• Rindikh

NATO Ja eller Nej?

Vad tycker ni?

Ska Sverige söka medlemskap i NATO? Det är ju inte säkert att det skulle beviljas, men bör vi ansöka om det?

Varför tycker ni som ni gör?

• Svar på tråden NATO Ja eller Nej?
  • Kjell2
    Rindikh skrev 2017-09-18 08:25:53 följande:

Vad tycker ni?

Ska Sverige söka medlemskap i NATO? Det är ju inte säkert att det skulle beviljas, men bör vi ansöka om det?

Varför tycker ni som ni gör?

Har vi inte i praktiken varit medlemar sen 50-talet.
  • Rindikh
    Kjell2 skrev 2017-09-18 08:29:01 följande:

Har vi inte i praktiken varit medlemar sen 50-talet.

Nej det kan man inte riktigt säga. Samarbetat i viss utsträckning ja, men fullvärdig medlem nej.

Framförallt är det väl den transatlantiska länken man brukar prata om där. Ett direkt sammarbete "under bordet" mellan den svenska regeringen och Washington som Erlander och Palme startade, snarare än att krångla till det med ett NATO-medlemskap. Fast det svenska folket fick ju inget veta. Man ljög rakt ut..

Om jag omformulerar frågeställningen då

"Öppen och fullvärdig medlem av NATO?"
  • Kjell2
    Rindikh skrev 2017-09-18 08:38:29 följande:
    Nej det kan man inte riktigt säga. Samarbetat i viss utsträckning ja, men fullvärdig medlem nej.

Framförallt är det väl den transatlantiska länken man brukar prata om där. Ett direkt sammarbete "under bordet" mellan den svenska regeringen och Washington som Erlander och Palme startade, snarare än att krångla till det med ett NATO-medlemskap. Fast det svenska folket fick ju inget veta. Man ljög rakt ut..

Om jag omformulerar frågeställningen då

"Öppen och fullvärdig medlem av NATO?"
    Militärt och strategisk skulle skillnaden bli begränsad. Vi samarbeter, samverkar,planerar och övar sedan länge tillsammans.

Fördelen är att vi skulle få ett mer formellt inflyttande och en nationell tydlighet

Nackdel är att det delvis är politiska självmord att driva fråga och risken för ett politisk bakslag åt andra hållet är för stort.
  • Konservativ

Det som vi behöver är ett svenskt försvar. Om Sverige är med i en allians eller inte spelar ingen roll så länge Sverige har ett så uruselt försvar som nu. Både Sossar och s.k. borgerliga har nedrustat alldeles för mycket.

Vad behövs? 110 miljarder årligen och återupptagen manlig värnplikt där 100% får göra minst sex månader. 

• Rindikh
    Konservativ skrev 2017-09-18 09:04:27 följande:

Det som vi behöver är ett svenskt försvar. Om Sverige är med i en allians eller inte spelar ingen roll så länge Sverige har ett så uruselt försvar som nu. Både Sossar och s.k. borgerliga har nedrustat alldeles för mycket.

Vad behövs? 110 miljarder årligen och återupptagen manlig värnplikt där 100% får göra minst sex månader. 

Det här kan jag till stor del hålla med om. I alla fall första stycket!

100% manlig värnplikt ställer jag mig starkt tveksam till, och det ekonomiska kan man diskutera i detalj, men försvarsbudgeten måste naturligtvis öka kraftigt det håller jag med om.

Men visst det handlar inte om NATO eller eget försvar och det var aldrig min mening med trådstarten att ställa dom frågorna mot varandra!

Tråden handlar om för/emot NATO nu, och det är inte så mkt en försvarstråd eftersom sådana redan finns.
  • Kjell2
    Rindikh skrev 2017-09-18 09:10:27 följande:
    Det här kan jag till stor del hålla med om. I alla fall första stycket!

100% manlig värnplikt ställer jag mig starkt tveksam till, och det ekonomiska kan man diskutera i detalj, men försvarsbudgeten måste naturligtvis öka kraftigt det håller jag med om.

Men visst det handlar inte om NATO eller eget försvar och det var aldrig min mening med trådstarten att ställa dom frågorna mot varandra!

Tråden handlar om för/emot NATO nu, och det är inte så mkt en försvarstråd eftersom sådana redan finns.
    För eller emot NATO eller om Sverige formellt ska ansöka om medlemskap. Ansöker vi kommer vi få gå med.

• Rindikh
    Kjell2 skrev 2017-09-18 09:12:44 följande:

För eller emot NATO eller om Sverige formellt ska ansöka om medlemskap. Ansöker vi kommer vi få gå med.

Precis.

Jag tvivlar inte på att vi skulle få gå med i nuläget men, rätta mig om jag har fel, ett medlemskap ska godkännas av alla medlemstater innan nåt sånt tillåts. Rent teoretiskt kan nåt land faktiskt säga nej.
  • Kjell2
    Rindikh skrev 2017-09-18 09:38:29 följande:
    Precis.

Jag tvivlar inte på att vi skulle få gå med i nuläget men, rätta mig om jag har fel, ett medlemskap ska godkännas av alla medlemstater innan nåt sånt tillåts. Rent teoretiskt kan nåt land faktiskt säga nej.
    Rent teoretisk är vi inte med heller idag.

• Rindikh
    Kjell2 skrev 2017-09-18 09:43:05 följande:

Rent teoretisk är vi inte med heller idag.

Nej och inte i praktiken heller.
  • Kjell2
    Rindikh skrev 2017-09-18 09:44:24 följande:
    Nej och inte i praktiken heller.
    Jo, vi samordnar försvarplanering, har representaion i staber, gemensamma utbildningar, samordnade komunikationssystem, vi deltar med förband till natostyrkor, övar tillsammans mm.

Tidgare var miniering Öresund samplanerade. Vi och Nato had en gemensam minplan för att säkerställa att våra och Natobåtar kunde ta sig fram och andra inte. Vårat STRIL-nät är anslutet till Nato. Vi har baser som är anpassade för NATO-förband, mm
  • Rindikh
    Kjell2 skrev 2017-09-18 09:50:46 följande:

Jo, vi samordnar försvarplanering, har representaion i staber, gemensamma utbildningar, samordnade komunikationssystem, vi deltar med förband till natostyrkor, övar tillsammans mm.

Tidgare var miniering Öresund samplanerade. Vi och Nato had en gemensam minplan för att säkerställa att våra och Natobåtar kunde ta sig fram och andra inte. Vårat STRIL-nät är anslutet till Nato. Vi har baser som är anpassade för NATO-förband, mm

Jo jag känner till detta!

Men vi är inte fullvärdiga medlemmar i NATO i nuläget hösten år 2017.

Vi har ett mycket nära sammarbete med organisationen och det känner jag till fullt ut. Det är inget jag förnekar så jag förstår inte vart du vill komma?
  • Kjell2
    Rindikh skrev 2017-09-18 09:54:38 följande:
    Jo jag känner till detta!

Men vi är inte fullvärdiga medlemmar i NATO i nuläget hösten år 2017.

Vi har ett mycket nära sammarbete med organisationen och det känner jag till fullt ut. Det är inget jag förnekar så jag förstår inte vart du vill komma?
    Att vi i praktiken är med.
  • Anonym (Samvetet)

Nej vi ska bort från allt samarbete med Nato.

Anledningen är att några av de största Natoländerna kan komma att visa sig vara potentiella fiender och då är all beredskap slösat bortkastad.

Svar på tråden NATO Ja eller Nej?