• familjehunden

Blir jag illa behandlad?

Jag är rädd för att få min pojkvän arg, han kan bli rasande, oftast pga att jag är sur över nåt vilket han hatar. Han slår mig inte men är väldigt hårdhänt så jag får blåmärken på armarna då han sliter i mig som en trasa, knuffar mig, slår till lätt på mitt huvud/kind. Inte så de gör speciellt ont dock. Jag brukar alltid gråta o ber han sluta men han slutar inte förrän han lugnar ner sig. Han säger alltid förlåt efteråt och att de inte ska hända igen. Men de händer igen och igen, varje gång han blir sådär arg, ofta. Han verkar inte få in i huvudet att han ska sluta på riktigt nångång. Vad ska jag göra? Har jättesvårt för att göra slut, jag är rädd för att bli ensam och att jsg kommer ångra mig.

• Svar på tråden Blir jag illa behandlad?
  • Anonym (....)

Nej men visst. Stanna du med din misshandlare, det är ju säkert mycket trevligare än att riskera att leva ensam. Du kommer inte alls ångra din tid i ett förhållande där du blir misshandlad, nej då.

...

Herre Gud var är din självrespekt?! Din egen syn på dig själv?! Tycker du att du inte är värd någonting eller? Tycker du verkligen så illa om dig själv? 

• Anonym (rr)

Det låter riktigt illa ts. Du måste lämna omedelbart. Packa dina grejer när han inte är hemma. Om du inte har någonstans att ta vägen ringer du kvinnojouren. Din sambo har så allvarliga problem att det är ingenting som du rår på själv. Att attackera en annan människa som du beskriver är riktigt läskigt att läsa om.
    Du kommer inte att bli ensam för resten av livet. På kvinnojouren kan du även få stöd och peppning. De kvinnor som blir mördade blir inte det helt plötsligt. Det har börjat med "lite" våld och sedan har det blivit värre och värre.
    Var rädd om dig själv. Bryt upp nu!

• Anonya

Ja, du blir definitivt dåligt behandlad. Inte en enda gång ska något av det där hända om relationen är sund. 

Du är van vid det här och skräms av att bryta dig loss och vara singel, men ta hjälp så du vågar ta steget. Det måste du göra om du ska få  möjlighet till ett gott och tryggt liv. Om någon berättat samma sak för dig, före du var i den här relationen, hade du tyckt det var normalt? Knappast, men nu är du så inne i det att du typ normaliserat det. 

Har du någon familjemedlem, släkting eller kompis du kan anförtro dig åt? Om inte eller kanske även om du har det, kontakta kvinnojour eller andra proffs. 

Lycka till!

• Anonym (Undrar)

Ts, vad är det som är så skrämmande med att vara ensam? Det är så ofta man läser om kvinnor här som blir psykiskt och fysiskt misshandlade av sina pojkvänner men som ändå väljer att hellre stanna hos dem än att bli ensamma, och jag kan bara inte fatta varför. Det är så sorgligt.

Hur det vara värre att leva ensam än att känna sig otrygg i sitt eget hem och alltid ha en människa alldeles inpå sig som man allt som oftast är rädd för?

• familjehunden

Vi är inte sambos men ska bli om ca 1år.. Han var inte såhär när vi träffades, det blev mer och mer efter nåt år. Jag skäms för att berätta det för någon, dock har en kompis reagerat på att han sliter i mig lite väl men på skoj. Jag tror att jag är rädd för att bryta vanan att vara med den här personen och allt vi byggt upp. Klassas de här som misshandel? Jag har sagt till honom att det här inte är okej och att han kränker mig rejält när han knuffar mig och kallar mig saker när han är förbannad. Alltid förlåt efter men händer igen...

• familjehunden

Han visar dock mycket kärlek och jag vet att han älskar mig. Han visar känslor. Det är som att han älskar mig för mycket så att han blir överkänslig och arg när jag blir sur och börjar tjafsa.

• Anonym (rr)
    familjehunden skrev 2017-09-13 22:23:24 följande:

Vi är inte sambos men ska bli om ca 1år.. Han var inte såhär när vi träffades, det blev mer och mer efter nåt år. Jag skäms för att berätta det för någon, dock har en kompis reagerat på att han sliter i mig lite väl men på skoj. Jag tror att jag är rädd för att bryta vanan att vara med den här personen och allt vi byggt upp. Klassas de här som misshandel? Jag har sagt till honom att det här inte är okej och att han kränker mig rejält när han knuffar mig och kallar mig saker när han är förbannad. Alltid förlåt efter men händer igen...

Det är aldrig så i början. Det går alltid ett tag innan våldet börjar. Att man skäms över hur man har det och inte kan berätta för någon är en varningstecken. Ja, det klassa som misshandel. ¨Misshandlare är ofta väldigt duktiga på att säga förlåt.

• Anonym (Undrar)

Ja, det räknas absolut som misshandel! Flytta inte ihop med honom!
    Då kommer det bara att bli så mycket svårare att göra slut sen när du inte har nån annan bostad att fly till.
    Som de andra här ovan har skrivit, det är inte normalt att knuffa och vara hårdhänt mot den man antas älska, det finns INGET som ursäktar det.
    Men du har gradvis vant dig vid det för att du är mitt i det och för att du tror att misshandel i hemmet är sånt som andra råkar ut för, inte du. Men det ÄR misshandel, och det kommer inte att bli bättre, det har ju istället bara blivit värre.

Så om du försöker se nyktert på det, det här ni har "byggt upp", som du är rädd för att lämna, det har ju utvecklats till ett helvete för dig. Faktiskt. Även om det var bra från början och är bra nån gång ibland, så är det ju ett helvete du håller på att fastna i om du inte flyr nu medan du kan. Så ring kvinnojouren och våga prata med din kompis. Du har absolut inget att skämmas för. Vågar du bara nämna det för henne så lovar jag att hon kommer att våga samma saker till dig som vi gör här.

• Jag är bara jag
    familjehunden skrev 2017-09-13 22:25:23 följande:
    Han visar dock mycket kärlek och jag vet att han älskar mig. Han visar känslor. Det är som att han älskar mig för mycket så att han blir överkänslig och arg när jag blir sur och börjar tjafsa.
    Nej, han älskar dig absolut INTE! Man gör inte så där mot nån man älskar! Han vill ha kontroll över dig, bestämma över dig- det handlar om makt. Inte kärlek! Försök ställ dig själv utanför och sätt dig i i vår sits- vi som läser detta. Ser du då vår poäng? Att detta är fullständigt oacceptabelt hur man än vrider och vänder? Du måste lämna. Punkt!
  • Anonym (rr)
    familjehunden skrev 2017-09-13 22:25:23 följande:

Nu är ju inte problemet om ni älskar varandra eller inte. Problemet är att du blir misshandlad fysiskt och psykiskt. En del kvinnor som bryter upp säger att det var jättesvårt att bryta upp eftersom de fortfarande älskade mannen. Men det betyder inte att man ska välja att bli utsatt för våld. Man ska även älska sig själv ochh vara rädd om sig själv.
Svar på tråden Blir jag illa behandlad?