• Anonym (Anna)

IQ-test vad innebär resultatet?

Jag har nyligen gjort iq-test i samband med en rekrytering. Eller vissa delar av ett iq-test skulle jag tro. Det visar sig att jag presterade mycket högt på den verbala delen och den spatiala delen. Vad innebär det? Vad är man då bra på? Den numeriska delen behöver vi inte gå in så mycket på haha.

• Svar på tråden IQ-test vad innebär resultatet?
  • Anonym (Ellen)

Om du inte förstår vad det innebär att det visade högt på den verbala delen kanske du hade mest tur;)

• Anonym (Man)
    Anonym (Anna) skrev 2017-10-02 18:37:32 följande:

Jag har nyligen gjort iq-test i samband med en rekrytering. Eller vissa delar av ett iq-test skulle jag tro. Det visar sig att jag presterade mycket högt på den verbala delen och den spatiala delen. Vad innebär det? Vad är man då bra på? Den numeriska delen behöver vi inte gå in så mycket på haha.

Beror på jobb. De flesta arbetsplatser ser för låg och för hög IQ som något negativt.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Man) skrev 2017-10-02 18:40:54 följande:

Beror på jobb. De flesta arbetsplatser ser för låg och för hög IQ som något negativt.

Jobbet är redan klart jag tänkte mer på vilken praktisk nytta man har av att kunna räkna ut vilka ord som hör ihop och hur olika figurer hör ihop. I vardagen liksom.
  • Fennyxx

Nu är det ju inte alltid så lätt att vara kaxig i en rekryteringssituation, men jag önskar att alla som blir ombedda att göra olika personlighetstest eller delar av iq test i ett sådant läge frågat:

Vem har konstruerat testet?

Hur är det här testet validerat?

Vad förväntar ni er att ni kommer lära er om mig genom att jag gör testet?

Det cirkulerar massor av ickevaliderade pop-psykologiska tester som typ är validerade av Veckorevyns redaktion om man har tur och ibland är det tom scientologerna som står bakom.

• Iarwain

Bra resultat på IQ tester visar att du är bra på att göra IQ-tester.

Hittar någon en tydlig studie som visar att IQ har praktisk betydelse i andra sammanhang blir jag överraskad.

Bakgrund:
    IQ tester togs fram för att tidigt kunna visa vilka som skulle lyckas på amerikanska universitet. Men de togs fram ur en kraftigt "biased" grupp. Vilket gör att man hamnar i cirkelbevis, när man försöker använda det till annat.

Det finns, mig veterligen, inget som helst stöd för att ett resultat över idiot nivå skulle ha någon som helst betydelse för hur framgångsrik man blir i på ett arbete. (om nu inte arbetet skulle bestå i att ta fram IQ-test, eller liknande)

• Anonym (Anna)

Jag vet att iq-test är ytterst tveksamt att använda sig av. Och att det korrelerar dåligt med betyg tex. Det kag undrade var om någon vet poängen med just dem verbala och den spatiala delen. Jag tänker att om man har högt på den matematiska delen så kanske man har lättare för att räkna. Men vad har man för nytta av de andra? Vilken förmåga är tanken att de ska spegla?

• Anonym (Psykolog)

Att du fick ungefär lika bra på både den verbala och den perceptualla talar emot att du skulle ha tex aspergers då du har en jämn begåvning där. Lågt på den numeriska tyder på dåligt arbetsminne. Hur var resultatet på den kognitiva snabbheten (antar att detta WAIS-IV du gjorde?)? Det är bland annat testet där du ska skriva av symboler fort genom att matcha dem med nummer. Har du dåligt även där så kan detta på adhd/add-liknande problematik. Har du bra på den delen så tror jag mer på att stress i vardagen drar ner arbetsminnet eller så att du har lite "mattefobi" och därför gör sämre ifrån dig om siffror är inblandade.

Men givetvis måste jag se hela resultatet i siffror och göra fler tester för att kunna säga något mer säkert.

Tänkte att det kunde vara kul att höra ändå :)

Den verbala delen visar hur lätt du har att tillägna dig information muntligt/skriftligt, hänga med i samtal och förstå instruktioner samt långtidsminne. Den lite mer sociala biten av intelligens. De med aspergers kan ha svårare med detta jämfört med den perceptuella. Den perceptuella är förmågan att dra slutsatser från information, tänka logiskt och "klassisk" intelligens kan man väl säga.

Mensa testar tex bara perceptuella intelligens, snabbhet och arbetsminne. Inte verbal intelligens.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Psykolog) skrev 2017-10-02 19:37:06 följande:

Att du fick ungefär lika bra på både den verbala och den perceptualla talar emot att du skulle ha tex aspergers då du har en jämn begåvning där. Lågt på den numeriska tyder på dåligt arbetsminne. Hur var resultatet på den kognitiva snabbheten (antar att detta WAIS-IV du gjorde?)? Det är bland annat testet där du ska skriva av symboler fort genom att matcha dem med nummer. Har du dåligt även där så kan detta på adhd/add-liknande problematik. Har du bra på den delen så tror jag mer på att stress i vardagen drar ner arbetsminnet eller så att du har lite "mattefobi" och därför gör sämre ifrån dig om siffror är inblandade.

Men givetvis måste jag se hela resultatet i siffror och göra fler tester för att kunna säga något mer säkert.

Tänkte att det kunde vara kul att höra ändå :)

Den verbala delen visar hur lätt du har att tillägna dig information muntligt/skriftligt, hänga med i samtal och förstå instruktioner samt långtidsminne. Den lite mer sociala biten av intelligens. De med aspergers kan ha svårare med detta jämfört med den perceptuella. Den perceptuella är förmågan att dra slutsatser från information, tänka logiskt och "klassisk" intelligens kan man väl säga.

Mensa testar tex bara perceptuella intelligens, snabbhet och arbetsminne. Inte verbal intelligens.

Tack för svaret. Jag gjorde bara 3 delar så inte ett helt test. Den numeriska låste jag mig på, han som höll i testet tyckte att jag höll på för länge med varje tal, vägrade att ge mig. Hann inte med så många så dåligt resultat på den.

Upp till högstadiet hade jag jättelätt för matte men sen dog det. Trodde att jag nånstans hade det i mig men så fel. Jag har jobbat som terapeut i många år så har väl tränat den verbala förmågan mer.

Intressanta reflektioner, tack så mycket.
  • Anonym (faktor)

Några poänger från en populariserad artikel i ämnet:

Is IQ A Predictor Of Success?

If you take a "real" IQ test (see comments below), then the result is a strong statistical predictor of multiple future life outcomes - income, education level, health, even longevity. There are hundreds of studies that confirm these correlations. So in that sense, it "predicts" your future "success".

However - and it's a big "however" - be careful what inferences you draw from this answer:

Don't equate "IQ" with "intelligence". It's still a matter of debate as to what "IQ" actually measures. And it's also a complex conversation to discuss what we mean by "intelligence". So think of "IQ Score" as simply an abstract number that is statistically correlated with a bunch of other abstract numbers (such as future annual income). And beware of any philosophical, political, personal, etc conclusions you might jump to from the "yes" answer.
    Pretty much none of the "IQ tests" that you have probably heard of or encountered have much validity. Online tests, apps, popular "Test Your IQ" books, etc, are almost invariably not properly designed. In fact I have yet to find a single one that is. To get a real IQ number, you need to take a test administered by a professional and licensed to that professional by one of the major test publishing companies - tests such as  Wechsler or Stanford-Binet. Note also that different tests are used for children, adolescents, and adults. Most online tests and their ilk are more or less scams to generate web traffic.
    An IQ score correlates with success but doesn't dictate, and is a poor "measure of the man". Allow me to be politically incorrect for a moment to make my point: saying that IQ scores predict success is a little like saying that the color of your skin at birth predicts your future income. It's technically true, but you can see the problems: causality is an issue, the significance of other factors is an issue, etc.
    More in the abstract, what we know about IQ correlations pertains to groups of people. These are statistical measures. Their relevance for an individual is difficult to evaluate, at best. Another way of saying this, is that whereas for a large group of people, IQ is one of the strongest predictors of future "success" that we know of, for an individual, it is a weak indication. For example, in one large study correlating IQ and SES (social economic status of parents) with future income, IQ had a three times higher "beta" than SES. That means how "smart" you are is much more important than who your parents are (the US economy, in other words, is a relatively level playing field). However, the total R-squared of using both variables was only 0.14. That means, knowing your parents SES as well as the child's IQ, together only explained about 14% of your future outcome. From the perspective of the decisions available to that child, that's not a very big number.

So in other words, the answer to the OP's questions is, strictly speaking, "yes". But the footnote to bear in mind is: "so what?"

www.forbes.com/sites/quora/2015/09/16/is-iq-a-predictor-of-success/

• Anonym (Man)
    Anonym (Anna) skrev 2017-10-02 18:45:31 följande:

Jobbet är redan klart jag tänkte mer på vilken praktisk nytta man har av att kunna räkna ut vilka ord som hör ihop och hur olika figurer hör ihop. I vardagen liksom.

Det visar på din problemlösningsförmåga.
  • Iarwain
    Anonym (faktor) skrev 2017-10-02 20:04:21 följande:
    Några poänger från en populariserad artikel i ämnet:

Is IQ A Predictor Of Success?

If you take a "real" IQ test (see comments below), then the result is a strong statistical predictor of multiple future life outcomes - income, education level, health, even longevity. There are hundreds of studies that confirm these correlations. So in that sense, it "predicts" your future "success".

However - and it's a big "however" - be careful what inferences you draw from this answer:

Don't equate "IQ" with "intelligence". It's still a matter of debate as to what "IQ" actually measures. And it's also a complex conversation to discuss what we mean by "intelligence". So think of "IQ Score" as simply an abstract number that is statistically correlated with a bunch of other abstract numbers (such as future annual income). And beware of any philosophical, political, personal, etc conclusions you might jump to from the "yes" answer. Pretty much none of the "IQ tests" that you have probably heard of or encountered have much validity. Online tests, apps, popular "Test Your IQ" books, etc, are almost invariably not properly designed. In fact I have yet to find a single one that is. To get a real IQ number, you need to take a test administered by a professional and licensed to that professional by one of the major test publishing companies - tests such as  Wechsler or Stanford-Binet. Note also that different tests are used for children, adolescents, and adults. Most online tests and their ilk are more or less scams to generate web traffic. An IQ score correlates with success but doesn't dictate, and is a poor "measure of the man". Allow me to be politically incorrect for a moment to make my point: saying that IQ scores predict success is a little like saying that the color of your skin at birth predicts your future income. It's technically true, but you can see the problems: causality is an issue, the significance of other factors is an issue, etc. More in the abstract, what we know about IQ correlations pertains to groups of people. These are statistical measures. Their relevance for an individual is difficult to evaluate, at best. Another way of saying this, is that whereas for a large group of people, IQ is one of the strongest predictors of future "success" that we know of, for an individual, it is a weak indication. For example, in one large study correlating IQ and SES (social economic status of parents) with future income, IQ had a three times higher "beta" than SES. That means how "smart" you are is much more important than who your parents are (the US economy, in other words, is a relatively level playing field). However, the total R-squared of using both variables was only 0.14. That means, knowing your parents SES as well as the child's IQ, together only explained about 14% of your future outcome. From the perspective of the decisions available to that child, that's not a very big number.

So in other words, the answer to the OP's questions is, strictly speaking, "yes". But the footnote to bear in mind is: "so what?"

www.forbes.com/sites/quora/2015/09/16/is-iq-a.../#60adbc953604

Bra inlägg.
  • Anonym (Abc)

Jag utgår nu bara från mig själv som också får extremt bra resultat på liknande tester och det är ju inte ens säkert att det finns ett samband.

Vad jag noterat är i alla fall att jag är extremt bra på att se ordning i kaos och bygga upp saker från grunden vilket också styrt min karriärinriktning. Det är som att jag utan att anstränga mig lika mycket som mina kollegor bara märker precis vad som behövs för åtgärder för att saker ska kunna fungera bättre. Vilket processer som behöver skapas och vilka ramverk jag behöver skriva ned för att de anställda ska kunna få en bra kombination av frihet och självbestämmande men ändå jobba enligt tydligt fastställda riktlinjer som skapar trygghet i hur olika situationer ska hanteras.

Jag är även bra på att få ur andra människor relevant information och gör gärna djupgående utredningar inom områden som egentligen inte är mina expertområden bara för att få lite utmaningar. Ta tag i de där surdegarna som alla skjutit framför sig i åratal, dyker ned i det och pratar med människor och sedan sammanställer jag deras svar i analyser som varierar från korta 2-sidorsrapporter till utredningar på 50 sidor.

Jag tycker det är jättelätt och blir lika förvånad varje gång folk blir alldeles till sig över mitt fantastiska arbete. Inte helt sällan har det hänt att jag fått ett uppdrag och sedan skriver en rapport som till 90% bygger på intervjuer med uppdragsgivaren själv som sedan bli alldeles till sig över hur bra jag analyserat allting. Jag är då alltid ärlig och säger att jag har ju bara skrivit ned det som hen själv har sagt på ett strukturerat sätt och kompletterat med förslag på hur man kan gå vidare. Och varje gång får jag svaret att de själva aldrig kunnat få ned allting på ett så pedagogiskt sätt som gör att det går att ta vidare och faktiskt göra något.

Arbetar för närvarande som konsult vilket passar mig bra. Jag kommer in på uppdrag som varar i allt från några dagar till över ett år och utreder, bygge upp och skapar ordning. Sedan när allt fungerar så går jag till nästa uppdrag och får börja om från början igen och slipper det tråkiga med att arbeta i vardagen där allt är på plats och det börjar bli rutin.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Abc) skrev 2017-10-03 07:01:16 följande:

Jag utgår nu bara från mig själv som också får extremt bra resultat på liknande tester och det är ju inte ens säkert att det finns ett samband.

Vad jag noterat är i alla fall att jag är extremt bra på att se ordning i kaos och bygga upp saker från grunden vilket också styrt min karriärinriktning. Det är som att jag utan att anstränga mig lika mycket som mina kollegor bara märker precis vad som behövs för åtgärder för att saker ska kunna fungera bättre. Vilket processer som behöver skapas och vilka ramverk jag behöver skriva ned för att de anställda ska kunna få en bra kombination av frihet och självbestämmande men ändå jobba enligt tydligt fastställda riktlinjer som skapar trygghet i hur olika situationer ska hanteras.

Jag är även bra på att få ur andra människor relevant information och gör gärna djupgående utredningar inom områden som egentligen inte är mina expertområden bara för att få lite utmaningar. Ta tag i de där surdegarna som alla skjutit framför sig i åratal, dyker ned i det och pratar med människor och sedan sammanställer jag deras svar i analyser som varierar från korta 2-sidorsrapporter till utredningar på 50 sidor.

Jag tycker det är jättelätt och blir lika förvånad varje gång folk blir alldeles till sig över mitt fantastiska arbete. Inte helt sällan har det hänt att jag fått ett uppdrag och sedan skriver en rapport som till 90% bygger på intervjuer med uppdragsgivaren själv som sedan bli alldeles till sig över hur bra jag analyserat allting. Jag är då alltid ärlig och säger att jag har ju bara skrivit ned det som hen själv har sagt på ett strukturerat sätt och kompletterat med förslag på hur man kan gå vidare. Och varje gång får jag svaret att de själva aldrig kunnat få ned allting på ett så pedagogiskt sätt som gör att det går att ta vidare och faktiskt göra något.

Arbetar för närvarande som konsult vilket passar mig bra. Jag kommer in på uppdrag som varar i allt från några dagar till över ett år och utreder, bygge upp och skapar ordning. Sedan när allt fungerar så går jag till nästa uppdrag och får börja om från början igen och slipper det tråkiga med att arbeta i vardagen där allt är på plats och det börjar bli rutin.

Ja det kan nog stämma in på mig med. Intressant.
Svar på tråden IQ-test vad innebär resultatet?