Anonym (Hledrt) skrev 2017-09-29 22:39:09 följande:
Ja, Varför kallas det så ofta att man har ett "bonus"-barn? För mig innebär bonus något extra som är positivt, en bonus kan vara extra pengar på lönen, eller en god kopp kaffe efter en stor måltid.
Men varför kallar man då extrabarn som inte är positivt för bonus? Det är ju inte ens egna barn så man har ju inte den kopplingen, man står ut med dem för att man vill vara med föräldern.
Jag vet egentligen inte vad man skulle kunna kalla det istället. Parasitbarn? Onödigt anhangbarn? Någon med bättre förslag? Kanske jagfårvälståutmedbarn?
Vad tror du? Måste du ställa en fråga om detta? Givetvis för att skapa en bättre relation och känsla mellan parterna.
Förr sa man styvbarn, styrmor etc men det låter inte speciellt positivt. Sedan var det plastbarn och plastmamma/pappa, det låter inte jättekul det heller. Ett av mina bonusbarn kallar mig för låtsasmamma

, tycker inte jag låter speciellt kul men säger inget för jag vet att det inte menas på något dumt sätt, vi gillar varann.
Jag säger ibland att jag är deras extramamma, det är ju ganska neutralt, ingen värdering varken åt ena eller andra hållet.
Dina märkliga idéer om parasitbarn etc, utgår jag från att du mest skrev på skoj. Även om man kan ha ansträngda relationer inom en familj blir det knappast bättre om du ena veckan gillar barnet och då får det kallas bonus, till nästa vecka när du tröttnat, då blir det plötsligt ett parasitbarn?
Nej, du förstår nog själv om du tänker efter lite.
Samma gäller omvänt: skulle du uppskatta om barnet kallade dig för parasitförälder eller liknande?