Inlägg från: tröttnarsnart |Visa alla inlägg
  • tröttnarsnart

Min son vill mer än tränarna/lagkompisarna

Vår son 13 år är en duktig fotbollsspelare, en talang. Han spelar i ett breddlag med duktiga ledare. Han trivs bra med de flesta av sina lagkompisar men blir allt mer frustrerad på sina ledare. ?Ingen av ledarna vill vinna och alla ska spela lika mycket oavsett om man tränar eller inte.? Laget spelar i två serier, varav ett i den högsta serien. Lag nivåanpassas inte, utan alla spelar lika mycket, oavsett förmåga eller träningsnärvaro.

Ett par storklubbar har kontaktat oss för att vår son ska byta klubb. Vi har tackat nej då den allmänna uppfattningen verkar vara att barn utvecklas bäst utanför akademierna.

En annan anledning till att vi tackat nej är att vår son håller på med en annan sport där han också är duktig. Ytterligare en är att ledarna är duktiga på att lära ut fotboll och att många i laget har gjort stora framsteg.

Jag börjar trots goda skäl fundera på om vi gjort rätt. Min sons passion håller på att svalna och han är ofta arg och frustrerad efter matcherna, till och med när de vinner. Han kämpar på fysträningarna och gör alltid sitt bästa medan det är samtidigt några i laget som knappt tränar alls och ändå får spela lika mycket.

På frågan hur han själv skulle känna det om han inte var så bra och inte fick spela svarar han bara att han då skulle träna mer, och jag tror han verkligen menar det.

Är det dags att byta lag, eller är det kanske så att han inte är så intresserad som vi trott? Jag drar mig lite för att prata med ledarna eftersom de är så mycket för inkludering. Jag är orolig för att uppfattas som en förälder som hetsar.

Tacksam för input.

• Svar på tråden Min son vill mer än tränarna/lagkompisarna
  • tröttnarsnart

Tack för alla snabba svar.

Problemet är väl att det är stort beslut för honom. Han byter lag och lämnar sina lagkompisar han spelat med sedan han var sex år. Han behöver även släppa sin andra sport då talanglaget tränar 5 ggr per vecka + match.

Det handlar också om det praktiska, att vi får köra honom tvärs över hela stan (bor i storstan) flera gånger per vecka i alla fall i början.

Men mest av allt för att man hört så blandade saker om akademilag. Många experter som absolut tycker att man ska hålla bredden långt upp i tonåren och att akademierna inte funkar så bra.

• tröttnarsnart

Jag tror inte han blir svartlistad, tränarna är verkligen schyssta, men det är klart att det kommer att svida att komma tillbaka om det inte skulle gå bra...

Vår kille skulle nog helst vilja stanna i laget, OM man ändrade att man måste träna för att spela match. Han vill också att alla får spela lika mycket, men i olika serier. Det finns tillräckligt många spelare för två lag och i hans värld skulle man förtjäna en plats i den högre serien.

Jag kan hålla med honom i att det faktiskt är rimligt att kräva att man tränar, men det är känsligt att lägga sig i som förälder... Man hör så jäkla mycket om föräldrar som hetsar sina barn och är dumma mot tränare och jag vill inte vara sådan.

• tröttnarsnart
    Anonym (mmm) skrev 2017-09-19 17:54:54 följande:
    jag är lärare på ett idrottsgymnasium. Kan bara säga att det till stor del beror på hur just er son är, hur driven han är, hur mkt han vill satsa.  Att ge upp den andra idrotten är ett vanlig val som oftast kommer i den ålder din son nu är, men det är också väldigt bra att man kan ha en varierad träning så han ska inte ta bort den om han verkligen inte är säker. Kommer han orka spela, drömma och andas fotboll dygnet runt?  Om svaret är ja, kanske han ska ta klivet, men om det finns en osäkerhet, vänta ett tag till. 
    Tack för ett bra och initierat svar. Vi har tidigare bestämt att vi vill att han ska vänta ett tag till att byta lag, men vi får ta en funderare till. Han är mycket driven och träningsvillig. Sedan är han som sagt väldigt duktig även i sport nr 2 och kanske är han ändå inte redo att släppa den ännu.
  • tröttnarsnart
    Tow2Mater skrev 2017-09-19 18:33:12 följande:
    Har han pratat med tränarna och framfort sina åsikter? På klubbens årsmote t ex?
    Jag har försökt peppa honom att ta upp diskussionen men han vill/vågar inte. Men jag håller med om det vore det bästa om det kom från honom själv.
  • tröttnarsnart

Tack igen för era svar, jag uppskattar verkligen att få olika åsikter.

När det gäller tiden, ja jag är beredd att lägga ner en hel del. Det gör jag redan idag. Vi har en son till som också idrottar och då mycket tillsammans med sin pappa. Redan nu hänger jag alltså mest med den yngste killen och helgerna går i princip åt till att köra till träningar, heja vid matcher, stå i klubbens café etc. Ja ni vet Nu är det två sporter, förutom körandet som blir längre kommer det inte att bli så stor skillnad.

Trots klubbarnas policies blev vi kontaktade redan när sonen var 11. Jag måste ändå säga att all kontakt varit väldigt respektfull och hela tiden har vår klubb fått information. Jag har bara gott att säga om akademierna i detta hänseende. Vi har provtränat (med klubbens godkännande), fått erbjudande och sedan sagt att vi inte vill byta ännu. Detta var väldigt jobbigt för sonen, själva beslutet. Han visste varken ut eller in och då fick vi föräldrar bestämma åt honom.

Det svåra var att ?svika? kompisarna och att släppa den andra sporten. För visst hade han kunnat komma tillbaka, men jag tror att det inte varit helt lätt för honom själv. Han har en stor vinnarskalle, så jag tror inte att han ens för sig själv skulle erkänna att det inte blivit bra.

• tröttnarsnart
    John22 skrev 2017-09-20 05:49:32 följande:
    Att personer som inte är med och tränar heller inte får spela är en självklarhet. Jag trodde inte jag behövde påpeka att jag pratar om de som kör på så gott de kan.

Vår klubb har sex olika, jämna grupper och tre av dessa kallas till match, olika konstellationer hela tiden. Det spelar inte någon roll hur mycket man tränar.

Som ett skäl till detta anger man att många killar tränar andra sporter och därför inte kan gå på alla träningar. Och det tycker jag egentligen är bra. Baksidan är att det såklart märks att du tränar tennis och inte fotboll när det är match. Laget blir ganska ojämnt.

• tröttnarsnart
    Tow2Mater skrev 2017-09-20 17:55:25 följande:
    Och en del har ju skiljda foräldrar, och får ju kanske bara träna varannan vecka, så de har ju inte så stort val att utebli då.
    Det finns flera med skilda föräldrar men i vårt lag är inte det något som påverkar träningsfrekvensen. Men jag kan absolut ha förståelse för att det är svårt att träna om en förälder bor långt bort.
Svar på tråden Min son vill mer än tränarna/lagkompisarna