• Anonym (distans)

Studerar med CSN och tar ut föräldrapenning, kan jag få sjukpenning?

Jag har blivit sjukskriven och undrar om jag kan ansöka om sjukpenning då jag just nu får föräldrapenning och CSN samtidigt. Studerar distans och det var ok för Försäkringskassan att ta ut föräldrapenning medan jag studerar. Läkaren skrev på intyget att jag inte kan ta hand om barnet, alltså sjukskriven från föräldraledigheten men jag kan inte heller studera och kommer inte att fortsätta studierna. Någon som vet vad som gäller? 

• Svar på tråden Studerar med CSN och tar ut föräldrapenning, kan jag få sjukpenning?
  • Anonym (Hm)

En fråga som Försäkringskassan nog kan svara bäst på.

Hur tar du ut föräldrapenning? Heltid? Halv? Enbart helg? Studerar du heltid eller halvtid?

Man kan säga att du är sjuk från att ta hand om ditt barn, vilket då blir för den procenten per dag som du ska ta hand om ditt barn=den procent föräldrapenning du tar ut.

Rent krasst kan man säga att du söker sjukpenning istället för föräldrapenning. Men har du tex föräldrapenning på helgen så vette sjutton hur det blir då eftersom helgen ändå är "ledig" tid eller vad man ska säga.

Detta är ett virrvarv! Antingen hör du med föräldfapennkng eller sjukpenning. Bara att förklara läget :)

• Anonym (...)

Fast tar man ut CSN på heltid blir väl ens SGI vilande och tillfälligt nollad så länge man studerar? Och har man noll i SGI kan man väl inte få sjukpenning?

• Ruter
    Anonym (...) skrev 2017-09-29 08:19:28 följande:

Fast tar man ut CSN på heltid blir väl ens SGI vilande och tillfälligt nollad så länge man studerar? Och har man noll i SGI kan man väl inte få sjukpenning?

Precis det stämmer alldeles riktigt. Däremot kan du ha rätt att behålla csn bidrag (och lån) även fast du är sjukskriven istället för sjukpenning från fk som ju är vilande och därmed ger 0kr
  • Anonym (distans)

Fast jag får ju föräldrapenning. Ska jag behålla föräldrapenningen trots sjukskrivning från att ta hand om barn menar ni?