• Anonym (:()

    Mina föräldrar vill att jag ska betala hyra

    Hej!


    Jag tog studenten i juni och nu bor jag hos mina föräldrar.
    men de vill inte betala för mig längre och som sagt vill de att jag ska betala hyra. Jag är arbetslös och har ingen inkomst, asså min inkomst är 0 kr. Jag sökte inte jobb eftersom jag vill plugga vidare efter att jag har gjort prövning i några ämnen och höjt mina betyg. Mina föräldrar vill att jag ska ansöka om ekonomiskt bistånd (som tidigare kallades socialbidrag) tills jag kan plugga vidare i högskola och få CSN. 
    Får jag socialbidrag? Hur mycket i fall jag får?
    Vad måste jag göra i fall jag inte får? har ni någon lösning?
  • Svar på tråden Mina föräldrar vill att jag ska betala hyra
  • Tom Araya
    Anonym (:() skrev 2017-09-20 19:07:28 följande:

    Hej!


    Jag tog studenten i juni och nu bor jag hos mina föräldrar.
    men de vill inte betala för mig längre och som sagt vill de att jag ska betala hyra. Jag är arbetslös och har ingen inkomst, asså min inkomst är 0 kr. Jag sökte inte jobb eftersom jag vill plugga vidare efter att jag har gjort prövning i några ämnen och höjt mina betyg. Mina föräldrar vill att jag ska ansöka om ekonomiskt bistånd (som tidigare kallades socialbidrag) tills jag kan plugga vidare i högskola och få CSN. 
    Får jag socialbidrag? Hur mycket i fall jag får?
    Vad måste jag göra i fall jag inte får? har ni någon lösning?
    Varför söker du inte jobb tills du börjar plugga?
  • Anonym (moffa)
    Anonym (:() skrev 2017-09-20 19:07:28 följande:

    Hej!


    Jag tog studenten i juni och nu bor jag hos mina föräldrar.
    men de vill inte betala för mig längre och som sagt vill de att jag ska betala hyra. Jag är arbetslös och har ingen inkomst, asså min inkomst är 0 kr. Jag sökte inte jobb eftersom jag vill plugga vidare efter att jag har gjort prövning i några ämnen och höjt mina betyg. Mina föräldrar vill att jag ska ansöka om ekonomiskt bistånd (som tidigare kallades socialbidrag) tills jag kan plugga vidare i högskola och få CSN. 
    Får jag socialbidrag? Hur mycket i fall jag får?
    Vad måste jag göra i fall jag inte får? har ni någon lösning?
    Du är oföretagsam. Förstår att dina föräldrar sätter krav på dig. Det skulle jag också gjort.
  • Anonym (börja jobba)

    Klart du ska skaffa dig ett jobb och betala hemma, du är vuxen.
    Jag började jobba extra när jag var 15, när jag gick ut gymnasiet skaffade jag jobb direkt och flyttade hemifrån. 
    När jag var 30 sadlade jag om och började plugga. Pluggade heltid och jobbade halvtid samtidigt som jag var ensamstående med ett barn. 

    Alla är olika men visst tusan borde du fixa att tenta upp några ämnen och jobba extra under tiden. 

  • Anonym (äpplet och trädet)
    Anonym (moffa) skrev 2017-09-21 21:23:03 följande:
    Du är oföretagsam. Förstår att dina föräldrar sätter krav på dig. Det skulle jag också gjort.
    Samtidigt så är det ju föräldrarna som har uppfostrat denna oföretagsamma person så som man bäddar får man ligga. Att föräldrarna vill at  ts ska söka bidrag visar ju vilken inställning dom har, den skiljer sig alltså inte nämnvärt ifrån ts så inte udnra på att ts tänker som hen gör

    det är föräldrarna som tillsammans med ts som får lösa problemet inte vi skattebetalare som ska stå för deras brist på fostran och krav
  • Anonym (Sandra)

    Pratade inte någon (skola/ föräldrar) om dig med att det är viktigt att man går till AF första arbetslösa dagen? 
    Detta för att du ska ha möjlighet att få ersättning därifrån. 
    Det spelar ingen roll om du har tänkt att börja plugga om ett halvår.

    Sök extrajobb, det hindrar dig inte från att plugga sen. 
    Det går bra att kombinera studier med deltidsarbete och vill man inte det kan man säga upp sig eller meddela att man bara är tillgänglig under vissa perioder.

    Gå till kommunen och anmäl ditt intresse för att arbeta inom vård och omsorg, gå till restauranger och fråga om du kan få ett jobb där. Börja dela ut reklam eller vad som helst som visar på att du faktiskt är intresserad av att ta dig framåt :)

  • Anonym (börja jobba)
    Anonym (Sandra) skrev 2017-09-21 21:32:46 följande:

    Pratade inte någon (skola/ föräldrar) om dig med att det är viktigt att man går till AF första arbetslösa dagen? 
    Detta för att du ska ha möjlighet att få ersättning därifrån. 
    Det spelar ingen roll om du har tänkt att börja plugga om ett halvår.

    Sök extrajobb, det hindrar dig inte från att plugga sen. 
    Det går bra att kombinera studier med deltidsarbete och vill man inte det kan man säga upp sig eller meddela att man bara är tillgänglig under vissa perioder.

    Gå till kommunen och anmäl ditt intresse för att arbeta inom vård och omsorg, gå till restauranger och fråga om du kan få ett jobb där. Börja dela ut reklam eller vad som helst som visar på att du faktiskt är intresserad av att ta dig framåt :)


    Arbetsförmedlingen betalar inte ut någon ersättning. Har man däremot en aktivitet via Arbetsförmedlingen betalar Försäkringskassan ut aktivitetsstöd.
  • Anonym (Mamma)

    Hur tänkte du själv? Inte jobba, inte csn, inte inskriven på AF. Har du inte alls tänkt på försöjning?

    Dina föräldrar är kloka, du behöver en puff för att inse att du är vuxen.

    Ett tips; ställ dej i bostadskö om du inte gjort det heller.

  • Anonym (Haha)

    Haha så kul med alla arga och bittra och kränkta människor som mår bra av att trycka ner människor, verkligen tar sig tid att försöka trycka ner Ts. Så svarar hon inte ens. Hur känner ni då? Är ni ändå nöjda?

  • Anonym (Mamma)

    Anonym (Haha) skrev 2017-09-21 22:37:31 följande:[/quote-nick]Haha så kul med alla arga och bittra och kränkta människor som mår bra av att trycka ner människor, verkligen tar sig tid att försöka trycka ner Ts. Så svarar hon inte ens. Hur känner ni då? Är ni ändå nöjda?[/quote]

    Jag tror det är bättre för ts att läsa att andra håller med föräldrarna, än att hen ska vara arg och ledsen på sina föräldrar och tycka de är taskiga. Det är inte alltid snällast att curla eller att hålla med om inbillade oförätter. Utomståendes objektiva synpunkter kanske är bättre wake up call än föräldrarnas råd.

  • Tom Araya
    Anonym (äpplet och trädet) skrev 2017-09-21 21:32:05 följande:
    Samtidigt så är det ju föräldrarna som har uppfostrat denna oföretagsamma person så som man bäddar får man ligga. Att föräldrarna vill at  ts ska söka bidrag visar ju vilken inställning dom har, den skiljer sig alltså inte nämnvärt ifrån ts så inte udnra på att ts tänker som hen gör

    det är föräldrarna som tillsammans med ts som får lösa problemet inte vi skattebetalare som ska stå för deras brist på fostran och krav
    Tyvärr är det inte alltid av fostran från föräldrar som unga är lata och vill slippa betala och uppenbarligen är TS's föräldrar av den typen att de inte vill lära sina barn att man kan skita i sådant.
Svar på tråden Mina föräldrar vill att jag ska betala hyra