• LaPrincipessa

    Lösning på FP + hämta tidigare

    Hej,

    Har månadslön och har nu insett att om jag är föräldraledig mindre än 5 dagar (även timmar) så drar jobbet mer än 500 kr per dag än om jag är ledig mer än 5 dagar för det är olika kvoter, vanligt inom många fack. Jag hämtar lillan på dagis ca 5 timmar tidigare i veckan, dvs 20 timmar/mån. Det innebär att jag förlorar över 1000 kr/mån mer än om jag tagit flex/sem/annan ledighet. Även när jag tar F-ledigt heldag när dagis är stängt är det ju samma kvot. Tråkigt med detta höga avdrag, dras ju mer än när jag har karensdag...konstigt. Ngt tips? Har FP-dagar kvar så vill och behöver inte jobba in de 20 timmarna när jag hämtat tidigare. Eller bara gilla läget??

  • Svar på tråden Lösning på FP + hämta tidigare
  • Carambolan

    Ta fp på helgen också. Alltså 1h per dag mån-sön istället för mån-fre.

  • Anotherone

    Tar du ledigt dag för dag? Annars borde inte kvoterna slå på det sättet.

    Jag menar att när man är ledig regelbundet samma tider vecka efter vecka, så gör man löneavdrag varje månad med en viss %. I alla fall enligt de flesta kollektivavtal jag har erfarenhet av.

    Så om vi säger att du tex. får ihop arbetstid schemalagt motsvarande 75% av din heltid och att det fördelas måndagar-onsdagar. Torsdag -fredag jobbar du heltid. Då drar man 25% på lönen oavsett hur många måndagar, tisdagar och onsdagar det infaller på en månad.

  • LaPrincipessa

    Anotherone: Ja jag tar FP-ledigt dag för dag och inte systematiskt (har inte lämnat ngn lapp där jag krävt jobba 85 %, chefen sa det inte behövdes, han sa jag skulle stämpla FP när jag hämtade tidigare bara). Men kanske bättre göra som du säger så drar de 15 % enligt den andra kvoten. Har iofs stämpelklocka med Flextid som ställer till det

  • Anotherone

    Ok, men då borde det ändå gå att dra en fast procent och sen ett schema i bakgrunden som du stämplar mot och som flexen regleras mor.

    Dessutom kan din chef när som helst neka dig ytterligare ledighet. Du har laglig rätt till 3 perioder per år och registrerar man dag för dag så räknas varje dag som en isolerad period.

  • Seven Costanza
    LaPrincipessa skrev 2017-10-02 14:57:40 följande:

    Anotherone: Ja jag tar FP-ledigt dag för dag och inte systematiskt (har inte lämnat ngn lapp där jag krävt jobba 85 %, chefen sa det inte behövdes, han sa jag skulle stämpla FP när jag hämtade tidigare bara). Men kanske bättre göra som du säger så drar de 15 % enligt den andra kvoten. Har iofs stämpelklocka med Flextid som ställer till det


    Ska man vara cynisk så är det väl klart att chefen tycker att det inte behövs att gå ner i tid på pappret - de SPARAR ju pengar på att det blir mer avdrag på din lön om du drar av tid dag för dag istället för att vara deltidsföräldraledig med stående procentavdrag. De betalar ju dig mindre per månad om de drar av en timme per dag gång för gång än om du gått ner till 87,5% som en timmes nedgång per dag motsvarar om du har 40-timmasvecka.
  • LaPrincipessa

    Tack för era kloka svar! Tror inte chefen har koll själv, han brukar själv ta timmar och enstaka dagar FP. Mailade facket och de tyckte jag skulle jobba igen det annars så fick jag gilla läget med den låga kvoten. Intressant att ni har bättre koll...Men då ska jag gå ner i tid till en fast procentsats och begära motsvarande löneavdrag.

  • Seven Costanza
    LaPrincipessa skrev 2017-10-02 20:29:29 följande:

    Tack för era kloka svar! Tror inte chefen har koll själv, han brukar själv ta timmar och enstaka dagar FP. Mailade facket och de tyckte jag skulle jobba igen det annars så fick jag gilla läget med den låga kvoten. Intressant att ni har bättre koll...Men då ska jag gå ner i tid till en fast procentsats och begära motsvarande löneavdrag.


    Ok - det är så märkligt att chefer och fackförbund så ofta har dålig koll på regler kring föräldraledighet/ nedgång i tid för småbarnsföräldrar - det är ju väldigt vanligt att föräldrar jobbar deltid... Har ni ingen ekonomiansvarig som du kan fråga? Titta på din lönespec för att se vilket avdrag de gör och fråga sedan hur det blir med avdrag om du går ner i tid till t ex 87,5% bara för att höra ifall de har koll - det bör ju bli ett annat avdrag.

    Jag jobbar själv 70% och får helt enkelt 0,7 x min heltidsmånadslön och sedan drar de skatt på det, så det är ett ?rakt avdrag? på 30%. Mitt avdrag är annars 1,4 dagslöner per dag om jag t ex är sjuk eller tar obetald semester när jag jobbar heltid, så som jag förstått det är det mer fördelaktigt för mig att ha ett månatligt avdrag på 30% som jag sedan fyller upp med föräldrapenning.
  • Anotherone
    Seven Costanza skrev 2017-10-02 21:29:37 följande:

    Ok - det är så märkligt att chefer och fackförbund så ofta har dålig koll på regler kring föräldraledighet/ nedgång i tid för småbarnsföräldrar - det är ju väldigt vanligt att föräldrar jobbar deltid... Har ni ingen ekonomiansvarig som du kan fråga? Titta på din lönespec för att se vilket avdrag de gör och fråga sedan hur det blir med avdrag om du går ner i tid till t ex 87,5% bara för att höra ifall de har koll - det bör ju bli ett annat avdrag.

    Jag jobbar själv 70% och får helt enkelt 0,7 x min heltidsmånadslön och sedan drar de skatt på det, så det är ett ?rakt avdrag? på 30%. Mitt avdrag är annars 1,4 dagslöner per dag om jag t ex är sjuk eller tar obetald semester när jag jobbar heltid, så som jag förstått det är det mer fördelaktigt för mig att ha ett månatligt avdrag på 30% som jag sedan fyller upp med föräldrapenning.


    Blir också alltid lika förvånad. Chefer ok, de är som de är. Men de har oftast en stab av HR-personer som stöd som de skulle kunna fråga om de ville/orkade/vågade skylta med sin okunnighet.

    Men facken? De utbildar anställda i arbetsgivarnas skyldigheter men verkar helt missat hela områden (f-ledighet exempelvis) och även de skyldigheter som man som medarbetare har. För man har faktiskt inte bara en massa rättigheter....

    Jag tror dessutom att de flesta kollektivavtal anger att man SKA göra procentavdrag månatligen när det handlar om partiell (delvis) ledighet som pågår en längre tid men som sagt, få som kan det där verkar det som.
  • nnnnnnnn

    Om du har behov av att gå ifrån "oplanerat" lite då och då så är det ju fördelaktigt att chefen inte är så petig med perioder mm. 1,4-faktorn är priset för friheten!
    Men om du egentligen skulle klara dej lika bra med att ha en fast procent så är det bättre för dej rent ekonomiskt.  Nackdelen är att det blir fasta tider.

Svar på tråden Lösning på FP + hämta tidigare