• Anonym (:()

Mina föräldrar vill att jag ska betala hyra

Hej!

Jag tog studenten i juni och nu bor jag hos mina föräldrar.
    men de vill inte betala för mig längre och som sagt vill de att jag ska betala hyra. Jag är arbetslös och har ingen inkomst, asså min inkomst är 0 kr. Jag sökte inte jobb eftersom jag vill plugga vidare efter att jag har gjort prövning i några ämnen och höjt mina betyg. Mina föräldrar vill att jag ska ansöka om ekonomiskt bistånd (som tidigare kallades socialbidrag) tills jag kan plugga vidare i högskola och få CSN. 
    Får jag socialbidrag? Hur mycket i fall jag får?
    Vad måste jag göra i fall jag inte får? har ni någon lösning?
  • Svar på tråden Mina föräldrar vill att jag ska betala hyra
  • Anonym (Yas)

Soc kommer du inte få när du har en familj som du bor hos. De är sjukt hårda och kommer att lägga ansvaret över på dessa. Pluggar du fortfarande på gymnasienivå så skall dina föräldrar försörja dig tills du fyllt 20. (Källa: försäkringskassan)

Däremot har du rätt till ersättning från arbetsförmedlingen. Tror den ersättningen ligger på 2-3000kr per månad.

Har du en diagnos som adhd, add eller typ Aspbergers så kan försäkringskassan försörja dig om cirka 6500 efter skatt ifall du går en aktivitet eller studerar på gymnasienivå. Förutom det så har du även rätt till gratis gymkort/ridskola/simning eller annan aktivitet.

• Tom Araya
    Anonym (Yas) skrev 2017-09-21 23:12:30 följande:

Soc kommer du inte få när du har en familj som du bor hos. De är sjukt hårda och kommer att lägga ansvaret över på dessa. Pluggar du fortfarande på gymnasienivå så skall dina föräldrar försörja dig tills du fyllt 20. (Källa: försäkringskassan)

Däremot har du rätt till ersättning från arbetsförmedlingen. Tror den ersättningen ligger på 2-3000kr per månad.

Har du en diagnos som adhd, add eller typ Aspbergers så kan försäkringskassan försörja dig om cirka 6500 efter skatt ifall du går en aktivitet eller studerar på gymnasienivå. Förutom det så har du även rätt till gratis gymkort/ridskola/simning eller annan aktivitet.

Arbetsförmedlingen betalar inte ut någon ersättning, utan det är i så fall Försäkringskassan eller A-kassan och för det krävs att man är inskriven, arbetssökande och ev även ingår i någon form av aktivitet. För A-kassa krävs även medlemskap och att man jobbat innan.
  • Anonym (hlaw)
    Anonym (Yas) skrev 2017-09-21 23:12:30 följande:

Pluggar man fortfarande på gymnasiet är de försörjningsskyldiga till 21, inte 20. TS har dock fullgjort en gymnasieutbildning och det kan därför inte appliceras på henne.

Arbetsförmedlingen betalar inte ut ersätting, däremot a-kassan (alfa-kassan är en fristående sådan).om vissa villkor uppfylls.
  • Anonym (hlaw)
    Anonym (Bj) skrev 2017-09-21 20:58:21 följande:
    Inte säkert får nåt från soc. Vet att hör så får man inget från soc om man är under 26 och bor kvar hemma hos föräldrarna.
    Alla kommuner lyder under samma grundläggande lagar och regler.
  • Anonym (sa)

Förstår att det tar tid och energi med prövningar, speciellt om du ska sätta ett A. Håller också på med det nu och det kan absolut vara jobbigt! Dumt att dina föräldrar inte sa till i tid, då hade du kunnat läsa en kurs på distans och ta bidragsdelen (kanske på 50 % beroende på utgifter). För att bli godkänd för ekonomiskt bistånd måste du söka jobb och vara inskriven på arbetsförmedlingen.

Jag jobbar 20-25 % (ibland mindre) och läser en kurs på 100 % och tar csn + lån och skriver fyra prövningar denna terminen. Det fungerar, men man behöver planera. Bor också hemma, men känner att jag vill ha lite mer pengar så tar lån också haha!

• Anonym (21)
    Anonym (fsde) skrev 2017-09-21 13:08:11 följande:

Ja slutar aldrig att förvånas hur lite koll folk har på saker och ting, 21 år? Hur får du fram den siffran, du kan lika bra skriva 33 år. 

Fakta på FL är lika pålitliga som på Flashback!

Kolla upp saker istället för att sitta och gissa.

" Föräldrars försörjningsplikt (alltså underhållsskyldighet) regleras i kapitel 7 i Föräldrabalken (FB). Av FB 7:1 st. 2 framgår att föräldrar är försörjningspliktiga gentemot sina barn fram till dess att barnet fyller 18 år"

Jag baserar det på att min man fick fortsätta betala underhåll till sitt äldsta barn tills hon var 20 år. På deras sida står det att föräldrar är försörjniimgskyldiga tills barnen är 21 år... Så kolla där!
  • sextiotalist
    Anonym (21) skrev 2017-09-22 06:07:40 följande:
    Jag baserar det på att min man fick fortsätta betala underhåll till sitt äldsta barn tills hon var 20 år. På deras sida står det att föräldrar är försörjniimgskyldiga tills barnen är 21 år... Så kolla där!
    Och sambon slutade att betala underhåll när hans barn slutade gymnasiet och då hade den ena inte fyllt 19 ännu och detta underhåll då (eftersom vi hade det tufft ekonomiskt) gick via försäkringskassan och nej, det regelverket är inte ändrat sedan dess
  • sextiotalist
    Anonym (21) skrev 2017-09-22 06:07:40 följande:
    Och sambon slutade att betala underhåll när hans barn slutade gymnasiet och då hade den ena inte fyllt 19 ännu och detta underhåll då (eftersom vi hade det tufft ekonomiskt) gick via försäkringskassan och nej, det regelverket är inte ändrat sedan dess
  • Anonym (Vet bäst)
    Anonym (:() skrev 2017-09-20 19:07:28 följande:

Hej!

Jag tog studenten i juni och nu bor jag hos mina föräldrar.
    men de vill inte betala för mig längre och som sagt vill de att jag ska betala hyra. Jag är arbetslös och har ingen inkomst, asså min inkomst är 0 kr. Jag sökte inte jobb eftersom jag vill plugga vidare efter att jag har gjort prövning i några ämnen och höjt mina betyg. Mina föräldrar vill att jag ska ansöka om ekonomiskt bistånd (som tidigare kallades socialbidrag) tills jag kan plugga vidare i högskola och få CSN. 
    Får jag socialbidrag? Hur mycket i fall jag får?
    Vad måste jag göra i fall jag inte får? har ni någon lösning?
    Vilka vettiga föräldrar du har!! Finns så många ungdomar som curlas av mamma och pappa!!
  • cloudberry79
    sextiotalist skrev 2017-09-22 07:41:57 följande:
    Det var eftersom barnet slutade studera på gymnasienivå. Om barnet/ungdomen studerar på gymnasienivå är föräldrarna försörjningspliktiga, men längst till och med dagen före 21-årsdagen. En del barn kanske hoppar över en klass, går IM och sedan program etc, som gör att de studerar på gymnasienivå längre än vanligtvis.
    Just NO.
Svar på tråden Mina föräldrar vill att jag ska betala hyra