Anonym (Fia) skrev 2017-09-28 06:23:40 följande:
"Här kommer ett tips från min moster som är BVC-sköterska:
www.mammatrams.se/konsten-att-sova-sjalv/"
Alla barn är olika. Alla föräldrar är olika. Jag skulle inte låtit min bebis gråta sig till sömns. Ge barnet den närhet den behöver. Att somna nära handlar om trygghet. Min 6 mån somnade bara hud mot hud första månaderna. Nu kan hon somna själv i vagnen på promenad utan gråt, hon kan ligga och sova själv i vår säng efter liggamning på kvällen till vi lägger oss. Från att ha legat kloss mot mig börjar hon nu själv ta lite avstånd under natten och ligger själv mitt i sängen. Men sträcker gärna ut en hand och fot för att känna att jag är där. Vi stressar inte. Hon får så mycket närhet hon vill, det kan man aldrig skämma bort ett barn med.
Ja, alla är olika, och även från BVC kommer olika bud på hur man kan göra. I slutändan handlar det om vad som funkar för ER. Man måste filtrera och sortera svaren efter vad man tror och vill själv.
Vår förste son lärde sig sova själv toksnabbt, vår andra samsover fortfarande andra delen av natten och han är snart 1 år. De är olika. Om man vill försöka lära sitt barn att sova själv så märker man snart om barnet fixar det eller inte.
Lyssna på ditt mammahjärta, helt enkelt. Och njut av den här tiden för den tar slut såååå fort <3