• Anonym (Felaktig orosanmälan)

Felaktig orosanmälan

Jag vill börja tråden med att säga att jag är tacksam över systemet vi har i Sverige och jag har full förståelse för anmälningsplikt/ skyldighet.

Tråkigt nog så fick vi en rätt allvarlig Orosanmälan för en tid sedan, utredningen är avslutad efter en jobbig process och vi blev "friade" så allt väl där.

Men min fråga är till er andra som gått igenom samma process, hur hanterade ni känslorna av vanmakt, oron, ångesten och obehaget som iallafall vi känt pga orosanmälan.

Även om en logisk del av oss förstår anmälningsplikten så ÄR det jobbigt med en anmälan när man inte gjort något och att behöva gå igenom en utredning med allt det innebär.

Vi kämpar med att komma tillbaka på fötter men det är jobbigt och vi märker att vi oroar oss att något vi gör eller säger ska misstolkas.

Föräldraskapet har fått sig en törn.

Så ni med erfarenhet, hur tog ni er igenom processen och tiden efter?

• Svar på tråden Felaktig orosanmälan
  • Anonym (SocialOtjänsten)
    Anonym (?) skrev 2017-09-30 22:22:41 följande:
    Men om den är avskriven så ser jag inte varför du ska behöva bearbeta det nu? Under tiden man väntar förstår jag kan vara jobbigt. 
    Du får se det som att utredningen är gjord och NI blev rentvådda, och att den som anmälde också vet att utredningen visade just det. 
    Har du lika svårt att förstå hur bankpersonal kan må dåligt efter ett rån, även om ingen blev skadad och rånet är över? Skulle du tycka att en person som knivhotats var konstig om h*n mådde dåligt efteråt, trots att h*n inte skadats fysiskt?

För jävla dum fråga!
  • Anonym (X)

Vi fick en orosanmälan via BUP, eller egentligen var den (felaktigt) hänvisad mot mig som mamma och inte för barnet.
    Jag gick i väggen totalt. Det hade varit på gång tidigare, men det var anmälan som var sista stötestenen.
    Vi har gått igenom en utredning som känts oerhört kränkande och jobbig och som slutade med att socialen sa att de inte kunde göra något mer (dottern visade sig ha en allvarlig diagnos) och hänvisade tillbaka till BUP.
    Jag mår fortfarande inte bra och är nu sjukskriven pga utmattningssyndrom med allvarligt högt blodtryck och konstant hög puls.

• SilverEmma

Jag blev anmäld av förskolan när äldsta ungen var 3. Hon hade en period då det var poppis att säga "Du slog mig!" när hon själv t ex sprang in i mig. Vi skojade om det här hemma...att det bara är en tidsfråga innan hon säger det inför fel människor, vilket hon till slut gjorde. Jag fick samtalet när jag stod i ett provrum med en klänning halvvägs över huvudet och min första reaktion var att asgarva. 

När jag kom till förskolan hade de precis haft möte med mitt barn och två pedagoger och var redo för ett möte med mig. Jag var inte orolig och de sa direkt att det inte var någon där som trodde att jag faktiskt slog mitt barn. Vi hade vårt obligatoriska möte ändå och hon sa att vi inte var misstänkta för någonting.

Jag är glad att de agerade som de skulle. Säger ett barn att det blivit slaget så ska personalen reagera. Nästa gång är det kanske ett barn som verkligen blivit misshandlat. Det öppnade upp till bra samlingar och samtal på förskolan där de pratade om vad det betyder att göra någon illa. När är det med flit och när ska man säga förlåt för att det var en olycka? 

Vi gjorde ingen stor grej av det hemma men det var faktiskt sista gången hon sa något liknande.

• Anonym (Man)

Vi hamnade i en bygglovskonflikt med en granne... och vips 3 veckor senare så blev man anmäld till socialen för barnmisshandel.

Det var jävligt jobbigt att gå igenom processen, och än i dag så är jag livrädd att något liknande ska hända igen, jag menar de har ju garanterat en mapp hos socialen om oss. "Ingen rök utan eld ". Även om anmälan var helt utan nån som helst substans och lades ner ganska snabbt så försökte ju socialen få mig att gå typ "anger management" kurser.

Socialen gjorde oanmält hembesök i samband med anmälan, och varje gång det kommer en bil som jag inte känner igen så känner jag en stigande oro för att det är socialen som kommer igen.

Man läser så mycket om föräldrar som blir av med barnen på vaga grunder.

Jag kommer nog över detta när barnen är vuxna tror jag. Det här ju gått 5år nu, och jag känner ungefär som när jag blev anmäld.

Att felaktigt anmäla nån till socialen var ett väldigt effektivt sätt att eskalera en konflikt på kan man ju säga.

Fia8204 skrev 2017-09-30 22:11:40 följande:

Hej jag jobbar på socialtjänsten. Vi får in många anmälningar o väldigt ofta är de obefogade. Men i och med att en anmälning kommer in har soc en skyldighet att utreda om barnet faktiskt far illa. Många gånger kan vi bara konstatera att barnet har det bra i sitt hem med sina föräldrar. Tycker det är synd att många får känslan av att vara misstrodda o dåliga föräldrar. Ni vet själva om ni är bra med era barn. Se det istället som att samhället sköter sin plikt o att ni bara fått visa att ni inte tillhör den grupp som förlorar sina barn. Ni är föräldrar som granskats o utretts o faktiskt visat att ni är bra föräldrar. Det kan inte familjer som inte varit utredda stoltsera med :)

Kram till er

Hej och tack för svar.
    Vi tycker att socialen var jättebra med att inte få oss att känna oss misstrodda eller som dåliga föräldrar men de som anmälde valde att inte lyssna på varken bup eller socialen och fortsatte anmäla oro.
    Socialen hade en öppen dialog med oss och tillsist så ansåg även de att de fortsatta anmälningarna som kom in var grundlösa.
    Trots det så var det självklart obehagligt att känna sig "jagad" speciellt när det handlar om otroligt allvarliga anklagelser.
    Vi ställde upp på allt vi kunde göra för att hjälpa till att bevisa att den oron vi blev anmälda för inte stämde och som sagt så slutade allt bra men känslan av att vara så utsatt och behöva bli granskad på ett rätt invasivt sätt när man vet att man har en bra och trygg familj var jobbigt och den känslan hänger kvar.
    SilverEmma skrev 2017-10-01 08:43:15 följande:

Jag blev anmäld av förskolan när äldsta ungen var 3. Hon hade en period då det var poppis att säga "Du slog mig!" när hon själv t ex sprang in i mig. Vi skojade om det här hemma...att det bara är en tidsfråga innan hon säger det inför fel människor, vilket hon till slut gjorde. Jag fick samtalet när jag stod i ett provrum med en klänning halvvägs över huvudet och min första reaktion var att asgarva. 

När jag kom till förskolan hade de precis haft möte med mitt barn och två pedagoger och var redo för ett möte med mig. Jag var inte orolig och de sa direkt att det inte var någon där som trodde att jag faktiskt slog mitt barn. Vi hade vårt obligatoriska möte ändå och hon sa att vi inte var misstänkta för någonting.

Jag är glad att de agerade som de skulle. Säger ett barn att det blivit slaget så ska personalen reagera. Nästa gång är det kanske ett barn som verkligen blivit misshandlat. Det öppnade upp till bra samlingar och samtal på förskolan där de pratade om vad det betyder att göra någon illa. När är det med flit och när ska man säga förlåt för att det var en olycka? 

Vi gjorde ingen stor grej av det hemma men det var faktiskt sista gången hon sa något liknande.

Vår situation är något liknande er med skillnaden att förskolan/ skola var helt övertygade om att vårt barn råkade illa ut trots att socialen kom fram till att vi var en trygg familj.
    Det blev en otroligt konstig situation där allting barnet sa och gjorde tolkades och vreds till helt absurda saker av personalen.
    Om vi hade känt att de som anmälde oss faktiskt inte trodde att vi gjorde hemska saker mot vårt barn så hade det kanske inte varit en lika jobbig process.

Sen håller jag med dig helt i det du skriver om att förskolor och skolor absolut ska anmäla då man aldrig vet vilket barn som talar sanning och vi var inte på något sätt arga eller irriterade över själva anmälan det var snarare hur de som anmälde oss agerade efter anmälan var gjord. 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Jadu) skrev 2017-09-30 22:47:31 följande:

Det är väldigt svårt att ta det så när grunden till anmälan är rena lögnerna! Då tar man faktiskt väldigt illa vid sig! Som om jag som kämpat så länge för att få barn skulle svälta mitt barn?! Jag är så asförbannad att jag knappt vet var jag ska göra av min ilska! Jag känner mig kränkt! De som anmälde oss kan jag lugnt säga att jag hatar. De borde förlora sina jobb och aldrig mer få jobba med folk. De fattade inte vad de förstörde!! Att påstå att de hade vårt barns bästa för ögonen är ju rent skitsnack. De hade nåt personligen emot mig och anmälde mig p.g.a det. De fick mig att helt tappa förtroendet för vården och jag kommer i all framtid att dra mig för att söka hjälp. Om jag får fler barn så tänker jag inte ta sån här skit!! Inte från nån!! Värst av allt är att soc. först gick på lögnen och ryckte ut akut. Ni borde ha bättre koll. Att ens tro på den lögn hon kom med, det var ju fullkomligt absurt! Gud vad jag hatar mänskan och den andra med!! Dags för IVO-anmälan, vi har fått rådet att anmäla alla inblandade. Jublar den dagen de här svinen förlorar sina jobb!!!!!!!!!

Fast hur ska vi veta vilka anmälningar vi ska "tro" på tänker du? Det är ju det en utredning ska visa. Vi kan ju inte sitta och gissa vilka anmälningar som är befogade eller ej. Det finns ju faktiskt föräldrar som svälter Sins barn, misshandlar sina barn, har sex med sina barn. Sätten man kan plåga sina ungar på är oändliga.
    Anonym (?) skrev 2017-09-30 22:22:41 följande:
    Men om den är avskriven så ser jag inte varför du ska behöva bearbeta det nu? Under tiden man väntar förstår jag kan vara jobbigt. 
    Du får se det som att utredningen är gjord och NI blev rentvådda, och att den som anmälde också vet att utredningen visade just det. 
    Nu vet jag inte om du själv har fått en orosanmälan och gått igenom en utredning och kanske spelar det ingen roll men vi människor är olika och har olika erfarenheter i bagaget och för vår familj var det jobbigt av olika anledningar därav min trådstart.
    Jag bad om svar från människor som hade gått igenom något liknande och som kanske kunde ha förståelse för våra känslor.
    Att du inte tycker att vi behöver bearbeta det nu är helt irrelevant för mig.
  • Anonym (jajjjjjjjj)
    Anonym (Felaktig orosanmälan) skrev 2017-09-30 19:29:13 följande:

Jag vill börja tråden med att säga att jag är tacksam över systemet vi har i Sverige och jag har full förståelse för anmälningsplikt/ skyldighet.

Tråkigt nog så fick vi en rätt allvarlig Orosanmälan för en tid sedan, utredningen är avslutad efter en jobbig process och vi blev "friade" så allt väl där.

Men min fråga är till er andra som gått igenom samma process, hur hanterade ni känslorna av vanmakt, oron, ångesten och obehaget som iallafall vi känt pga orosanmälan.

Även om en logisk del av oss förstår anmälningsplikten så ÄR det jobbigt med en anmälan när man inte gjort något och att behöva gå igenom en utredning med allt det innebär.

Vi kämpar med att komma tillbaka på fötter men det är jobbigt och vi märker att vi oroar oss att något vi gör eller säger ska misstolkas.

Föräldraskapet har fått sig en törn.

Så ni med erfarenhet, hur tog ni er igenom processen och tiden efter?

Varför blev ni anmälda, vad har ni gjort?
  • Anonym (?)
    Anonym (SocialOtjänsten) skrev 2017-09-30 23:45:20 följande:
    Har du lika svårt att förstå hur bankpersonal kan må dåligt efter ett rån, även om ingen blev skadad och rånet är över? Skulle du tycka att en person som knivhotats var konstig om h*n mådde dåligt efteråt, trots att h*n inte skadats fysiskt?

För jävla dum fråga!
    Varför så hård ton?

Jag menades inget illa faktiskt. Kanske skulle formulerat mig på ett annat sätt. Jag har själv varit med om orosanmälningar från min sons skola. Det ledde inte till något och det blev nedlagt så jag har varit i exakt samma sits som TS och min reaktion var just vad jag skrev: det var lite jobbigt innan det var klart men det var skönt att bli rentvådd OCH att skolan fick veta att vi hade blivit det. Finns inte så stor mening med att haka kvar i det negativa utan se framåt, var mitt budskap. 
Svar på tråden Felaktig orosanmälan