Nu hoppas jag att du har köpt valpen från en ordentlig uppfödare/kennel och att du vid hämtandet får Svenska Kennelklubbens (SKK) stambok över hunden och dess far, mor och andra led bakåt i tiden och har utrymmenför vaccinationsstämplar (vikt att du följer ett vaccinationsprogram). Samt att din valp är besiktigad av veterinär och att du får undertecknat papper på resultatet av denna undersökning, som inte får ha företagits mer än högst en vecka innan valpen hämtas.
En ansvarsfull uppfödare lämnar en lista på mat och vilken mängd och hur ofta valpen ska äta och de brukar även skicka med en förpackning för ett par veckor framåt av den mat valpen ätit på kenneln.Du bör ge ge valpen av samma mat ett tag framöver. Vill du byta mat ska du inte byta plötsligt utan mixa in den nya maten under minst en veckas tid.
Bra mat är viktig för valpens utveckling och det finns bra torrfoder för växande valpar. Blötfoder och fryst färskfoder skulle jag vänta med till vuxen ålder om man nu vill utfodra med färskfoder. Det är svårdoserat och oftast väl kraftigt för en liten valpmage. Jag vet att många småhundsägare köper mat typ Cesar i burkar i mataffären. Dyrt, onödigt och svårdoserat.
Jag har gett mina valpar Royal Canin Mini Junior upp till ca 6 månaders ålder då jag fasat över till Royal Canin vuxenfoder för små hundar. Friskt vatten ska alltid stå framme. Det är viktigt att du inte ger extra vitaminer eller kalk eller sådant, för fodret innehåller allt det valpen behöver i näringsväg. För mycket kalk och vitaminer kan skada i stället.
Köp eller låna på biblioteket faktaböcker om hur man tar om en liten hund, matar den, tröstar den, uppfostrar den. Det finns många sådana böcker att fördjupa sig i . Lycka till!