• familjehunden

Blir jag illa behandlad?

Jag är rädd för att få min pojkvän arg, han kan bli rasande, oftast pga att jag är sur över nåt vilket han hatar. Han slår mig inte men är väldigt hårdhänt så jag får blåmärken på armarna då han sliter i mig som en trasa, knuffar mig, slår till lätt på mitt huvud/kind. Inte så de gör speciellt ont dock. Jag brukar alltid gråta o ber han sluta men han slutar inte förrän han lugnar ner sig. Han säger alltid förlåt efteråt och att de inte ska hända igen. Men de händer igen och igen, varje gång han blir sådär arg, ofta. Han verkar inte få in i huvudet att han ska sluta på riktigt nångång. Vad ska jag göra? Har jättesvårt för att göra slut, jag är rädd för att bli ensam och att jsg kommer ångra mig.

• Svar på tråden Blir jag illa behandlad?
  • erikaABC
    familjehunden skrev 2017-09-13 22:25:23 följande:

Han visar dock mycket kärlek och jag vet att han älskar mig. Han visar känslor. Det är som att han älskar mig för mycket så att han blir överkänslig och arg när jag blir sur och börjar tjafsa.

Nej ts, man angriper inte en människa och kränker henne för att man älskar henne för mycket.
  • familjehunden

Tack för svar.. Detta händer Bara när Jag börjar bli sur eller tjafsa om nånting eftersom han är trött på att jag alltid är sur vilket ja ofta är. Om jag är glad hela tiden så händer det inte, blir att man tänker så.. och jag förlåter det hela varenda gång eftersom han vägrar låta mig åka hem om vi inte är sams först och jag är glad. Hade jag åkt hem mitt i bråket vilket jag aldrig skulle få så hade det vart en annan sak. Det med blåmärken, det är små blåmärken, inga stora.. av att han kanske har hängt eller typ nypt mig av ilska.. Han erkänner att det är fel och han inte vet varför han gör det..

• Jag är bara jag
    familjehunden skrev 2017-09-13 23:01:39 följande:
    Tack för svar.. Detta händer Bara när Jag börjar bli sur eller tjafsa om nånting eftersom han är trött på att jag alltid är sur vilket ja ofta är. Om jag är glad hela tiden så händer det inte, blir att man tänker så.. och jag förlåter det hela varenda gång eftersom han vägrar låta mig åka hem om vi inte är sams först och jag är glad. Hade jag åkt hem mitt i bråket vilket jag aldrig skulle få så hade det vart en annan sak. Det med blåmärken, det är små blåmärken, inga stora.. av att han kanske har hängt eller typ nypt mig av ilska.. Han erkänner att det är fel och han inte vet varför han gör det..
    Men ser du inte att du ursäktar honom hela tiden och i princip skyller hans beteende på dig? Typiskt de som levt länge i misshandelsrelationer- de tror till sist att det beror på dom själva när det är den andre som är boven!
  • Anonym (rr)

Nu måste du ifrågasätta ditt eget resonerande. Du skriver att det bara händer när du blir sur. Du lägger alltså ansvaret för din pojkväns agerande på dig själv. Nej det är inte ditt fel ts. Det beror inte på vad du gör. Det är helt och hållet hans ansvar. Du har rätt att åka hem när du vill, annars är du ju kidnappad. Du försöker även förminska det du är med om genom att ursäkta det med att det bara är små blåmärken. Du ska inte ha några blåmärken alls.
  • Anonym (Flix)

Om det varit din mamma, syster eller bästa kompis som skrivit trådstarten, vad hade din reaktion varit? Vad hade du rätt dem till att göra?

Skulle du själv nypa, rycka, slita och slå någon för att den var lite sur? Skulle du göra detta för att du älskar personen? 

Vad tycker du själv låter bäst:
    Att leva med någon som slår
    Eller leva ensam och ha chansen att träffa någon som behandlar dig så som man ska bli behandlad?

Det är den som SLÅR som gör fel. Och att blåmärkena är små eller stora spelar ingen roll, INGEN ska ge dig blåmärken. 
  • familjehunden

Det är ju just att han inte slår. Kan inte riktigt acceptera att det är så fel att jag måste göra slut när jag aldrig fått ett rejält slag. Har framtiden planerad och ett förhållande, så det känns bra. Jag har svårt för att gilla folk och känns som jag aldrig skulle få upp ögonen för någon annan, därför är jag också rädd för att bli ensam.. allt kommer ta slut känns det som

• Anonym (rr)
    familjehunden skrev 2017-09-13 23:25:56 följande:

Det är ju just att han inte slår. Kan inte riktigt acceptera att det är så fel att jag måste göra slut när jag aldrig fått ett rejält slag. Har framtiden planerad och ett förhållande, så det känns bra. Jag har svårt för att gilla folk och känns som jag aldrig skulle få upp ögonen för någon annan, därför är jag också rädd för att bli ensam.. allt kommer ta slut känns det som

Det du blir utsatt för definieras som våld. "jag har aldrig fått ett rejält slag". Du försöker normalisera det våld du blir utsatt för.
    Det är helt normalt att du blir rädd och ängslig inför att göra slut. Det är det många som är.

• Sommarfjäril

Allt kommer inte att ta slut om du lämnar honom. Du kommer med allra största sannolikhet att ge dig själv möjligheten att träffa en ny bättre man.

Problemet för dig är att du är så pass rädd för att vara ensam. Du skulle må bättre av att öva dig på just det.

Flytta absolut INTE ihop med den här mannen! Han är elak och utövar psykisk
    misshandel mot dig. Varför vänta på att han ska ge sig på dig rent handgripligen? Du kommer att bli ännu mer nertryckt ju längre du stannar.

• Sommarfjäril

Han slår dig inte "hårt" men han slår dig lätt över huvudet, håller fast, nyper, knuffar osv. Det är inte kärlek TS.

• Fasett

Lämna, fort! Finns massor med män som vill ha dig och som inte kommer att slå dig.

Svar på tråden Blir jag illa behandlad?