• Anonym (Singellen)

Hur gör vi med företaget?

Efter tolv år som gifta går det inte längre. Vi ska skiljas, och eftersom vi saknar äktenskapsförord ska vi dela lika på allt. Pengar har vi inte så mycket på kontona så där är det inga problem, bilar har vi varsin och de är lika mycket värda så vi tar väl varsin, osv.

Men han har ett företag, aktiebolag, som är värt några miljoner, hur funkar det? 

• Svar på tråden Hur gör vi med företaget?
  • Kjell2
    Anonym (Singellen) skrev 2017-09-15 14:33:24 följande:

Efter tolv år som gifta går det inte längre. Vi ska skiljas, och eftersom vi saknar äktenskapsförord ska vi dela lika på allt. Pengar har vi inte så mycket på kontona så där är det inga problem, bilar har vi varsin och de är lika mycket värda så vi tar väl varsin, osv.

Men han har ett företag, aktiebolag, som är värt några miljoner, hur funkar det? 

Hur vill ni ha det? Så länge ni är överrens kan ni dela hur som helst.

Detta kan bli extrermt krångligt och konfliktdrivande. Går det över huvud taget att dela bolaget och behålla dess värde? Kan värderingen ifrågasättas? Finns det något marknadsvärde i aktierna? Har du något intresse av att äga delar av bolaget? Kan han likvidera bolaget och sen utan problem starta nytt?

En möjlighet är att han behåller företaget och på något sätt löser ut dig, genom t ex kontanter, andra tillgångar  eller skuldsedel.
  • Anonym (963)

Varför blir jag förbannad när jag läser sånt här? Varför skriver inte folk äktenskapsförord när dom har företag?

• Anonym (Singellen)
    Anonym (963) skrev 2017-09-15 18:50:45 följande:

Varför blir jag förbannad när jag läser sånt här? Varför skriver inte folk äktenskapsförord när dom har företag?

För att han inte hade företaget när vi gifte oss och för att han tänkte med kuken istället för med huvudet när han var otrogen. 
  • Anonym (Singellen)
    Kjell2 skrev 2017-09-15 14:39:50 följande:
    Hur vill ni ha det? Så länge ni är överrens kan ni dela hur som helst.

Detta kan bli extrermt krångligt och konfliktdrivande. Går det över huvud taget att dela bolaget och behålla dess värde? Kan värderingen ifrågasättas? Finns det något marknadsvärde i aktierna? Har du något intresse av att äga delar av bolaget? Kan han likvidera bolaget och sen utan problem starta nytt?

En möjlighet är att han behåller företaget och på något sätt löser ut dig, genom t ex kontanter, andra tillgångar  eller skuldsedel.
    Jag har inget intresse av företaget, däremot av pengarna. Jag försörjde oss båda i flera år när han startade upp och nu vill jag ha tillbaka min investering. 
  • NELJ

Du har rätt till halva värdet. Men du måste inte kräva den rätten. När jag och mitt ex skilde oss var jag delägare i ett bolag. Jag fick behålla aktierna utan att han krävde hälften, men det var ca hundra tusen, inte flera miljoner och vi var inte osams. Han fick lite extra lösöre i gengäld (hifi- och datorprylar).

• Anonym (Man)
    Anonym (Singellen) skrev 2017-09-15 19:10:48 följande:
    För att han inte hade företaget när vi gifte oss och för att han tänkte med kuken istället för med huvudet när han var otrogen. 
    Men äktenskapsförord kan man skriva närsomhelst.
  • NELJ
    Anonym (Singellen) skrev 2017-09-15 19:11:41 följande:

Jag har inget intresse av företaget, däremot av pengarna. Jag försörjde oss båda i flera år när han startade upp och nu vill jag ha tillbaka min investering. 

Okej. Kan han inte plocka ut pengarna ur bolaget för de är bundna så kan han belåna det. Prata med en jurist, bankerna brukar kunna ge vettig hjälp.
  • Fkkdkklafitts

Hur vet du att företaget är "värt några miljoner"?

Vem har erbjudit sig att köpa det?

Vad omsätter det?

Vinst?

Vinst- och omsättningstillvåxt?

Hur ser balansräkningen ut?

Finns det anställda?

Låt mig anta att din man äger hela bolaget samt är en nyckelspelare och kritisk resurs i bolaget. Då är det knappas något som går att stycka eller sälja utan värdeförlust.

Rimligen får din man skriva över halva aktiekapitalet på dig. Halva utdelningen blir din. Likaså inflytande över löner, etc. I praktiken kommer du kunna totalsänka bolaget. Eller se det som en investering som genererar avlastning.

• Anonym (Singellen)
    Fkkdkklafitts skrev 2017-09-15 20:46:12 följande:

Hur vet du att företaget är "värt några miljoner"?

Vem har erbjudit sig att köpa det?

Vad omsätter det?

Vinst?

Vinst- och omsättningstillvåxt?

Hur ser balansräkningen ut?

Finns det anställda?

Låt mig anta att din man äger hela bolaget samt är en nyckelspelare och kritisk resurs i bolaget. Då är det knappas något som går att stycka eller sälja utan värdeförlust.

Rimligen får din man skriva över halva aktiekapitalet på dig. Halva utdelningen blir din. Likaså inflytande över löner, etc. I praktiken kommer du kunna totalsänka bolaget. Eller se det som en investering som genererar avlastning.

En värdering för några år sen, inte vet jag vad de gick efter. Det omsätter ungefär 20 miljoner och har två anställda. 

Jag vill inte ha med företaget eller honom att göra. 
Svar på tråden Hur gör vi med företaget?