• vi4ka87

Mat till en Yorkshireterrier.

Får hem en Yorkshireterrier valp om 2 veckor om undrar om nån som har koll på hur och vad de äter. Får väldigt olika svår från veterinärer.

Är det torr- eller blötfoder som gäller? Tänker ha det som grund till hunden. Men vill gärna bjuda honom på nåt extra. Har hört att de får endast äta lätt kokt nötkött om man ska laga själv då de ej tål feta produkter.

Några tips/rekomendrationer som ni vet om är bra eller mindre bra för rasen?

Då de är små och saknar nån extra lager under pälsen hur gör ni med promenader under vinter?

Hur många gånger om de behöver man gå ut med de generellt?

• Svar på tråden Mat till en Yorkshireterrier.
  • Jemp

Börja med uppfödarens rekommendationer vad gäller mat och tider.

Överlag rekommenderar jag foder från djuraffären med högt köttinnehåll och lite/inget spannmål. Torrfoder eller fryst färskfoder, inte burkmat.

Små valpar är man ute med var och varannan timme till en början. Vuxen, frisk hund var fjärde-sjätte timme (förutom nattetid).

Självklart ska hunden få promenader även på vintern! Sätt på ett täcke om den fryser.

• Alessia

Nu hoppas jag att du har köpt valpen från en ordentlig uppfödare/kennel och att du vid hämtandet får Svenska Kennelklubbens (SKK) stambok över hunden och dess far, mor och andra led bakåt i tiden och har utrymmenför vaccinationsstämplar (vikt att du följer ett vaccinationsprogram). Samt att din valp är besiktigad av veterinär och att du får undertecknat papper på resultatet av denna undersökning, som inte får ha företagits mer än högst en vecka innan valpen hämtas. 

En ansvarsfull uppfödare lämnar en lista på mat och vilken mängd och hur ofta valpen ska äta och de brukar även skicka med en förpackning för ett par veckor framåt av den mat valpen ätit på kenneln.Du bör ge ge valpen av samma mat ett tag framöver. Vill du byta mat ska du inte byta plötsligt utan mixa in den nya maten under minst en veckas tid.

Bra mat är viktig för valpens utveckling och det finns bra torrfoder för växande valpar. Blötfoder och fryst färskfoder skulle jag vänta med till vuxen ålder om man nu vill utfodra med färskfoder. Det är svårdoserat och oftast väl kraftigt för en liten valpmage. Jag vet att många småhundsägare köper mat typ Cesar i burkar i mataffären. Dyrt, onödigt och svårdoserat.
    Jag har gett mina valpar Royal Canin Mini Junior upp till ca 6 månaders ålder då jag fasat över till Royal Canin vuxenfoder för små hundar. Friskt vatten ska alltid stå framme. Det är viktigt att du inte ger extra vitaminer eller kalk eller sådant, för fodret innehåller allt det valpen behöver i näringsväg. För mycket kalk och vitaminer kan skada i stället.
    Köp eller låna på biblioteket faktaböcker om hur man tar om en liten hund, matar den, tröstar den, uppfostrar den. Det finns många sådana böcker  att fördjupa sig i . Lycka till!

• moaguuun

Du verkar väldigt oinsatt, rekommenderar dig att köpa en bok om hundar/valpar.

• Dexter dot com

Om det är en seriös uppfödare du köper valpen av kommer du få ett matschema och rekommendation på vad valpen är uppvuxen på och bör äta tills det är dax för ett vuxenfoder. Ett kvalitetsfoder innehåller allt din hund behöver så vill du ge den något extra så ge ben som motionerar tandköttet vilket förebygger ( till viss del ) tandsten/tandlossning vilket dom flesta dvärgraser har stora problem med. Du behöver naturligtvis även borsta tänderna dagligen på hunden.

Mina valpar har behövt ut allt från 1g/timmen till 3g/timmen så det är väldigt individuellt. Likaså när dom blir rumsrena. En höll sig utan problem 2 timmar vid 6 månaders ålder och en annan behövde ut 2g/timmen tills hon var 7-8 månader. Mina vuxna hundar får ca 3 timmars motion/dag uppdelat på 4 promenader och några snabbrastningar däremellan. 
    Finns bra täcken och tröjor om det är kallt men dom flesta hundar klarar ner till  minus 10-15 grader bra om dom håller sig i rörelse. Mina får tasskramp vid lägre temperaturer och då blir det kortare promenader och mer aktivering inne.

• vi4ka87
    Alessia skrev 2017-09-13 20:21:08 följande:

Nu hoppas jag att du har köpt valpen från en ordentlig uppfödare/kennel och att du vid hämtandet får Svenska Kennelklubbens (SKK) stambok över hunden och dess far, mor och andra led bakåt i tiden och har utrymmenför vaccinationsstämplar (vikt att du följer ett vaccinationsprogram). Samt att din valp är besiktigad av veterinär och att du får undertecknat papper på resultatet av denna undersökning, som inte får ha företagits mer än högst en vecka innan valpen hämtas. 

En ansvarsfull uppfödare lämnar en lista på mat och vilken mängd och hur ofta valpen ska äta och de brukar även skicka med en förpackning för ett par veckor framåt av den mat valpen ätit på kenneln.Du bör ge ge valpen av samma mat ett tag framöver. Vill du byta mat ska du inte byta plötsligt utan mixa in den nya maten under minst en veckas tid.

Bra mat är viktig för valpens utveckling och det finns bra torrfoder för växande valpar. Blötfoder och fryst färskfoder skulle jag vänta med till vuxen ålder om man nu vill utfodra med färskfoder. Det är svårdoserat och oftast väl kraftigt för en liten valpmage. Jag vet att många småhundsägare köper mat typ Cesar i burkar i mataffären. Dyrt, onödigt och svårdoserat.
    Jag har gett mina valpar Royal Canin Mini Junior upp till ca 6 månaders ålder då jag fasat över till Royal Canin vuxenfoder för små hundar. Friskt vatten ska alltid stå framme. Det är viktigt att du inte ger extra vitaminer eller kalk eller sådant, för fodret innehåller allt det valpen behöver i näringsväg. För mycket kalk och vitaminer kan skada i stället.
    Köp eller låna på biblioteket faktaböcker om hur man tar om en liten hund, matar den, tröstar den, uppfostrar den. Det finns många sådana böcker  att fördjupa sig i . Lycka till!

Tack
  • vi4ka87
    moaguuun skrev 2017-09-13 20:22:54 följande:

Du verkar väldigt oinsatt, rekommenderar dig att köpa en bok om hundar/valpar.

Skulle få alla papper om mat och sånt när jag ska hämta valpen. Fick en del info av ägaren vid besök men vi skulle gå igenom allt vid hämtning. Tänkte kolla info på egen hand men all info säger emot varandra.
    Vill ju att det ska bli rätt
  • pyssel

Det låter väldigt konstigt. Är din valp från en tjeckisk eller polsk valpfabrik med svensk importör, alt smugglare? Det låter inte som SKK-anslutet då du garanterat fått veta det du behöver av uppfödaren.

Alla hästar hemma
  • Anonym (nyfiken)

Går okså i tankar att köpa en mindre hund. Kan man få såna raser helt rumsrena? Så dekan hålla sig från t.ex. 21.00 till 08.00 ... hur gör man annars om man jobbar kontorstider? 
    Hade en labrador innan och det va inga problem o gå ut med honom var 5 timmer

• Erizajo
    Anonym (nyfiken) skrev 2017-09-13 21:02:03 följande:

Går okså i tankar att köpa en mindre hund. Kan man få såna raser helt rumsrena? Så dekan hålla sig från t.ex. 21.00 till 08.00 ... hur gör man annars om man jobbar kontorstider? 

Självklart kan de bli rumsrena nattetid, men är ju lag på att en hund får lämnas ensam Max fyra timmar så...
  • Dexter dot com
    Anonym (nyfiken) skrev 2017-09-13 21:02:03 följande:

Klart det går att få mindre raser rumsrena även om jag personligen tycker dom är lite senare än stora raser. Dom flesta vuxna hundar sover om nätterna och håller sig 8-9 timmar under sömn även om jag personligen tycker 11 timmar är onödigt länge och löser det med en kissrunda precis innan sovdax. Jobbar man heltid och inte kan ha hunden med sig på jobbet löser man det med dagis/dagmatte för ingen hund mår bra av att ligga ensam hela dagarna utan aktivering och sällskap.
  • vi4ka87
    pyssel skrev 2017-09-13 20:56:34 följande:

Det låter väldigt konstigt. Är din valp från en tjeckisk eller polsk valpfabrik med svensk importör, alt smugglare? Det låter inte som SKK-anslutet då du garanterat fått veta det du behöver av uppfödaren.

Har fått uppgifter om uppfödaren från min lokala veterinär och kollat upp den hos Jordbruksverket.
Svar på tråden Mat till en Yorkshireterrier.