• OroligTjej100

    Övertala ridskola att sälja

    Hej!
    Jag har min livs drömponny som fastna i mitt hjärta för 5år sedan, först nu i slutet av sommarn bestämde jag och min mor oss för att vi skulle buda på henne, det är hon jag vill ha. 
    Jag blir 18år till vintern, rider storhäst på gymnasiet där jag går och på annat håll så därmed bestämt mig att jag är helt ok med att köpa ponny ist då jag får min "storhäst ridning" ändå. Ponnyn ska jag rida som vanligt men även min systers kommande barn ska hon så småningom få agera lite barnponny åt så hon får det lugnare sen också, även tänkt ta föl om något år. Hon kommer ha ett så bra liv som hon förtjänar då vi älskar henne mer än allt. Hon blir i vårt hem tills den dagen hon lämnar livet!Hjärta
    Vi tog kontakt och informera att vi var intresserade av köp, tyvärr hade dem inga planer på att sälja henne än på flera år fick vi svar.
    Försökte gå vidare leta andra hästar men nej, det går bara inte.
    Det är så tufft och jobbigt. Känslomässigt öser tårarna ner.
    Jag behöver nu hjälp med på vilket sett kan man kanske lyckas övertala eller liknande, lägga fram på något sett så att dem om man har tur ångrar sig och sälja henne nu. 

    Vill endast ha svar från folk som faktiskt vill hjälpa till och inte klaga!
  • Svar på tråden Övertala ridskola att sälja
  • riboflavin

    Det ni kan göra är ju att ge dem ett oerhört bra pris, men de är ju inte på något sätt tvungna att sälja henne. Det är en hel del jobb att hitta lämpliga ridskoleponnys så jag förstår att de vill behålla en väl fungerande individ i stallet.

    Ni får fortsätta att ha kontinuerlig kontakt med ridskolan så att ni vet om något ändras.

    Håller tummarna dock.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • quidproquo

    Nu är jag ingen expert på hästar eller ridskolor per se. Men min familj står inför samma frågeställning, fast tvärtom. Ridskolan skall sälja en häst som delar av min familj är omåttligt förtjust i... och vi funderar på att köpa.

    Då är det så här du måste tänka, och måste förstå. Samt lite frågor du bör ställa dig själv.

    En häst är en tillgång. Den har köpts in för X pengar (om den inte kommit till skänks till ridskolan/föreningen). Hästen är en del av ridskoleverksamheten, det innebär att hästen skall ha en viss "beläggning" (lektionstimmar) för att den skall vara passande i verksamheten, och dra in pengar till verksamheten.

    Är hästen en bra tillgång, dvs "alla" kan rida den, den är tämligen okomplicerad, den är hållbar, den dras inte med skador i tid och otid. Tja, då är den troligtvis "värdefull" för ridskolan, och de vill kanske inte sälja den lättvindigt.

    Samt att hästen kanske är populär på ridskolan bland övriga medlemmar. Då kan det givetvis vara svårt för en ridskolechef att motivera att hästen skall säljas.

    Motiven brukar oftast vara de motsatta - hästen drar inte in pengar (för få lektionstimmar), den är för komplicerad (kräver för mycket av ryttaren), den kanske är svårhanterad etc. Då brukar det bli funderingar att sälja.

    Frågor du kan ställa dig? Hur ställer du dig till delfodervärd? Hur ser tanken ut med hästen efter ett köp? Skall den flyttas till ett annat stall eller kan du tänka dig att ha kvar hästen på ridskolan? Kan du tänka dig att låta hästen fortsätta vara del i ridskoleverksamheten (fast i mindre utsträckning)? medryttare?

  • Tow2Mater

    Din "livs drömponny" kan ju samtidigt vara andra flickors livs drömponny också; men de som inte har råd och möjlighet att kunna köpa en själv kan träffa just denna älskade ponny vid ridskolan. Vill inte "klaga" på dig, men kanske du ska ta deras perspektiv med i ditt tänkande också?

  • Tow2Mater

    Din "livs drömponny" kan ju samtidigt vara andra flickors livs drömponny också; men de som inte har råd och möjlighet att kunna köpa en själv kan träffa just denna älskade ponny vid ridskolan. Vill inte "klaga" på dig, men kanske du ska ta deras perspektiv med i ditt tänkande också?

  • Jill 79

    Bjud en ordentlig summa men inget tokigt överpris. Säger de fortfarande nej så har du i alla fall försökt det du kan.

  • Fjäril kär

    Jag jobbar på ridskola och en väl fungerande häst säljs inte för vilka pengar man än erbjuder.

    Vi får många förslag året om att sälja hästar men vi gör det inte av många skäl. Inlägg #3 här ovanför berättar precis hur det är.

    Av ca 10 möjliga hästar vi tittar på är det max 2 som duger till det och endast en blir köpt. Vi ägnar många timmar och en hel del pengar på att hitta rätt hästar för ridskolan. En inköpt häst = inkomst till ridskolan.

Svar på tråden Övertala ridskola att sälja