• Anonym (Luslisa)

    Varför vanligare med löss?

    Jag är född i början av 80-talet, och ingen hade löss då. Inte på vår skola eller i vår närhet i alla fall.

    Nu har jag tre barn, och sen den äldsta började förskolan år 2005, har det ständigt gått löss på skolorna...

    Fem omgångar med löss har vi hunnit med i familjen, allt från förskola till högstadium.

    Hur kommer det sig att det blivit så vanligt igen, för vad jag förstår var det rätt vanligt förr i tiden?

  • Svar på tråden Varför vanligare med löss?
  • Anonym (Ingen aning)

    Vet inte vad som påverkar riktigt, men kanske att vi är många fler nuförtiden? Fö är jag född 1980 och jag minns åtminstone några omgångar med löss på min skola.

  • Anonym (K)

    Jag är född -86 och det gick ofta löss i slutet av min dagistid och sedan under framförallt låg- men även mellanstadiet. Lössen älskade tydligen mig och en höst/vinter hade jag det 9 gånger! Min mamma jobbade själv på ett dagis och var supernoga med kammning och behandling men de hittade tillbaka igen och igen och igen. Min lillebror hade dock bara löss några enstaka gånger och mamma hade aldrig så vet inte vad det var med mig som lockade. Å andra sidan fick/får jag aldrig fästingar medan brorsan får det så fort vi åker ut till landet. Nu jobbar jag i skolan och både där jag jobbar och på barnens förskola har de avlusningsdagar då alla ska luskamma sina barn och de som har löss då ska behandlas så det inte bara går runt. Hade det varit så när jag gick i skolan hade jag kanske sluppit ha löss så många gånger på en säsong. Sen tror jag att en anledning till att det är mer löss nu kan vara att lössen blivit resistenta mot lusmedlen.

  • Anonym (Lusfri)

    Jag är också född i början på 80 talet, 83 för att vara mer specifik..

    Kommer ihåg löss perioder varje år på min skola.. tycker inte det känns som mer idag än då faktiskt..

    Jag har två skolbarn och ett förskole barn :).. och ta i trä inga löss här än sålänge under de 4 år mina gått i skolan..

  • Fairydust

    Är också född i början av 80-talet, upplever inte att det är mer nu än då. Det gick löss titt som tätt på dagis och i skolan då också.

  • Anonym (Josefin)

    Tidig 80-talist som också jag minns luskamningarna och att det gick löss på skolan efter varje sommarlov så tror faktiskt inte att det är så stor skillnad. Kanske dagens sociala medier gör att man hör mer om det, på den tiden var det ju bara berörda lusdrabbade som visste hur det gick vid varje skola.

  • trilskas

    Kan det också vara att de med släkt utomlands åker dit och får löss därifrån? Jag vet en i min gymnasieklass som åkte till Bangladesh och där fick löss. Kom hem till Sverige och då fick mer än halva klassen löss och klassen fick kramförbud tills lössen var borta.

  • Anonym (Pip)
    Anonym (Luslisa) skrev 2017-09-19 20:24:13 följande:

    Jag är född i början av 80-talet, och ingen hade löss då. Inte på vår skola eller i vår närhet i alla fall.

    Nu har jag tre barn, och sen den äldsta började förskolan år 2005, har det ständigt gått löss på skolorna...

    Fem omgångar med löss har vi hunnit med i familjen, allt från förskola till högstadium.

    Hur kommer det sig att det blivit så vanligt igen, för vad jag förstår var det rätt vanligt förr i tiden?


    Funderade just på samma sak. Jag är född 79 och har inget minne av att det någonsin gick löss på skolan i låg- eller mellanstadiet. Har rätt bra minne och borde komma ihåg tycker jag. Jag vet att min kompis som bodde i en större stad brukade berätta om dessa löss när vi sågs en gång om året. Själv bodde jag på en mindre norrländsk ort.

    Däremot kommer jag ihåg att min yngre syster född 86 fick hem lappar och det blev luskamning titt som tätt.
  • Anonym (Luslisa)

    Kanske bara var min skola som var lusfri då?

    Eller så kanske det fortfarande var lite skamligt med löss då, så det inte pratades högt om i fall någon unge drabbades.

    Nu går det ju löss varenda höst i mina barns skolor och förskolor.

  • Tangent

    Är född I mitten av 60-talet och vet ingen som drabbedes av löss under skoltiden. Jag gick inte på dagis.

  • Anonym (mor)

    Kanske att lössen börjar bli resistenta mot behandlingar? Kanske det kommer in nya "lus-stammar" från andra länder?
    MEN man får ju vara glad ändå att det idag är väldigt lätt att behandla?

Svar på tråden Varför vanligare med löss?