• Nalice

Sova i eget rum

Vid nattning så har det blivit att min 12 månaders somnar bredvid mig och sedan flyttar jag över henne till sin säng som står bredvid min, efter ca 2-3h vaknar hon och får då komma över till min säng för att fortsätta natten där. Jag har försökt att få henne att somna om i sin säng men det är svårt och då jag är ensamstående har jag inte orkat ta tag i det heller.

Jag vill gärna att hon ska börja sova i eget rum då bådas sömn blir sämre utav att vi ligger och trängs i samma säng men hur ska jag gå tillväga?

Har hört att många barn sover bättre i eget rum men vart börjar jag?

Hur nattar ni era barn i spjälsängen för att dom skall somna där?

Använder ni er utav godnattsagor/musik el dyl? Och vad gör ni när dom vaknar på nätterna?

Tacksam för svar:)

• Svar på tråden Sova i eget rum
  • Anonym (Stina)

Min var så van att samsova så hon kunde inte sova längre stunder i sin spjälsäng. Ställde in en 90 resårbotten i hennes rum - direkt på golvet utan ben. På så sätt kan jag ligga bredvid henne och natta och om hon vaknar på natten så kan jag lägga mig bredvid tills hon somnat om igen. Funkar toppen för oss.

Lägger in kuddar under bäddmadrassen så hon inte rullar ur sängen.

• Nalice
    Anonym (Stina) skrev 2017-09-24 16:41:03 följande:

Min var så van att samsova så hon kunde inte sova längre stunder i sin spjälsäng. Ställde in en 90 resårbotten i hennes rum - direkt på golvet utan ben. På så sätt kan jag ligga bredvid henne och natta och om hon vaknar på natten så kan jag lägga mig bredvid tills hon somnat om igen. Funkar toppen för oss.

Lägger in kuddar under bäddmadrassen så hon inte rullar ur sängen.

Det lät inte alls dumt faktiskt!
  • NELJ

Jag hade också länge spjälsängen bredvid min säng med sidan mot min säng borttagen. Så när bäbisen vaknade var det lätt att bara lägga dit handen och klappa lite, eller ta upp och amma, beroende på vad som behövdes. Funkade superbra. Vi sov så fram till nästan två års ålder.

• Anonym (Stina)
    Nalice skrev 2017-09-24 16:48:40 följande:

Det lät inte alls dumt faktiskt!

Har funkat hur bra som helst! Hon är 15 månader nu och har sovit hela nätterna sen hon var 11 månader. Bortsett från när hon är sjuk, då är de sköna att jag kan ligga hos henne.
  • Nalice
    Anonym (Stina) skrev 2017-09-24 17:07:40 följande:

Har funkat hur bra som helst! Hon är 15 månader nu och har sovit hela nätterna sen hon var 11 månader. Bortsett från när hon är sjuk, då är de sköna att jag kan ligga hos henne.

Började hon sova hela nätter efter hon fått sova på madrassen i eget rum? Min vaknar dessvärre minst 2 gånger/natt men då jag hört av många att nattsömnen blir bättre då dom fått eget rum är jag villig att prova vad som krävs. Låter toppen att kunna lägga sig bredvid för att få bebis att somna om:)
  • Nalice
    NELJ skrev 2017-09-24 17:04:06 följande:

Jag hade också länge spjälsängen bredvid min säng med sidan mot min säng borttagen. Så när bäbisen vaknade var det lätt att bara lägga dit handen och klappa lite, eller ta upp och amma, beroende på vad som behövdes. Funkade superbra. Vi sov så fram till nästan två års ålder.

Mitt barn klättrar dessvärre upp till min säng när jag hade spjälsängen brevid med ena sidan borttagen.
  • Anonym (Stina)
    Nalice skrev 2017-09-24 17:21:51 följande:

Började hon sova hela nätter efter hon fått sova på madrassen i eget rum? Min vaknar dessvärre minst 2 gånger/natt men då jag hört av många att nattsömnen blir bättre då dom fått eget rum är jag villig att prova vad som krävs. Låter toppen att kunna lägga sig bredvid för att få bebis att somna om:)

Ja, det var dock en relativt lång övergångsperiod. Hon fick eget rum som 7 månaders. I början fick jag sova mycket hos henne men med tiden så blev nätterna fler och fler som hon sov själv.
  • NELJ
    Nalice skrev 2017-09-24 17:23:59 följande:

Mitt barn klättrar dessvärre upp till min säng när jag hade spjälsängen brevid med ena sidan borttagen.

Då är det kanske bättre med en tillräckligt bred säng så ni kan sova bra båda två i samma säng.
  • Nalice
    NELJ skrev 2017-09-24 18:47:39 följande:

Då är det kanske bättre med en tillräckligt bred säng så ni kan sova bra båda två i samma säng.

Har 160 säng så plats finns men sängen är hög så har fått bulla upp med kuddar osv för att hon inte skall krypa ur innan jag hinner vakna utav henne. Det är inte optimalt här då hon är snabb som attan:)
  • Jasmin Karlsson

Min 1-åring sov i spjälsäng brevid vår säng och brukade vakna varje natt och fick då komma över i vår säng. Nu fick vi en ny bebis så då fick hon flytta till eget rum. Nu vaknar hon nästan aldrig på natten. Så det verkar som att bara att hon somnar i egen säng och sover i eget rum gör att hon sover bättre. Vi har en babymonitor med video så vi kan se vad hon gör på natten om hon skulle gny lite.
    Vi nattar genom att ge vällingflaska, sen napp och hon ska ligga ner i sin spjälsäng. Varje gång hon reser sig upp så säger vi nåt ord ("lägg dig") klappar på henne/lägger henne ner och backar. Ofta somnar hon direkt om hon är trött men annars kan man behöva stå brevid en stund och lägga henne ner några gånger.

Svar på tråden Sova i eget rum