• Jessyelina

Dagisbarn på 70-80 talet?

jag var dagisbarn på det glada 80 talets början.
    Började smått tänka på konstiga saker som hände där.
    Tillexempel när vi var till någon strand på sommaren så var alla barnen nakna oavsett ålder. Det skulle INTE gå idag.

Sen kommer jag ihåg att vi var JÄTTERÄDDA för att borsta tänderna efter maten för att vattnet kunde vara "Tjernobyl".

Toaletterna på mitt dagis var unisex och hande inga dörrar utan byxa -formade draperier som var helt öppna i mitten.

vet inte hur det är nu men jag minns att man inte ville gå på toa för att det kunde kommain någon av de busiga killarna och titta på en.

Någon annan som har kosntiga saker att berätta från denn tid?

• Svar på tråden Dagisbarn på 70-80 talet?
  • Moa06

Vi hade sagostund i det "obligatoriska kuddrummet"

Minns att en dagisfröken läste Bröderna Lejonhjärta tills vi blev vita i ansiktet av skräck. Det kan ju vara en ganska mäktig berättelse för en 5-6-åring. Men det var Katla, död och helvetesgap........ Minns att hon läste de sista orden i boken och slog ihop den..
    Runt henne satt tysta och bleka barn. Minns att hon frågade om vi mådde bra.. ha ha.

• Jessyelina

alltså sjuk pedagogik :)
    sen hade vi nån konstig lek där man skulle samla ihop kläder från kapprummet och lägga i en påse så fick amn känna o gissa materialet...

Mitt dagis va jättebrunt och orange minns jag och så var det as-fula gardiner med kossor på så var det grönt tyg o äppelträd eller nåt.
    Sen hade vi ett kudd-rum, ett läs-rum där man fick vara ibland.
    om man smet ut från vilan så satt alltid tanterna o fikade.

• Moa06

...... o så hade dom lååååånga tvillingvagnar. Kommer ni ihåg dom, tvillingvagnarna på längden? De var säkert en 5 meter långa... : )

• Tygtiiger

Jag gick på ett underbart dagis, bra fröknar, fräscha lokaler, fin trädgård och lagom mycket barn.

Hmm, vi lekte med fingerfärg, jag slapp vilan eftersom jag inte ville, mormor bakade tårta till alla barnen när jag fyllde 6 år. Vi hade ett piano med färgmärkta tangenter som jag lärde mig spela "lilla snigel" på. Det enda negativa jag kommer ihåg var att en ettåring slog mig i huvudet med en hammare när jag var 5 år och var inne på bebisavdelningen för att leta efter en fröken

• Sopheia

Jag gillade också mitt dagis, fingerfärg var urkul, för att inte tala om det stora lekrummet. De större barnen fick läsa sagor och lyssna på barnskivor på vilan. Jätterolig gård, superbra fröknar (har kontakt med en av dem fortfarande!)

• frulan

Vad ni minns mycket från dagis
    Funderar så det knakar... och nu dyker det upp lite smått och gott.

Kan känna "dagislukten" när jag blundar.
    Minns små dockor och deras kläder.
    Minns de frasiga gardinerna i korridoren mellan avdelningarna.
    Våra avdelningar hade djurnamn. Jag gick på Ekorren. Sen fanns Grodan, Igelkotten, Haren och några till.
    Vi lekte jättemycket ute och hade massor av gungor, sandlådor, klätterställnigar och andra konstiga klättersaker (en stor klump som såg ut som en dinosaurie).
    Älskade mina dagisfröknar (både manliga och kvinnliga).

"Lössrummet" minns jag
    När man fick löss så fick man leka i ett speciellt rum med de andra lusungarna.
    Roligast var det när man inte hade löss och man kunde stå och titta in på lusungarna (fönster på dörren) när de lekte.
    Var som TV

• frulan

Ska kanske tillägga att jag gick på dagis runt 76-80 eller så.

• frulan

Förresten, när börjar man på dagis egentligen?
    Jag kanske började 75 (är född 74) när jag tänker efter
    Skolan började -80.

Shit, va gammal man är

• Jessyelina

jag började när jag va tre och sen var det väl anda tills förskolan när man va sex och sen iväg till skolan....

Vi hade inga avdelningar för jag bodde i enl liten kommun, man kunde inte välja vart man skulle gå det fanns bara Nyckelpigan.

Sen gick min bror på samma dagis han är född -85 och de hade inte ändrat någonting alls inte bytt gardiner eller något :)
    sen byggde de ett nytt snyggt luxurious dagis med torn o så. men det fick vi aldrig upleva :(

• halstabletten

Moomin- Jag blev också instängd i ett rum med en jäkla ostmacka i flera timmar. Det var på fritids och när mamma kom och skulle hämta mig och de öppnade in till rummet var det tomt- jag hade öppnat fönstret och sprungit hem till en kompis istället. Det var sista dagen jag behövde vara på fritids.

Svar på tråden Dagisbarn på 70-80 talet?