• Sanna08

Närhet

Helluu... så nu är min lille plutt 1 månad på onsdag...allt har varit en berg o dalbana sen dess men det är jätte kul ändå (: jo min fråga är.. i början såhär då vill ju bebisar ha mycket närhet och jag har märkt på S ibland att han somnar gärna hellre på mitt bröst än i sängen ... om det funkar kan jag väl fortsätta så eller kommer jag vänja honom alltför mycket vid bröstet än sängen ? Jag tänker att jag inte får problem längre fram sedan ? Jag älskar ju tiden då vi myser på detta viset .. det är ju så underbart..

Tacksam för svar <3

• Svar på tråden Närhet
  • Snuttis2

Hej

Har en 8 v bebis hemma , hade innan han kom en tydlig tanke om hur sovrutinerna skulle se ut!! Framförallt sova i egen säng på rygg. Men sedan födseln har han vägrat sova någon annanstans än på mig . Han har haft ett stort mamma behov, mkt amning och vila i famnen . Bvc säger att det är fullt normalt om än påfrestande för mig. Har lyssnat mkt på Pampers barnvagnspromenad med Hallin som är fantastiskt bra. Avsnitt 64 handlar mkt om anknytning, närhet o sömn....

Har lugnat mig mkt, ge bebisen all närhet den efterfrågar så blir det en trygg unge som sedan själv väljer att vidga sina vyer!!

Nu har vi börjat gå från att sova sittandes till liggandes till ryggläge ...sakta men säkert!! Från att inte kunna lämna mamma famnen till att kunna leka en stund själv ibabygymmet eller vara med pappa.

Om du stressar eller inte tillgodoser behovet sv närhet nu är risken en större otrygghet i barnet när det blir äldre !!

Kan tipsa om sjal , då har du händerna fria mkt under dagen ifall han/hon har stort behov av att vara nära hela tiden?!

• Anonym (Fia)

"Här kommer ett tips från min moster som är BVC-sköterska:

www.mammatrams.se/konsten-att-sova-sjalv/"

Alla barn är olika. Alla föräldrar är olika. Jag skulle inte låtit min bebis gråta sig till sömns. Ge barnet den närhet den behöver. Att somna nära handlar om trygghet. Min 6 mån somnade bara hud mot hud första månaderna. Nu kan hon somna själv i vagnen på promenad utan gråt, hon kan ligga och sova själv i vår säng efter liggamning på kvällen till vi lägger oss. Från att ha legat kloss mot mig börjar hon nu själv ta lite avstånd under natten och ligger själv mitt i sängen. Men sträcker gärna ut en hand och fot för att känna att jag är där. Vi stressar inte. Hon får så mycket närhet hon vill, det kan man aldrig skämma bort ett barn med.

• Meowbaby
    Anonym (Fia) skrev 2017-09-28 06:23:40 följande:

Alla barn är olika. Alla föräldrar är olika. Jag skulle inte låtit min bebis gråta sig till sömns. Ge barnet den närhet den behöver. Att somna nära handlar om trygghet. Min 6 mån somnade bara hud mot hud första månaderna. Nu kan hon somna själv i vagnen på promenad utan gråt, hon kan ligga och sova själv i vår säng efter liggamning på kvällen till vi lägger oss. Från att ha legat kloss mot mig börjar hon nu själv ta lite avstånd under natten och ligger själv mitt i sängen. Men sträcker gärna ut en hand och fot för att känna att jag är där. Vi stressar inte. Hon får så mycket närhet hon vill, det kan man aldrig skämma bort ett barn med.

Håller med
  • Ellis mamma

Vi gjorde precis likadant, Elli sov mycket och gärna på mitt eller min sambos bröst när hon var nyfödd. Omkring tre månader ändrades det och hon ville hellre ligga i famnen och sova. Nu är hon fem månader och vill helst få somna i sin säng/vagnen med napp och snutte. Griniga kvällar somnar hon fortfarande i famnen. Så jag tror inte du behöver fundera på om du gör dig själv/din sambo eller bebis en otjänst. Bebis vill ha närhet och trygghet, överös den lille med det. resten reder ut sig när det är dax! Njut massor ihop och kör på det som känns rätt. Finns mängder av tid sen då de ligger i egen säng mycket tryggare eftersom all närhet fanns där när dom var små!

• Mammatrams
    Anonym (Fia) skrev 2017-09-28 06:23:40 följande:

Ja, alla är olika, och även från BVC kommer olika bud på hur man kan göra. I slutändan handlar det om vad som funkar för ER. Man måste filtrera och sortera svaren efter vad man tror och vill själv. 
    Vår förste son lärde sig sova själv toksnabbt, vår andra samsover fortfarande andra delen av natten och han är snart 1 år. De är olika. Om man vill försöka lära sitt barn att sova själv så märker man snart om barnet fixar det eller inte. 
    Lyssna på ditt mammahjärta, helt enkelt. Och njut av den här tiden för den tar slut såååå fort <3
    Mammatrams. Föräldraskapet med torr humor.
  • Mammatrams

P.S. En månad gammal, det är för tidigt för att göra nåt annat än att go with the flow. Mys på :)

Mammatrams. Föräldraskapet med torr humor.
  • Sanna08
    Snuttis2 skrev 2017-09-28 05:50:06 följande:

Hej

Tack!

Har en 8 v bebis hemma , hade innan han kom en tydlig tanke om hur sovrutinerna skulle se ut!! Framförallt sova i egen säng på rygg. Men sedan födseln har han vägrat sova någon annanstans än på mig . Han har haft ett stort mamma behov, mkt amning och vila i famnen . Bvc säger att det är fullt normalt om än påfrestande för mig. Har lyssnat mkt på Pampers barnvagnspromenad med Hallin som är fantastiskt bra. Avsnitt 64 handlar mkt om anknytning, närhet o sömn....

Har lugnat mig mkt, ge bebisen all närhet den efterfrågar så blir det en trygg unge som sedan själv väljer att vidga sina vyer!!

Nu har vi börjat gå från att sova sittandes till liggandes till ryggläge ...sakta men säkert!! Från att inte kunna lämna mamma famnen till att kunna leka en stund själv ibabygymmet eller vara med pappa.

Om du stressar eller inte tillgodoser behovet sv närhet nu är risken en större otrygghet i barnet när det blir äldre !!

Kan tipsa om sjal , då har du händerna fria mkt under dagen ifall han/hon har stort behov av att vara nära hela tiden?!

Svar på tråden Närhet