• Bok

Vad kan man ge sjukvårdspersonal i gåva?

Jag var nyligen på akuten och vill gärna ge ett tack till den personal som var där. Fantastiskt bemötande under ibland stressiga förhållanden (jag SKÄMS å mänsklighetens vägnar när jag hör och ser hur hemskt en del uppför sig och kräver och kräver...).

Ni som jobbar på sjukhus, vad kan vara lämpligt? Det är ju massor av folk som jobbade där och jag träffade många så det funkar ju inte att ge "alla varsin sak". Chokladask känns så konventionellt och trist men jag kommer inte på så mycket annat? En box energy bars?

Får man ens lov att ge dem saker, eller finns risk för att det konfiskeras för att det kan vara "gift" typ även om det är inslaget?

Tacksam för tips från kunnig sjukvårdspersonal

• Svar på tråden Vad kan man ge sjukvårdspersonal i gåva?
  • Mantrasina

Sjukvårdspersonal får inte ta emot gåvor eftersom det kan ses som mutor (sjukhusledningarna brukar vara väldigt tydliga med det här, men något att äta till fikat brukar vara okej), så om du vill visa din tacksamhet kan du lämna en slant till kaffekassan eller lämna en chokladask. Alternativt ge själva avdelningen/akuten någonting som de kan ha stående i personalrummet.

• EpicNurse

Sötsaker är alltid bra haha man behöver ofta en liten sockerkick, och choklad passar ju bra till kaffet vi får nog oftast chokladaskar vilket känns bra för dom är förseglade. Hade varit lite creepy om någon plockat ihop lösgodis liksom.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Bok

Tusen tack för svar! Det var precis något till personalrummet jag tänkte, absolut inget större än så pga just mutrisken

Ok inpackad chokladkartong kanske det får bli då - förstår verkligen att lösgodis inte hade känts så fräscht Tänkte först att det kändes konstigt att ge bort något "osunt" men det kanske inte gör något då!

Vet ni om man bara kan gå till "den vanliga receptionen" i akuten eller om det är bättre att "lämna in det" någon annanstans? Eller skicka det?

• Jemp
    Bok skrev 2017-09-24 11:16:46 följande:

Tusen tack för svar! Det var precis något till personalrummet jag tänkte, absolut inget större än så pga just mutrisken

Ok inpackad chokladkartong kanske det får bli då - förstår verkligen att lösgodis inte hade känts så fräscht Tänkte först att det kändes konstigt att ge bort något "osunt" men det kanske inte gör något då!

Vet ni om man bara kan gå till "den vanliga receptionen" i akuten eller om det är bättre att "lämna in det" någon annanstans? Eller skicka det?

Spontant: choklad utan nötter.
  • EpicNurse

Våra patienter brukar lämna det direkt till oss. Alltså knacka på och lämna och säga att de vill tacka för bra omhändertagande. Men det är inte säkert det går att göra så överallt!

Man kan också skriva en lapp och skriva en hälsning och när man var där så att de som jobbade just den dagen du var där kan läsa och ta del även om de inte jobbar den dagen du lämnar gåvan!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Bok

Tack igen - ett kort och en kartong choklad utan nötter (bra tips!) får det bli då!

Tack till er som är sjukvårdspersonal - ni är superstars!!!

• Anonym (.)

Sötsaker går bra :) Vi som jobbar på akuten gillar sånt som går lätt och snabbt att stoppa i munnen, ger energi och smakar gott :) Det är alltid uppskattat om någon kommer med ett litet ätbart tack.

• Anonym (Blomma)

Vi köpte en tårta till personalen när vi lämnade akuten med sonen.

Svar på tråden Vad kan man ge sjukvårdspersonal i gåva?