Anonym (Hledrt) skrev 2017-09-29 23:27:46 följande:
Nja är ganska svårt att verkligen älska, det är en ganska stark känsla att lägga på någon, och för mig är det reserverat till ett fåtal personer, skulle inte kalla det känslokallt, då är det väldigt många som är känslokalla.
Men styvbarn, bra ett neutralt ord som fler borde använda.
Nja efter en viss ålder kan jag tycka att även barn har ett visst ansvar i hur de beter sig, det finns för mig ingen magisk gräns vid 18 års ålder. Men visst, jag ska inte kalla spädbarn för jagfårvälståutmedbarn.
Ok, jag kanske var lite onödigt hård när jag skrev känslokall, blev bara lite irriterad över ditt första inlägg. Dessutom tyckte jag att du drog alla över en kam, du fick det att låta som att alla med bonusbarn; styvbarn eller vad-man-nu-vill-kalla-det-barn känner samma sak och så är det verkligen inte. Men jag ber om ursäkt för att skrev känslokall.
Att fler borde använda styvbarn kan jag hålla med om, men det gäller ju bara de som inte kan se sin partners barn som bonusbarn. För mig, är det just en bonus, något positivt som gjort mitt liv så oändligt mycket bättre. Nu är båda bonusarna vuxna, de närmar sig 30, och inte bara är jag god vän med dem utan även deras många fina vänner. Så för mig har det enbart varit positivt med bonusar!
Jag inser naturligtvis att det inte är så för alla, jag vet att en hel del har negativa erfarenheter, men det ger inte dem befogenhet att tala för samtliga. Precis som att jag inte kan påstå att det alltid är positivt!
Ja, självklart har äldre barn ett eget ansvar, jag menade mer yngre barn. Men om en förälder i hela barnets liv låtit det bete sig illa och vara uppkäftig o.s.v. är det kanske svårt att begära att barnet som vuxen plötsligt ska vara respektfull. Se bara på Pernilla Wahlgren och hennes dotter Bianca...
Det är bra att du inte ska kalla spädbarn jagfårvälståutmedbarn!