Anonym (Ts) skrev 2017-09-15 17:01:48 följande:
Hej!
Min fru fick för 3 månader sedan vårt 3dje barn. Vi har 2 st tillsammans sedan tidigare.
Tycker att bebisen är väldigt olik mig och börjar fundera på om jag verkligen är pappan. Vi har ett bra förhållande så förstår verkligen inte om hon har varit otrogen.
Både jag och frun är blonda, har blå ögon.
Våra söner likaså. "Min" nyfödda son har mörkbrunt/svart hår och mörkbruna ögon.
Kan 2 personer med blå ögon verkligen få ett brunögt barn?
Det är svårt att säga hur stor sannolikhet det är, då det är flera gener involverade (som vi inte ens vet era specifika genotyper för) och rätt komplext att räkna ut, men det är absolut möjligt. Förmodligen en bit under 25% sannolikhet (generellt), men fullt möjligt alltså. Att bebisen känns olik dig kan dels vara dina egna hjärnspöken för att du redan är misstänksam, men dessutom så är det heldumt att dra några sådana slutsatser gällande utseendet hos en 3-månaders.
Visst kan du ta upp det med henne och göra faderskapstest om det känns viktigt, personligen hade jag tagit otroligt illa upp om min man/sambo gjorde det utan att ha en god anledning att vara misstänksam (hårfärg/ögonfärg och att en 3-månaders bebis är olik en är INTE god anledning). Såpass illa att det nog hade skadat vårt förhållande rejält. Så tänk igenom det noga.
Förresten, varför gjorde ni faderskapstest på de två första barnen? Du skrev att det var för att ni inte hade gift er än, men det låter lite konstigt. Ni var väl redan i ett förhållande? Är man sambo och redan tillsammans brukar det bara behövas att man skriver på faderskap.