• Kjell2

Varför ska man gifta sig?

Mary 562 skrev 2017-09-26 11:46:16 följande:

Som rubriken säger. Jag vill att vi gifter oss, sambon tycker det är onödigt. Vi har hus och barn ihop. Jag har läst artiklar som säger att det bästa är att gifta sig,, allt blir enklare då. Men inte riktigt förklarat varför...

Exempel, om han dör så ärver min dotter halva huset. Hon kan få en god man som sköter hennes affärer. Jag kan hamna i en jobbig situation där jag måste lösa ut min dotter från vårt hus.

Han hävdar att han har en livförsäkring och att jag skulle få pengar nog att lösa ut henne...

Men räcker det? Är det allt? Varför ska man gifta sig. Ge mig bra argument, vad vinner han på att vara gift?

Titta på tre fall
    Du dör
    Han dör
    Ni seprarerar

Tänk på alternativen vuxna barn/små barn. Har ni särkullsbarn blir det extra krångligt,

Jämför sen vad det skulle innebära om ni är gifte/sammanboende och hur ni vill att det ska bli.

Kolla sen hur det blir enklast att lösa; giftermål, äktenskapsförord, testamente, samboavtal, livförsäkring t ex.
  • Kjell2
    Mary 562 skrev 2017-09-26 12:55:48 följande:
    Vad är allt negativa juridiskt? Förklara gärna.

Jag har bara hittat att det är positivt juridiskt, men ingen riktig förklaring varför. Dock är jag medveten om att det kan vara viss övervägande fördel för kvinnan att gifta sig, mer än för mannen... Men fortfarande inget konkret.
    Om den ena parten går in i förhållandet med stora tillgångar kan en bodelningen efter äktenskap slå hårt. Istället för att kunna behålla ska alla tillgångar in i bodelningen. Kan bli extremt jobbigt om det är en gammal släktgård t ex. Går att hantera med ett äktenskapsförord t ex.

• Kjell2

TS
    Fundera på varför du vill gifta dig

Han kanske tycker att det blir för dyrt och vill inte ha en massa jippo med gäster. Erbjud då en enkelt vigsel utan gäster och ingen fest.

Svar på tråden Varför ska man gifta sig?