Mat på sej
Tjo.
Kan ni tipsa på lite mat man kan göra på sejfileer.
Tjo.
Kan ni tipsa på lite mat man kan göra på sejfileer.
Björns fiskgryta:
2 skivade lökar
en burk hela tomater
ett paket mellangrädde
ett paket saffran
Puttra 10 minuter
Hiva ner ett halvtinat skivat sejblock
Puttra 10 minuter till
Ska prova det.
Nu köpte jag färsk sej men tänkt frysa ner en del. Gör man det bäst i långa öh.. block eller bör man skiva upp den?
Bryn en stor purjolök i smör tills den blir mjuk, häll i grädde och chillisås till önskad smak/färg, salt och vitpeppar efter smak. Lägg i fisken i munsbitar ( valfri fisk) och tillsätt ett paket fryst dill. Koka ihop tills allt blir varmt. Passar till potatismos,pressad potatis eller ris! Enkelt,snabbt och gillas av stora och små!
tex samma som man gör med torsk.
Själv tycker jag sej är en godare och bättre fisk än torsk.
Fiskgratäng av något slag.
Finns ingen tristare mat än vitfisk. Liksom smakar ingenting. Jo man kan ju trolla till en sås som smakar mkt men fisken är ju lika meningslös för det? Torrt och trist. När jag vill få i mig fisk så äter jag sill. Där snackar vi smak!
Finns ingen tristare mat än vitfisk. Liksom smakar ingenting. Jo man kan ju trolla till en sås som smakar mkt men fisken är ju lika meningslös för det? Torrt och trist. När jag vill få i mig fisk så äter jag sill. Där snackar vi smak!
Koka ihop vispgrädde, dill, citronpeppar, salt, svartpeppar och vitpeppar. Lägg filéerna i en ugnsform och häll över såsen, in i ugnen tills filéerna är klara och servera med potatis. Hur gott som helst!
Jag älskar lutfisk på julen. MEN själva fisken smakar absolut INGENTING. NADA, NOLL.....det är såsen och kryddpepparn som smakar.
Jag älskar lutfisk på julen. MEN själva fisken smakar absolut INGENTING. NADA, NOLL.....det är såsen och kryddpepparn som smakar.
Du får ursäkta, men du måste ha några fel på dina smaklökar för såna påståenden.
Jag skippar just lutfisken, just för jag inte gillar smaken.
Men älskar såsen, men den döljer då faan inte lutfisken.
För att svara på den ursprungliga frågan... sej är perfekt att göra fiskpinnar av, håller formen och är lagom storlek. Bara att skiva tvärs över, dubbelpanera och steka. Mina barn älskar det. Brukar smaksätta ströbrödet med lite vad som helst också, dill, parmesan, tacokrydda osv.
Sej är ju också bra till fiskgryta/soppa då jag inte gillar när bitarna faller sönder så lätt.
I Norge så ser man ned på torsk(där jag var i alla fall), där älskar man sej och storleken ska vara typ 0,8-1,5kg.
Då de tycker den är som allra bäst.
Torsk fann jag de misshandla rätt bra faktiskt(tex salta in,), men fick givetvis inte varje torskrätt som fanns.
Men var väldigt gott, så klagar inte.
Sej är för mig en betydligt bättre fisk än torsk, men en nyfångad torsk som hamnar direkt i stekpannan.
Ja, det är ju faan helt jävla fantastiskt gott.
Och denna torrhet som uppstår tidigt i tillagningen är som bortblåst när den är nyfångad.
Nått som jag aldrig någonsin fått i fiskbilen, men säger inte att det har varit dåligt, utan bara inte så bra.
Så får du chansen till äta en sej eller torsk som nästan sprattlar i stekpannan, så ta den chansen direkt, för det är en smakupplevelse och en saftighet man annars inte får uppleva.
Du inte testat fish ´n chips på sej?
Det blir jävligt gott det med.