• Anonym (utdelning)

Någon som har lyckats bli ekonomiskt oberoende med hjälp av utdelningsaktier?

Finns det någon här som har lyckats spara så mycket i aktier att ni kan leva på utdelningarna? Jag förstår att det är individuellt hur mycket man behöver eller vill ha men vill gärna höra och få inspiration av andra. Hur mycket pengar började ni med, hur mycket sparade ni per månad? Hur lång tid tog det? Eller om ni vill ge några andra tips är ni välkomna. Glad

Jag är helt ny på aktier, köpte nyligen mina första i HM och Kinnevik. Tänkte så småningom köpa några flera så det blir minst 10 olika bolag totalt. Kan i nuläget spara max. 3500 kr per månad. Jag är snart 35 år. Är det omöjligt, för sent för mig att bygga upp en bra utdelningsportfölj? 

• Svar på tråden Någon som har lyckats bli ekonomiskt oberoende med hjälp av utdelningsaktier?
  • Kjell2
    Anonym (utdelning) skrev 2017-09-18 23:21:14 följande:

Finns det någon här som har lyckats spara så mycket i aktier att ni kan leva på utdelningarna? Jag förstår att det är individuellt hur mycket man behöver eller vill ha men vill gärna höra och få inspiration av andra. Hur mycket pengar började ni med, hur mycket sparade ni per månad? Hur lång tid tog det? Eller om ni vill ge några andra tips är ni välkomna. 

Jag är helt ny på aktier, köpte nyligen mina första i HM och Kinnevik. Tänkte så småningom köpa några flera så det blir minst 10 olika bolag totalt. Kan i nuläget spara max. 3500 kr per månad. Jag är snart 35 år. Är det omöjligt, för sent för mig att bygga upp en bra utdelningsportfölj? 

Du kan räkna baklänges på det. Hur mycket utdelning behöver du, vilken utdelning får du, hur mycket kapital behövs.
  • Anonym (Häpp)

Det är samma uträkning oavsett om du vill leva på räntor, avkastning eller fastigheter.

Om du vill ha ut 25 000 efter skatt så behöver du en utdelning på 430 000 kr per år. Då täcker det inte pension eller nåt annat så du  måste ha utdelningen hela livet.

Med en utdelning av 5% på aktiens kostnad så behöver du ett aktiekapital på 8 600 000 kr.

Sen går marknaden upp och ner, aktieutdelning kan utebli eller bli låga.

För att hantera det behöver du räkna med att vissa år kan utdelningen halveras eller bli så låg som 20% med en blandad aktiekorg. Andra år blir den högre. Jag hade haft en buffert med det dubbla aktiekapitalet och buffrat utdelningarna.

Så min rekommendation är att du behöver minst 15 000 000 i aktiekapital för att få en jämn ström av 25 000 kr efter skatt varje månad.

Det finns andra investeringar som är avsevärt bättre än aktier om man vill leva enbart på avkastningen. Hade jag haft 15 miljoner så hade jag köpt en eller två större 2 tvåfamiljsvillor i en universitetsstad och konverterat till studentkollektiv med gemensamt kök. Månadshyror för ett tiotal rum är 40 000-50 000 kr och kostnaden för underhåll runt 5000 kr. Två villor a 7,5 miljoner ger en bruttovinst på 70 0000 kr. Sen stiger villorna i värde och om bostadsbubblan inte spricker så kan de säkert säljas för 20 miljoner om 10 år

• sdfdsfs

Man brukar säga att man "säkert" kan ta ut 4% över tid (med hänsyn tagen till skatt och inflation). Det hela beror då när du tänker bli ekonomisk oberoende, hur mycket du behöver att leva på, hur din pension ser ut och hur länge du kommer behöva leva på ditt kapital.

Vi antar att du vill bli ekonomiskt oberoende vid 60 år, behöver 20000 kr att leva på, går i pension vid 65 med minimipension 6500 kr och lever tills du är 85 år. Då krävs det att du sparar 5300 kr i månaden. Du kommer då ha 2.8 miljoner när du slutar jobba vid 60 år. När pensionen kickar in vid 65 har ditt kapital sjunkit till 2.2 miljoner. Detta lever du sen på, tillsammans med garantipensionen, tills du dör vid 85 år. Du efterlämnar då 11511 kr till dina arvingar :)

Om du har ett sparkapital redan nu så ser givetvis kalkylen annorlunda ut. Detsamma gäller förstås om du kan förvänta dig en bättre pension.

• Anonym (Typ på väg)
    Anonym (utdelning) skrev 2017-09-18 23:21:14 följande:

Finns det någon här som har lyckats spara så mycket i aktier att ni kan leva på utdelningarna? Jag förstår att det är individuellt hur mycket man behöver eller vill ha men vill gärna höra och få inspiration av andra. Hur mycket pengar började ni med, hur mycket sparade ni per månad? Hur lång tid tog det? Eller om ni vill ge några andra tips är ni välkomna. Glad

Har i dagsläget så jag klarar 4,5 månader per år utan lön, tack vare mina utdelningar. Jag ser inte alls behovet att leva på utdelningar helt dock och tänker definitivt inte försöka skrapa ihop 15 miljoner (herregud liksom). Har ca 1,2 miljoner idag, eller rättare sagt - det är inköpspriset för aktierna (sedan är värdet högre).

Jag sparar för att min pension ska bli fetare - för det behöver jag ju inte en hel månadslön utan ett tillskott. Jag sparar även för att mina barn ska få ärva kapitalet när jag dör. 

Alltså fick jag i år 45000 kr i utdelningar och tack vare låga utgifter klarar jag 4,5 månad på det. Har 20 år till på mig att investera och räknar med att få ut ett djävligt gott tillskott på min pension när det är dags. Trillar jag av tidigt är det ingen fara med det, då får mina barn ta över det
  • Anonym (sjukpensionär)

Ursäkta att jag kapar tråden, men hur mycket skulle man behöva i aktier för att få till ca 6000 kr? Det skulle vara gott att dubbla sjukersättningen.

• Anonym (Ricky)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2017-09-19 23:05:18 följande:

Ursäkta att jag kapar tråden, men hur mycket skulle man behöva i aktier för att få till ca 6000 kr? Det skulle vara gott att dubbla sjukersättningen.

1 800 000, då blir 4% 72 000, som man kan plocka ut varje år.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2017-09-19 23:05:18 följande:

Ursäkta att jag kapar tråden, men hur mycket skulle man behöva i aktier för att få till ca 6000 kr*? Det skulle vara gott att dubbla sjukersättningen.

*i månaden, slltså.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Ricky) skrev 2017-09-19 23:10:04 följande:
    1 800 000, då blir 4% 72 000, som man kan plocka ut varje år.
    Åh, tack Solig bra med folk som kan matematik.
  • Anonym (Ricky)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2017-09-19 23:14:31 följande:
    Åh, tack Solig bra med folk som kan matematik.
    Sparar du något idag?
Svar på tråden Någon som har lyckats bli ekonomiskt oberoende med hjälp av utdelningsaktier?