• Joico

Inte ta ut 5 dagar/vecka efter 1 år?

Min sambo ska vara FL någon gång under 2018, lite oklart när beroende på när jag börjar jobba. Men vad händer om han inte tar ut FP 5 dagar per vecka? Hon kommer att vara över 1 år. Säg att han tar 3 eller 4 dagar? Vad får han för FP, hur baseras den? Och vad händer om han skulle bli sjukskriven? Är inte så haj på det här med SGI och grejer, men har förstått att det är den som påverkas. När "börjar den om", om han inte tar ut 5 dagar?

• Svar på tråden Inte ta ut 5 dagar/vecka efter 1 år?
  • Anotherone

Det som händer är att hans SGI sänks. Den går dock upp till full nivå igen direkt han börjar arbeta och har för avsikt att fortsätta göra så minst 6 mån tror jag det är.

• Joico
    Anotherone skrev 2017-09-27 20:07:06 följande:

Det som händer är att hans SGI sänks. Den går dock upp till full nivå igen direkt han börjar arbeta och har för avsikt att fortsätta göra så minst 6 mån tror jag det är.

Sänks till hur mkt? Om han tar 5 dagar/vecka så får han 80% av sin lön, eller?
  • Jemp

Han har samma fp (per dag). Tror det är så till två års ålder, men är inte säker. Efter 18 mån har han inte automatiskt rätt till föräldraledighet om han inte tar ut dagar.

Blir han sjukskriven blir ersättningen lägre.

• Jemp
    Joico skrev 2017-09-27 20:10:34 följande:

Nej. 7 dagar per vecka ger knappt 80% om han inte tjänar över taket
  • Tsbsvf

Man behöver inte ta ut fp 5 dagar i veckan, men man behöver ha aktivitet 5 dagar i veckan. Dvs att han kan vara föräldrar ledig 2-3 dagar och jobbar övriga dagar. Detta för att behålla din SGI.

Om han inte gör det så nollas hans SGI vilket gör att hans fp kommer att beräknas på lägsta nivå (förut va det 180:-/dag, men den kan vara några kronor mer nu)

• AnkiC
    Tsbsvf skrev 2017-09-27 20:19:05 följande:

Man behöver inte ta ut fp 5 dagar i veckan, men man behöver ha aktivitet 5 dagar i veckan. Dvs att han kan vara föräldrar ledig 2-3 dagar och jobbar övriga dagar. Detta för att behålla din SGI.

Om han inte gör det så nollas hans SGI vilket gör att hans fp kommer att beräknas på lägsta nivå (förut va det 180:-/dag, men den kan vara några kronor mer nu)

Nej fp påverkas inte. Däremot SGI:n
  • Anotherone
    Joico skrev 2017-09-27 20:10:34 följande:

Försäkringskassan har två beräkningsgrunder, de kallades tidigare SGI och PGI. Vet inte om det är så fortfarande. Men den föräldrapenning som är under utbetalning sänks inte. Den är skyddad. Däremot om man själv blir sjuk så beräknas ersättningen på det man faktiskt plockat ut. 7 dagar per vecka ger strax under 80% om man har en lön under taket (10 prisbasbelopp för föräldrapenning). 5 dagar ger såklart mindre och plockar man 1-2-3 dagar blir det ännu mindre.
  • Tsbsvf
    AnkiC skrev 2017-09-27 20:31:31 följande:

Nej fp påverkas inte. Däremot SGI:n

Föräldrapenningen baseras på sjukpenninggrundande inkomst, så där har du fel
  • Joico
    Jemp skrev 2017-09-27 20:12:05 följande:
    Nej. 7 dagar per vecka ger knappt 80% om han inte tjänar över taket
    Ja just det! Jag menade 7 hehe. Jo det gör han förvisso...
    Tsbsvf skrev 2017-09-27 20:19:05 följande:

Jo det förstås. Men det är inget alternativ, därför skrev jag inte om det :) Men hur länge är den nollad då? När får han tillbaks sin SGI, eller hur man nu uttrycker det haha
  • AnkiC

Din sambo behöver ta ut 5 dagar per vecka eller annan sysselsättning upp till 5 dagar för att kunna behålla sin nuvarande SGI. Dock gäller 3-månadersregeln här. Om han inte tagit ut dagar innan kan han ta färre dagar de tre första månaderna även efter 1-årsdagen utan att SGI påverkas. Om han inte tar ut 5 dagar eller har annan sysselsättning i upp till 5 dagar efter dessa tre månader så sänks hans SGI. Det innebär bl.a att han får lägre ersättning vid sjukdom och vab. Hans fp förblir densamma dock. När han börjar arbeta igen höjs SGI:n direkt.
    Om man vill få ut 80% av sin lön måste man ta ut 7 dagar per vecka. Strax under 80% är det. Finns dock ett maxtak.

Svar på tråden Inte ta ut 5 dagar/vecka efter 1 år?