• Äldre 3 Oct 08:53
    2796 visningar
    17 svar
    17
    2796

    Dålig pianolärare

    Jag blir så förbannad! Dottern har spelat piano i ett par år nu och har inte fått lära sig något alls. Kan inte förstå hur samhället tillåter att hennes lärare får undervisa. Han är fullständigt inkompetent. Eleven som har lektion innan min dotter har kommit mycket längre. Det samma gäller eleven efter. Och de har inte spelat lika länge. När jag konfronterar honom slår han ifrån sig och skäller ut mig efter noter. Min dotter måste komma på lektionerna, ha med sig noterna och öva en stund varje dag. Dessutom vill han att hon skall höra på vad han säger och anstränga sig. Om man skall behöva göra allt själv, vad är det då för mening med att betala en pianolärare?

  • Svar på tråden Dålig pianolärare
  • Äldre 3 Oct 09:00
    #1

    Så byt lärare?

  • Äldre 3 Oct 09:00
    #2
    +2

    Jag gissar att det är du som är pianoläraren, och att du nu utför du någon form av experiment genom att skriva en sarkastisk text här för att få medhåll i din utskällning av mamman och påpekandet att dottern måste anstränga sig.

  • Äldre 3 Oct 09:15
    #3
    +1

    Allvarligt? Jag har själv haft pianolektioner som barn och det är faktiskt så att det krävs mycket självdisciplin. Av den som ska lära sig alltså. Självklart måste man öva VARJE DAG. Om ditt barn inte gör det så är det ingen vits  med att ta lektioner. Och det är förstås ingen vits med lektioner heller om barnet inte lyssnar. Övandet är det som ger färdighet. Och ett barn som inte lyssnat på lektionen (plus en förälder som inte verkar vilja ta ansvar) kan ju öva in helt fel också.

    Läraren brukar kolla vad man har övat under veckan och om man kan det, visa lite nytt och ge nya uppgifter till nästa veckan. Huvudarbetet är övande. Och om flera andra elever har kommit mycket längre, så är det ju ganska uppenbart att det inte hänger på läraren, eller hur?

    Förresten - det brukar ta några år också, tills man kan spela något mer än "övningar".

  • Äldre 3 Oct 09:21
    #4

    Ja men hon tycker det är tråkigt att tragla. Hon vill kunna spela lika bra som de andra. Någonstans måste ändå undervisningen vara så pass inspirerande att jag inte skall behöva påminna om övning. Är undervisningen inspirerande, kommer hon ihåg att öva, ha med boken och gå till lektionen utan påminnelse.

  • Äldre 3 Oct 09:34
    #5
    en som undrar skrev 2017-10-03 09:21:47 följande:

    Ja men hon tycker det är tråkigt att tragla. Hon vill kunna spela lika bra som de andra. Någonstans måste ändå undervisningen vara så pass inspirerande att jag inte skall behöva påminna om övning. Är undervisningen inspirerande, kommer hon ihåg att öva, ha med boken och gå till lektionen utan påminnelse.


    Säker på att hon verkligen vill ta lektioner längre?

    Man lär sig ju ingenting bara av att vilja, man måste ju kämpa för det också. Kanske är idé att ta en paus och återta lektioner när hon blir äldre?
  • Äldre 3 Oct 09:41
    #6

    Hon vill spela. Pratar hela tiden om att hon vill. Men jag tycker faktiskt inte att hon skall behöva lägga manken till. En pianolektion skall vara en härlig avkopplande stund utan krav och förväntningar. Det jag inte gillar med läraren är att det han lär ut inte sätter sig. Hon kan det när hon går därifrån. Men nästa vecka har hon glömt allt.

  • Äldre 3 Oct 09:42
    #7

    Hon vill spela. Pratar hela tiden om att hon vill. Men jag tycker faktiskt inte att hon skall behöva lägga manken till. En pianolektion skall vara en härlig avkopplande stund utan krav och förväntningar. Det jag inte gillar med läraren är att det han lär ut inte sätter sig. Hon kan det när hon går därifrån. Men nästa vecka har hon glömt allt.

  • Anonym (meh)
    Äldre 3 Oct 09:44
    #8
    +1

    Du trollar dåligt TS!

    Är det något som alla känner till så är det att lära sig spela instrument kräver timme efter timme efter timme  under många år för att bli duktig.

  • Äldre 3 Oct 09:51
    #9
    en som undrar skrev 2017-10-03 09:42:24 följande:

    Hon vill spela. Pratar hela tiden om att hon vill. Men jag tycker faktiskt inte att hon skall behöva lägga manken till. En pianolektion skall vara en härlig avkopplande stund utan krav och förväntningar. Det jag inte gillar med läraren är att det han lär ut inte sätter sig. Hon kan det när hon går därifrån. Men nästa vecka har hon glömt allt.


    Du kan ju inte mena allvar
  • Äldre 3 Oct 10:14
    #10
    en som undrar skrev 2017-10-03 09:21:47 följande:

    Ja men hon tycker det är tråkigt att tragla. Hon vill kunna spela lika bra som de andra. Någonstans måste ändå undervisningen vara så pass inspirerande att jag inte skall behöva påminna om övning. Är undervisningen inspirerande, kommer hon ihåg att öva, ha med boken och gå till lektionen utan påminnelse.


    Aldrig i livet! Du drömmer, eller? Vad vill du att hon ska göra - spela "gubbe Noak" eller "bä bä vita lamm"?  Då kan det funka. Men det kanske inte är det hon VILL spela?

    Om hon vill spela något "riktigt", dvs. med båda händerna och flera toner ibland - det kräver MYCKET övning, en halv timma till en timma om dagen. Jag spelade första året och kanske även andra året BARA övningsstycken. Dvs. övningar som inte är sånger som inte är roliga att spela. Det är bara det som krävs som grund.
    Och jag slår vad om att de andra övar. Det är ju samma lärare! Så det är väl ganska självklart varför de är bättre?
  • Äldre 3 Oct 10:17
    #11
    en som undrar skrev 2017-10-03 09:41:58 följande:

    Hon vill spela. Pratar hela tiden om att hon vill. Men jag tycker faktiskt inte att hon skall behöva lägga manken till. En pianolektion skall vara en härlig avkopplande stund utan krav och förväntningar. Det jag inte gillar med läraren är att det han lär ut inte sätter sig. Hon kan det när hon går därifrån. Men nästa vecka har hon glömt allt.


    Jag börjar också misstänka att du trollar. Så naiv kan du väl inte vara. En pianolektion är definitivt inte en avkopplande stund utan krav, utan snarare visar det sig tydligt om man har tränat eller inte. Och det är väl inte konstigt om det inte går framåt om man inte tränar!
  • Äldre 3 Oct 10:21
    #12

    Framgår nu alltför tydligt att Ts knappast är seriös. Alternativt får man beklaga att dottern har en mindre begåvad mamma.

  • Äldre 3 Oct 10:39
    #13

    Trolla bättre.

  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 3 Oct 15:15
    #14

    På en pianolektion får man väl veta vilka övningar man skall göra hemma.
    Gör man inget hemma så blir det inget.

  • Anonym (mmmp)
    Äldre 3 Oct 16:52
    #15
    en som undrar skrev 2017-10-03 09:41:58 följande:

    Hon vill spela. Pratar hela tiden om att hon vill. Men jag tycker faktiskt inte att hon skall behöva lägga manken till. En pianolektion skall vara en härlig avkopplande stund utan krav och förväntningar. Det jag inte gillar med läraren är att det han lär ut inte sätter sig. Hon kan det när hon går därifrån. Men nästa vecka har hon glömt allt.


    All inlärning kräver givetvis att man lägger en hel del tid och engagemang. Jag tror detta är en skämttråd för det förstår väl alla? Du skriver så det bara måste vara ett skämt. Läraren kan inte "lära in så det sätter sig", det handlat om övning igen och igen, få in det i fingerrminnet.  Lärare lär ut, elever lär in! 

    Hon kan göra som du skriver, inte lägga manken till, bara gå dit, ha lite kul men så klart går processen mkt långsammare då. Man behöver öva mellan tillfällena, precis som med allt annat.Du tror väl inte Zlatan blev så bra på fotboll för att han gick på en träning och tittade hur man skulle göra och sen förväntade sig vara proffs? 
  • Anonym (al)
    Äldre 3 Oct 16:58
    #16

    "Eleven som har lektion innan min dotter har kommit mycket längre. Det samma gäller eleven efter. Och de har inte spelat lika länge."

    Tror problemet ligger hos din unge, troligtvist genetiskt.

  • Äldre 3 Oct 17:56
    #17

    Ok jag nappar väl:

    I normala fall och för de allra flesta så tar de lektioner för att de vill lära sig spela ett instrument. Då behöver man öva, komma på lektionerna och vara förberedd med rätt noter och materiel.

    Men det behöver inte betyda att det är fel att vilja ta del av pianots underbara värld en timme i veckan. Formatet och resultatet blir inte det samma. Underhållning och lek med ett instrument en gång i veckan.

    I många andra discipliner och områden anses det som något helt ok att göra: Jag tränar yoga en gång i veckan  - det gör mig inte till någon yogi. Jag åker skidor en vecka om året - det gör mig inte till någon vinterolympisk atlet. Jag är med i en bokcirkel - det gör mig inte till någon författare. Jag går och klättrar någon gång i månaden, mm etc. Allt på en respektabel och medioker amatörnivå. För att jag tycker att det är kul och för att det berikar och utmanar mig.

    Bara för att man inte siktar mot stjärnorna så behöver det inte betyda att aktiviteten inte kan vara berikande och betydelsefull. Min matematikprofessor brukade säga att "anything worth doing is worth doing badly". Spela piano och leva ett liv med musik är kanske en av de sakerna? Du får bara anpassa dina förväntningar på resultat till verkligheten.

Svar på tråden Dålig pianolärare