ju din klocka utmärkt. Däremot har du ingen egentlig nytta av den under själva dykningen, så jag hade nog skippat att ha den på då.

Under kursen kommer du få låna antingen en så kallad bottomtimer eller en riktig dykdator, gjorda för att man lätt ska kunna avläsa sitt djup.

lol, tack för svaren aja klockan ser snygg ut iallafall XD
  • Jemp
    riboflavin skrev 2017-09-13 10:51:18 följande:

Nja vi hade krav på klocka. Jätteviktigt att se tiden man är nere själv, djupet hade separat mätare.

TS: jag har för mig att minst 100m djup rekommenderades att klockan skulle klara av. Man är som sagt inte i närheten av det djupet dock.
  • anon88
    Jemp skrev 2017-09-13 13:11:27 följande:
    Nja vi hade krav på klocka. Jätteviktigt att se tiden man är nere själv, djupet hade separat mätare.

TS: jag har för mig att minst 100m djup rekommenderades att klockan skulle klara av. Man är som sagt inte i närheten av det djupet dock.
    k nice, men jag tar med den utifall det behövs får kolla i förväg XD. 

Tack ! 
  • riboflavin
    Jemp skrev 2017-09-13 13:11:27 följande:

Såklart, ursäkta om det inte framgick, men jag besvarade främst TS fråga om djup. Den modell TS köpt visar såvitt jag minns varken djup eller dyktid, utan är en vanlig vattentät armbandsklocka som dock tål höga tryck.

Vidhåller att den vid dykning inte fyller någon som helst funktion, då TS kommer få låna en bottomtimer (som visar såväl djup, som dyktid och ofta ganska mycket mer) eller en riktig dykdator.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Dykning & Dykarklockor