• snutta

Ingen tar hand om katten

Jag är mamma till två barn och har en sambo.
    Vi har oxå en katt som jag har tröttnat på, det är jag som sköter allt med henne.
    Jag sa att jag ska sälja henne nu eftersom det är min katt och jag gör som jag vill.
    Hela familjen protestera. 

Sambon började nästan gråta och erbjöd sig några dar senare att köpa katten av mig. Visst tänkte jag och hoppades på att nu kan jag släppa allt vad har att göra med katten. Jag vill ju inte ha henne längre.

Nä då, ena dagen har inte katten nå mat alls, vattnet vet jag inte när det är bytt och idag stinker det hur mycket bajs som helst från lådan. Jag slänger iväg ett sms till sambon:

"Det luktar skit i kattens låda"

Sambon: "Kan du ta det är du gullig"

Ha! Nej jag är inte gullig längre. De här måste få ett stopp. Jag vill inte längre va nån tjänare åt katten så sambon kan få gosa för "hon e ju såå himla plutti nutti gullig" 

Ska jag sälja katten och få frid i mitt liv och se på sambon när han bölar och beskyller mig för all olycka i våra liv? Tror ni han kommer över det?

Jag vill ju inte sitta och lyssna på sambon om 10 år att jag var den elaka kärringen som sålde våran älskade katt *snyft*

I-lands problem jag vet, men man vill väl försöka hålla friden i hemmet lixom

• Svar på tråden Ingen tar hand om katten
  • Jemp

Nej, du kan inte sälja katten bakom ryggen på din sambo. Däremot ta diskussionen, absolut.

Hur gamla är barnen, kan de lära sig ta hand om katten? Bra tillfälle att lära sig ansvar.

• myskmalva
    snutta skrev 2017-09-23 13:44:35 följande:
    Nej det har aldrig varit planen, men tanken har slagit mig. Fast det kostar en del pengar att avliva. Jag förstår precis tanken att inte avliva om det inte är nödvändigt. Jag har varit med om när det verkligen har varit nödvändigt och det är en tuff sits. Jag vill ju såklart att hon ska ha det bra och inser att situationen inte är hållbar. Det är ju sambon man verkar behöva övertyga bara.

Du behöver inte övertyga honom. Ska man ha katt så ska man ta hand om den, och det har han tydligt visat att han inte är intresserad av.
  • Träskvatten
    Aska123 skrev 2017-09-23 13:13:10 följande:
    Nej nej nej.det enda och rätta alternativet är att se till att djuret hamnat i ett bra hem! Inte leka gud och avliva bara för att.

Och TS. Vad fan är det för fel på dig? Du har valt in en katt i din familj. Det är inte okej att tröttna eller kasta bort. Vad fan.
    Jag tror inte på något religiöst mumbojumbo så argumentet att leka gud är ett icke-argument i brist på sakligt resonemang. 

Det enda existerande alternativ som finns är att djur ska ha det bra. Då marknaden är fullkomligt översvämmad av djur folk tröttnat på ska man ha bra tur om man får ett omplaceringshem. Hellre att avliva än att djuret ska fortsätta vanvårdas. Faktiskt.

Att tokvägra avlivning när djur vanvårdas är att döma djuren till fortsatt vanvård och lidande. Och appropå att leka gud och avgöra hur någon ska leva sina liv så är det en otroligt grym gud som dömer ett djur till det livet. För som sagt, omplacering är många gånger bra något som existerar i teorin...
  • snutta
    Jemp skrev 2017-09-23 13:55:14 följande:

Nej, du kan inte sälja katten bakom ryggen på din sambo. Däremot ta diskussionen, absolut.

Hur gamla är barnen, kan de lära sig ta hand om katten? Bra tillfälle att lära sig ansvar.

Nej jag tror inte det skulle bli bra om barnen tar hand om den. Sonen bryr sig inte och dottern är katten rädd för. De är inte 10 år ens.

Dessutom är de hos sin pappa varannan vecka.

• Christi38

Gör något moget och gör det snabbt (för kattens skull): se till att den får ett kärleksfullt hem där den är önskvärd för en lång tid framöver. På en gång. Typ genast, finns ingen anledning att dra ut på det.

• That girl
    Träskvatten skrev 2017-09-23 14:00:41 följande:

Jag tror inte på något religiöst mumbojumbo så argumentet att leka gud är ett icke-argument i brist på sakligt resonemang. 

Det enda existerande alternativ som finns är att djur ska ha det bra. Då marknaden är fullkomligt översvämmad av djur folk tröttnat på ska man ha bra tur om man får ett omplaceringshem. Hellre att avliva än att djuret ska fortsätta vanvårdas. Faktiskt.

Att tokvägra avlivning när djur vanvårdas är att döma djuren till fortsatt vanvård och lidande. Och appropå att leka gud och avgöra hur någon ska leva sina liv så är det en otroligt grym gud som dömer ett djur till det livet. För som sagt, omplacering är många gånger bra något som existerar i teorin...

Ts har inte ens försökt sälja den eller ge bort den. Det finns visst omplaceringshem. Det är bara att leta. Men antar att du är en lat person som inte hade orkat göra det så därför väljer du det altnerativ som eventuellt går fortare - att avliva. Tja, så kan man ju göra om man är en empatilös människa.

Om ett djur vanvårdas så får det ett annat hem. Skulle det absolut inte hittad något omplaceringshem, eller om djuret är såpass vanvårdat att det inte går att rädda - DÅ är det fråga om avlivning.

Att avliva ett friskt djur innan man ens har börjat leta omplaceringshem är helt absurt.
  • That girl
    snutta skrev 2017-09-23 13:44:35 följande:

Nej det har aldrig varit planen, men tanken har slagit mig. Fast det kostar en del pengar att avliva.

Jag förstår precis tanken att inte avliva om det inte är nödvändigt. Jag har varit med om när det verkligen har varit nödvändigt och det är en tuff sits.

Jag vill ju såklart att hon ska ha det bra och inser att situationen inte är hållbar. Det är ju sambon man verkar behöva övertyga bara.

Men hitta ett annat hem åt katten, nu genast! Ni kan inte ta hand om den. Ni kan anmälas för vanvårdning. Spelar ingen roll vad din sambo säger, han tar ju inte hand om katten så då ska den få ett annat hem, för sin egen skull. Skit i om han blir sur, säg att det är för kattens bästa som den måste flytta. Det är bara så.
  • Träskvatten
    That girl skrev 2017-09-23 14:36:04 följande:
    Ts har inte ens försökt sälja den eller ge bort den. Det finns visst omplaceringshem. Det är bara att leta. Men antar att du är en lat person som inte hade orkat göra det så därför väljer du det altnerativ som eventuellt går fortare - att avliva. Tja, så kan man ju göra om man är en empatilös människa.

Om ett djur vanvårdas så får det ett annat hem. Skulle det absolut inte hittad något omplaceringshem, eller om djuret är såpass vanvårdat att det inte går att rädda - DÅ är det fråga om avlivning.

Att avliva ett friskt djur innan man ens har börjat leta omplaceringshem är helt absurt.
    Bara för att det existerar djurhem betyder det inte att de kan ta emot alla djur som folk tröttnat på.
    Det är höst och då är det i princip intagningsstopp på samtliga katthem för husdjur.
    Så man kan inte bara komma drällande med ideal, det måste finnas någon sorts verkligheförankring också.

Felet är att du inte argumenterar sakligt utan bygger halmdockor. Försök hålla dig korrekt och saklig så kommer du att lyckas bättre.
  • That girl
    Träskvatten skrev 2017-09-23 17:10:34 följande:

Bara för att det existerar djurhem betyder det inte att de kan ta emot alla djur som folk tröttnat på.

Det är höst och då är det i princip intagningsstopp på samtliga katthem för husdjur.

Så man kan inte bara komma drällande med ideal, det måste finnas någon sorts verkligheförankring också.

Felet är att du inte argumenterar sakligt utan bygger halmdockor. Försök hålla dig korrekt och saklig så kommer du att lyckas bättre.

Jag har inte sagt att det är säkert att ett djurhem kommer ta emot katten. Har du något fel som gör det svårt för dig? Eftersom att du ser endast en möjlighet framför dig och det är att avliva.

Verklighetsförankring finns det gott om. Aldrig sett annonser eller inlägg där folk säljer sina djur? Kanske har ts någon bekant hon kan ge bort katten till? Det finns lösningar, du kan bara inte se dem.

Jag bygger inga halmdockor. Jag snackar om att man inte ska avliva fullt friska djur, vilket jag inte är ensam om att tycka. Att du inte tror att ts katt kan få ett annat hem är en annan femma.
Svar på tråden Ingen tar hand om katten