• mammamalin

Extremt lågt TSH, hypertyreos?

Hej!

Jag fick i dagarna veta att jag är gravid, tog ett test på BIM. Inom loppet av ett dygn fick jag även reda på att jag troligtvis har hypertyreos. Mitt TSH-värde ligger på 0,001.. Extremt lågt alltså. Första testet visade ett fritt t4 på 24, vilket är för högt. Andra testet visade samma låga på tsh men fritt t4 var några dagar senare nere på 19, vilket är inom "normala" värdena. Är så orolig för att detta ska leda till missfall. Min VC-läkare skulle ringa endokrinolog och rådgöra idag, och sedan höra av sig...Någon med erfarenhet??

• Svar på tråden Extremt lågt TSH, hypertyreos?
  • Annelie 76

Kan vara hypertyreos men det kan också vara Hashimoto. Då attackeras sköldkörteln och hormoner läcker ut så man tillfälligt får för mycket. Sen sjunker värdet igen, i början till normala värden men med fler attacker slutar sköldkörteln att fungera och man får underfunktion (hypotyreos). Men det behövs fler prover för att få veta, prover på antikroppar.

• mammamalin
    Annelie 76 skrev 2017-09-21 11:33:03 följande:

Kan vara hypertyreos men det kan också vara Hashimoto. Då attackeras sköldkörteln och hormoner läcker ut så man tillfälligt får för mycket. Sen sjunker värdet igen, i början till normala värden men med fler attacker slutar sköldkörteln att fungera och man får underfunktion (hypotyreos). Men det behövs fler prover för att få veta, prover på antikroppar.

Okej. Läkaren ringde idag och ville att jag skulle komma in och ta prover för just antikroppar..
  • Annelie 76
    mammamalin skrev 2017-09-21 11:47:54 följande:
    Okej. Läkaren ringde idag och ville att jag skulle komma in och ta prover för just antikroppar..
    Bra, då har du en ok läkare. Läs på du också, du måste ha koll själv för att inte riskera felbehandling. Få kopia på alla provsvar med referensvärden och lita inte på att läkaren tar hand om allt. Lär dig om rätt behandling och ligg på så att du får den.
  • Meriall

Man kan få detta av att vara gravid och då går det över någon gång efter v20. Jag hade 0,02 vilket också är jättelågt även om inte lika som du.

Mitt barn är okej men kolla med din läkare. Jätteviktigt att de vet att du är gravid och fick detta efter graviditeten konstaterats. Det kallas något speciellt om det är en graviditetsgrej, hypertyreos gravidarum eller något liknande. Det går över av sig självt.

Mitt värde blev normalt efter kanske 7e mån. Behövde ingen behandling men de höll koll på värdet så att det ökade.

Jag fick också ta prover på antikroppar och allt möjligt men det var inget sånt.

• Meriall

Att få den vanliga behandlingen kan vara dåligt om det är detta för då kan man rubba systemet så att man får problem sedan, därför kan det vara bra att hålla koll på och avvakta.

• mammamalin

Tack för era svar! <3 

Läkaren vet om att jag är gravid. Får dock inte ta testerna för antikroppar förrän på måndag, vilket känns stressande. Vill få bukt på detta så snart som möjligt i o m graviditeten. Mår inte så bra heller, blir andfådd av ingenting och pulsen kännsom att den är ganska hög. 

Har ju hört att högt TSH kan försämra fertiliteten samt svårare att behålla en graviditet. Men hur är det med för lågt TSH? 

Svar på tråden Extremt lågt TSH, hypertyreos?