• snutta

Ingen tar hand om katten

Jag är mamma till två barn och har en sambo.
    Vi har oxå en katt som jag har tröttnat på, det är jag som sköter allt med henne.
    Jag sa att jag ska sälja henne nu eftersom det är min katt och jag gör som jag vill.
    Hela familjen protestera. 

Sambon började nästan gråta och erbjöd sig några dar senare att köpa katten av mig. Visst tänkte jag och hoppades på att nu kan jag släppa allt vad har att göra med katten. Jag vill ju inte ha henne längre.

Nä då, ena dagen har inte katten nå mat alls, vattnet vet jag inte när det är bytt och idag stinker det hur mycket bajs som helst från lådan. Jag slänger iväg ett sms till sambon:

"Det luktar skit i kattens låda"

Sambon: "Kan du ta det är du gullig"

Ha! Nej jag är inte gullig längre. De här måste få ett stopp. Jag vill inte längre va nån tjänare åt katten så sambon kan få gosa för "hon e ju såå himla plutti nutti gullig" 

Ska jag sälja katten och få frid i mitt liv och se på sambon när han bölar och beskyller mig för all olycka i våra liv? Tror ni han kommer över det?

Jag vill ju inte sitta och lyssna på sambon om 10 år att jag var den elaka kärringen som sålde våran älskade katt *snyft*

I-lands problem jag vet, men man vill väl försöka hålla friden i hemmet lixom

• Svar på tråden Ingen tar hand om katten
  • Kuddebarn
    snutta skrev 2017-09-23 12:29:33 följande:
    tack det kanske vore nå
    Så hemskt. Hoppas verkligen att du trollar.

Sälj eller ge bort katten. Du och din sambo är alldeles för omogna och ansvarslösa för att ta hand om katten. Blir en win win för alla om katten säljs. Katten får ett bättre hem, du slipper den och din sambo ska vi inte ens prata om.. han tar ju inte ens hand om katten så det är irrelevant vad han tycker.
  • Kuddebarn

Detta är varför ansvarslösa människor inte ska skaffa djur.

En katt innebär ett ansvar, såsom alla andra djur. Dessutom kan en katt bli äldre än 20 år, vilket innebär ett långt ansvar. Därför läser man på och sätter in sig i djurets behov med mera, INNAN man skaffar djuret.

Hoppas verkligen att katten kommer till ett annat bra hem och att ni inte skaffar fler djur.

• snutta
    Kuddebarn skrev 2017-09-23 13:02:51 följande:
    Så hemskt. Hoppas verkligen att du trollar.

Sälj eller ge bort katten. Du och din sambo är alldeles för omogna och ansvarslösa för att ta hand om katten. Blir en win win för alla om katten säljs. Katten får ett bättre hem, du slipper den och din sambo ska vi inte ens prata om.. han tar ju inte ens hand om katten så det är irrelevant vad han tycker.

Du har rätt. Jag borde ha varit starkare o sagt ifrån för längesen, att nu räcker det. För kattens skull och för min skull.

Den dagen sambon och barnen förstår innebörden av att hand om ett djur. Den dagen kan vi kanske skaffa djur. Som det ser ut nu ser jag det inte framför mig och jag kommer säga Nej om det innebär att det är jag som ska ta ansvar.

• Kuddebarn
    snutta skrev 2017-09-23 13:08:22 följande:

Du har rätt. Jag borde ha varit starkare o sagt ifrån för längesen, att nu räcker det. För kattens skull och för min skull.

Den dagen sambon och barnen förstår innebörden av att hand om ett djur. Den dagen kan vi kanske skaffa djur. Som det ser ut nu ser jag det inte framför mig och jag kommer säga Nej om det innebär att det är jag som ska ta ansvar.

Bra. Sälj eller ge bort katten. 
  • Aska123
    Träskvatten skrev 2017-09-23 12:54:09 följande:

Det som är anmälningsbart är själva vanvården men inte avlivningen i TS fall. Att avliva ett djur i TS scenario innebär att man tar bort ett djur från vanvård och det är precis det lagen föreskriver.

Sen är det provocerande att avliva friska djur men så länge som man kan köpa djur lika lätt som man köper frimärken på ICA kommer folk att tröttna på sina gulliga djur. Folk kommer att vanvårda sina djur. Djur kommer att lida i tysthet trots att de till det yttre är friska. Och framförallt kommer blocket och djurhem att vara översvämmat av djur som söker nya ägare.

Så ibland är avlivning det bästa alternativet trots att djuret är friskt.

Nej nej nej.det enda och rätta alternativet är att se till att djuret hamnat i ett bra hem! Inte leka gud och avliva bara för att.

Och TS. Vad fan är det för fel på dig? Du har valt in en katt i din familj. Det är inte okej att tröttna eller kasta bort. Vad fan.
  • snutta
    Regndamen skrev 2017-09-23 13:04:40 följande:

Klarar du av att ta hand om dina barn?

Japp, och jobbet, hemmet, renoveringen av huset, katten o allt runtomkring. Jag har inte mått bra och försökt hållti allt perfekt men nu har jag kommit till en punkt då bägaren rinner över och försöker göra förändringar i mitt liv och sambon förstår väl inte att jag är helt slut.
  • snutta
    Aska123 skrev 2017-09-23 13:13:10 följande:
    Nej nej nej.det enda och rätta alternativet är att se till att djuret hamnat i ett bra hem! Inte leka gud och avliva bara för att.

Och TS. Vad fan är det för fel på dig? Du har valt in en katt i din familj. Det är inte okej att tröttna eller kasta bort. Vad fan.
    Jo det är faktiskt ok att tröttna och ändra sig. Då ger man bort eller säljer.
  • Kuddebarn
    snutta skrev 2017-09-23 13:15:55 följande:
    Jo det är faktiskt ok att tröttna och ändra sig. Då ger man bort eller säljer.
    Men inte avliva.
  • snutta
    Kuddebarn skrev 2017-09-23 13:37:48 följande:
    Men inte avliva.

Nej det har aldrig varit planen, men tanken har slagit mig. Fast det kostar en del pengar att avliva.

Jag förstår precis tanken att inte avliva om det inte är nödvändigt. Jag har varit med om när det verkligen har varit nödvändigt och det är en tuff sits.

Jag vill ju såklart att hon ska ha det bra och inser att situationen inte är hållbar. Det är ju sambon man verkar behöva övertyga bara.

Svar på tråden Ingen tar hand om katten