• Anonym (Läskomanen)

Varför är det så underbart gott att dricka läsk när man är törstig, trots att det inte släcker törsten pga allt socker?

Jag har enda sedan barnsben varit "läskoman". Gillar de flesta sorter, men mest Coca Cola, apelsinläsk (typ Zingo, Loranga, Fanta) och citron/lime-läsk (typ 7up, Sprite, Fanta Lemon m.fl.). Brukar alltid se till att ha åtminstone de tre sorterna hemma. Har försökt dra ner på konsumtionen men titt som tätt blir man så jävla sugen. Kan klämma en hel 1,5 litersflaska per dag (utspritt över dagen), men inser såklart att det inte är nyttigt.

Hur kommer det sig egentligen att det är så underbart gott och uppfriskande, och att man faktiskt mår bra av att dricka läsk, trots att det är så onyttigt?

• Svar på tråden Varför är det så underbart gott att dricka läsk när man är törstig, trots att det inte släcker törsten pga allt socker?
  • Anonym (Moodie)

Håller inte med.
    Jag tycker att läsk är sliskigt och äckligt. Kan duga att dricka grogg på dock.

Jag köper aldrig läsk, aldrig någonsin och kan inte förstå vad som är gott.

• sebbe420

En välkyld dricka med smak och massvis av socker. Det vore väl konstigare om det INTE vore underbart gott.

Kan uppskatta en eller två klunkar på jobbet eller under träningen. Snabb energi. Men skulle aldrig köpa hem läsk att ha hemma.

• Anonym (Lise)

Förbjud dig inte att dricka läsk, för då blir man bara ännu mer sugen. Men gör så att du alltid har en tillbringare med t.ex citronvatten eller ingefäravatten i kylskåpet, och att innan du dricker läsk, så dricker du minst ett glas vatten först. Du får dricka läsk, men först ett glas vatten.

Köp inte hem så jättestora flaskor. Om du istället köper hem en 33cl burk var av de olika sorterna som du tycker om, så blir det inte så att du dricker en jätteflaska om dagen. Om du har mindre så värdesätter du varje klunk mer.

Använd inte läsk som en måltidsdryck eller törstsläckare, utan vänj dig att börja dricka vatten och se läsk som godis. Det vill säga nåt som det är ok att dricka, men inte hela, hela tiden.

• Anonym (Läskomanen)
    Anonym (Moodie) skrev 2017-09-20 15:31:51 följande:

Håller inte med.
    Jag tycker att läsk är sliskigt och äckligt. Kan duga att dricka grogg på dock.

Jag köper aldrig läsk, aldrig någonsin och kan inte förstå vad som är gott.

Annars brukar folk som blandar grogg med läsk tycka illa om den läsk de groggat med efteråt just för att de associerar den med sprit och baksmälla.

• Anonym (Läskomanen)
    Anonym (Lise) skrev 2017-09-20 16:41:12 följande:

Förbjud dig inte att dricka läsk, för då blir man bara ännu mer sugen. Men gör så att du alltid har en tillbringare med t.ex citronvatten eller ingefäravatten i kylskåpet, och att innan du dricker läsk, så dricker du minst ett glas vatten först. Du får dricka läsk, men först ett glas vatten.

Köp inte hem så jättestora flaskor. Om du istället köper hem en 33cl burk var av de olika sorterna som du tycker om, så blir det inte så att du dricker en jätteflaska om dagen. Om du har mindre så värdesätter du varje klunk mer.

Använd inte läsk som en måltidsdryck eller törstsläckare, utan vänj dig att börja dricka vatten och se läsk som godis. Det vill säga nåt som det är ok att dricka, men inte hela, hela tiden.

Tack för tipsen. Problemet är att jag älskar burkläsk mer än läsk i pet-flaska, då det ofta är godare då läsken inte tagit smak av plast och att burkläsk brukar innehålla mer kolsyra (iallafall känns det som så). Jag älskar bubblet i kombination med smaken som ger den där uppfriskande "aaaaahh"känslan.

• CityDad
    Anonym (Lise) skrev 2017-09-20 16:41:12 följande:

Tvärtom. Avstå från läsk och socker så släpper snart suget efter skiten. Jag gillar numera inte läsk eftersom det är alldeles för sött och tycker nästan vanlig mellanmjölk är lite för söt i smaken också. 
  • Anonym (nej)
    Anonym (Läskomanen) skrev 2017-09-20 15:22:54 följande:

Jag har enda sedan barnsben varit "läskoman". Gillar de flesta sorter, men mest Coca Cola, apelsinläsk (typ Zingo, Loranga, Fanta) och citron/lime-läsk (typ 7up, Sprite, Fanta Lemon m.fl.). Brukar alltid se till att ha åtminstone de tre sorterna hemma. Har försökt dra ner på konsumtionen men titt som tätt blir man så jävla sugen. Kan klämma en hel 1,5 litersflaska per dag (utspritt över dagen), men inser såklart att det inte är nyttigt.

Hur kommer det sig egentligen att det är så underbart gott och uppfriskande, och att man faktiskt mår bra av att dricka läsk, trots att det är så onyttigt?

Jag tycker inte att läsk är underbart gott och uppfriskande.

Jag tycker inte om kolsyra, jag tycker inte om söta drycker, jag gillar inte känslan av att ha druckit en massa socker. Jag mår inte bra av läsk och tycker att det ilar i tänderna. Dricker inte läsk mer än 3-4 ggr per år.

Varför du gillar läsk så mycket är nog för att du är van vid det sockret och att du gillar kolsyrad dryck. men det är ju du personligen, inte nåt allmängiltigt.
  • CityDad
    Anonym (Läskomanen) skrev 2017-09-21 15:07:18 följande:
    Tack för tipsen. Problemet är att jag älskar burkläsk mer än läsk i pet-flaska, då det ofta är godare då läsken inte tagit smak av plast och att burkläsk brukar innehålla mer kolsyra (iallafall känns det som så). Jag älskar bubblet i kombination med smaken som ger den där uppfriskande "aaaaahh"känslan.
    Kan du inte byta läsken mot t ex smaksatt och kolsyrat vatten då? Det är ju tusen gånger friskare än kvalmig sockerlag. 
  • sextiotalist

Ibland är det sagolikt gott, ibland är bubbelvatten gott, ibland är ett glas mjölk gott. Varför det är så vid olika tillfällen har jag ingen aning om, för jag kan inte se något samband

• fornminne

Jag är också svag för söta drycker, dock inte läsk eftersom jag är måttligt förtjust i kolsyra. Jag dricker aldrig läsk för att släcka törsten, däremot för att det är gott. (Dock högst en halvliter om dagen, oftast inte mer än en halvliter i veckan). Föredrar Coca Cola i så fall, är inte så förtjust i andra läskedrycker.

Är man van vid att det ska smaka sött, är det tyvärr svårt att vänja sig av med det. Inte omöjligt men svårt. Jag har fått LÄRA mig dricka vanligt vatten. Det går bra om det är kallt, alltså förvarar jag alltid en flaska vatten i kylskåpet. Men ibland kan jag inte låta bli söta drycker ändå, därför har jag det aldrig hemma. Jag dricker det ute eller på jobbet ibland, men det är en annan sak. Dricker inga mängder längre. Men det kan ta tid att vänja om sig.

• Anonym (pepsiman)

Dricker själv bara Pepsi max iprincip när jag dricker läsk har dock dragit ner till helgen nu,, smakar så JÄVLA GOTT.  
    Att läsk inte släcker törst tror jag inte på att läsk släcker törst sämre är dock säkert sant. Fanns dagar förr när jag bara drack läsk det släckte bara bra..

• Anonym (Läskomanen)
    Anonym (nej) skrev 2017-09-21 15:09:34 följande:
    Jag tycker inte att läsk är underbart gott och uppfriskande.

Jag tycker inte om kolsyra, jag tycker inte om söta drycker, jag gillar inte känslan av att ha druckit en massa socker. Jag mår inte bra av läsk och tycker att det ilar i tänderna. Dricker inte läsk mer än 3-4 ggr per år.

Varför du gillar läsk så mycket är nog för att du är van vid det sockret och att du gillar kolsyrad dryck. men det är ju du personligen, inte nåt allmängiltigt.
    Men varför svarade du i tråden överhuvudtaget då om du tycker helt annorlunda?

• Anonym (Läskomanen)
    fornminne skrev 2017-09-21 18:42:10 följande:

Jag är också svag för söta drycker, dock inte läsk eftersom jag är måttligt förtjust i kolsyra. Jag dricker aldrig läsk för att släcka törsten, däremot för att det är gott. (Dock högst en halvliter om dagen, oftast inte mer än en halvliter i veckan). Föredrar Coca Cola i så fall, är inte så förtjust i andra läskedrycker.

Är man van vid att det ska smaka sött, är det tyvärr svårt att vänja sig av med det. Inte omöjligt men svårt. Jag har fått LÄRA mig dricka vanligt vatten. Det går bra om det är kallt, alltså förvarar jag alltid en flaska vatten i kylskåpet. Men ibland kan jag inte låta bli söta drycker ändå, därför har jag det aldrig hemma. Jag dricker det ute eller på jobbet ibland, men det är en annan sak. Dricker inga mängder längre. Men det kan ta tid att vänja om sig.

Jag har på sista tiden börjat sätta in en 1,5 liters pet-flaska med vatten i frysen, för att jag också älskar iskallt vatten och börjat byta ut det mot det istället. Man tar ut flaskan när vattnet är helt till is och låter det stå och smälta, blir underbart gott.

Ända sedan jag var barn har jag älskat läsk. Älskar bubblet och smaken och att man rapar så gott efteråt. När jag var liten var jag och min jämnåriga kusin på en släktmiddag och de hade en back med läsk i hallen ( 33cl glasflaskor dock), en s.k. "blandback" med olika sorters läsk. När de andra vuxna inte var närvarande började vi dricka av läsken och hade snart druckit upp nästan alla, Jag och min kusin var så bukstinna att vi knappt kunde gå utan bara kröp omkring på golvet och rapade, men på något sätt tyckte vi då att det var jäkligt kul och jag kände ändå en enorm tillfredsställelse i kroppen, blev väldigt lugn, trots bukstinnheten, ja nästan hög.

Som vuxen dricker jag förstås inte läsk i de kvantiteterna, men har så förbaskat svårt att avstå.

• Pripps Vichy

Bryggerierna/läsktillverkarna är mycket medvetna om detta och deras syfte är förstås att du ska få mersmak så du köper ännu mer läsk. På grund av detta får folk diabetes som kan ha dödlig utgång om man inte drar ner på sockerkonsumtionen.

Försök lära dig gilla kaffe eller the istället, betydligt skonsammare och nyttigare på alla sätt.

• Anonym (A)
    sextiotalist skrev 2017-09-21 15:21:35 följande:
    Ibland är det sagolikt gott, ibland är bubbelvatten gott, ibland är ett glas mjölk gott. Varför det är så vid olika tillfällen har jag ingen aning om, för jag kan inte se något samband
    Håller med
Svar på tråden Varför är det så underbart gott att dricka läsk när man är törstig, trots att det inte släcker törsten pga allt socker?