• Anonym (Tjej, 17 år)

Kan inte gå gymnasiet, vad göra ist?

Hej, är en tjej som är 17 år, fyller 18 nästa år. Jag kan inte gå i gymnasiet. Har försökt 2 år nu på olika program men det fungerar inte med min IBS. Har varit i kontakt med flera läkare som inte kunnat hjälpa mig. Även håller mig till kostråd som ska funka för de som har ibs men deg har inte fungerat för mig. Har haft samtal med rektorn på bägge skolorna om att plugga hemifrån, men det gick inte att ordna.

Har sedan 2 år tillbaka ett stabilt förhållande med min pojkvän som jag bor hos. (Inget bråk med mina föräldrar, det har bara blivit så att jag bor med honom istället).

Det studievägledarna i min kommun har sagt är att jag kan börja läsa hemifrån om 3 år(komvux). Har inga problem i skolämnena och har väldigt bra betyg från högstadiet. Det är bara min mage som ställer till det.

Har då kommit till insikten att jag inte orkar ligga hemma i sängen och vänta 3 år på att kunna gå i skolan.

Därför skulle jag redan nu kunna skaffa barn, hinna med mammaledighet samt att barnet hinner börja på förskola/dagis när jag kan börja plugga.

Pojkvännen jobbar så ekonomiskt är det inga problem.

Någon som kan ge mig råd i detta? Att ta upp den här diskutionen med mina föräldrar känns inte som en bra idé.

Kan inte ha några fritidsintessen då jag knappt kan lämna hemmet pga magen. Känns som att hemmet och sjukhuset är de enda platserna jag besöker.

Tips och råd uppskattas.

• Svar på tråden Kan inte gå gymnasiet, vad göra ist?
  • Anonym (Peter)

Gymnasiet går att läsa på distans.

• Anonym (Roxi)

Börja med ett husdjur, som en innekatt kanske? Barn behöver ju liksom också lämna hemmet.

• lizzaaaa

Finns ju massa online-kurser att gå, låglön-jobb att ta,
    fast varför utbilda sig, skaffa meriter, bli stark och självständig när man kan skaffa barn istället och vara beroende av andra...

• Heartbeat90
    Anonym (Tjej, 17 år) skrev 2017-10-01 22:16:35 följande:

Hej, är en tjej som är 17 år, fyller 18 nästa år. Jag kan inte gå i gymnasiet. Har försökt 2 år nu på olika program men det fungerar inte med min IBS. Har varit i kontakt med flera läkare som inte kunnat hjälpa mig. Även håller mig till kostråd som ska funka för de som har ibs men deg har inte fungerat för mig. Har haft samtal med rektorn på bägge skolorna om att plugga hemifrån, men det gick inte att ordna.

Har sedan 2 år tillbaka ett stabilt förhållande med min pojkvän som jag bor hos. (Inget bråk med mina föräldrar, det har bara blivit så att jag bor med honom istället).

Det studievägledarna i min kommun har sagt är att jag kan börja läsa hemifrån om 3 år(komvux). Har inga problem i skolämnena och har väldigt bra betyg från högstadiet. Det är bara min mage som ställer till det.

Har då kommit till insikten att jag inte orkar ligga hemma i sängen och vänta 3 år på att kunna gå i skolan.

Därför skulle jag redan nu kunna skaffa barn, hinna med mammaledighet samt att barnet hinner börja på förskola/dagis när jag kan börja plugga.

Pojkvännen jobbar så ekonomiskt är det inga problem.

Någon som kan ge mig råd i detta? Att ta upp den här diskutionen med mina föräldrar känns inte som en bra idé.

Kan inte ha några fritidsintessen då jag knappt kan lämna hemmet pga magen. Känns som att hemmet och sjukhuset är de enda platserna jag besöker.

Tips och råd uppskattas.

Men hur ska du orka ta hand om ett barn på heltid om du är så sjuk att du knappt kan lämna ditt hem..? De verkar iallafall för mig omöjligt.. och har du tänkt längre in i framtiden? Hur ska du kunna jobba etc? Mitt råd är att du försöker hitta en läkare som klarar av att hjälpa dig, du ska inte behöva leva hela ditt liv i hemmet ..
  • Anonym (nej)

Vad är det med magen som hindrar att du går ut? Smärtor? Diarré?
    Ett barn behöver ju komma ut väldigt mycket. Dels på tex besök på bvc, men även ut för frisk luft, promenader, handla kläder och mat mm. När det blir lite större tillkommer förskola, kompisar mm. Skall du sitta inne resten av livet? Hur som helst kan du inte skaffa barn förrän du kan lämna hemmet.

• Anonym (P)

Hur ska du lyckas gå till MVC, BVC, öppna förskolan, föräldragrupper, ut och promenera osv? För ett barn kan du ju inte låsa in.

Dessutom blir magen inte direkt bättre under graviditeten.

Säger inte emot just din ålder, däremot situationen du sitter i verkar inte optimal för ett barn.

• Glinda från Oz

Hoppas du hittar något som gör att du mår bättre snart, det låter hemskt att må så dåligt.

Är du sjuk så ska skolan anpassa sig efter det, du ska inte tvingas vänta i tre år för att du är sjuk. Till och med barn/ungdomar som ligger på sjukhus får gå i skolan på sjukhuset. Jag tycker dina föräldrar ska ta upp det med rektorns chef eller kommunen.

Är du säker på att du inte har endometrios? Det kan yttra sig precis som du beskriver och läkarna misstar ofta det för andra sjukdomar. Har du det är det inte konstigt att kostomläggningen inte hjälper.

• neverpreggo

Kolla upp

Korrespondensgymnasiet eller om det går att läsa via Hermods.
    Klart att du ska kunna läsa gymnasiet nu, du är inte ensam om att ha behov av att läsa hemifrån!
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    Anonym (Peter) skrev 2017-10-01 22:18:26 följande:

Gymnasiet går att läsa på distans.

Inte i den stad jag bor(Norrköping).
Svar på tråden Kan inte gå gymnasiet, vad göra ist?