• Anonym (T.S.)

Umgänge - hur kan det bli?

Har gemensam vårdnad om 8-årig dotter. Jag är boendeförälder. Umgängesdom i botten som jag aldrig har trotsat eller sabbat. Följer min del av avtalet. Pappan har dottern varannan helg och varannat lov. Pappan bor 7-8 mil bort. Både han och jag har ordnade hemförhållanden med bostad, jobb, bra ekonomi.

Nu vill han ha större umgänge. Det skulle inte förvåna mig om han går till domstol.

Hur kan de döma då? Kan flickan få vara alla lov hos honom? Då blir det ingen tid för henne och hennes skolkamrater eller henne och mig att hitta på saker.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Umgänge - hur kan det bli?
  • Anonym (.)

Alla lov till mannen låter ju väldigt osannolikt. Men jag förstår inte varför du inte ger mer tid till honom på några av loven eller delar av loben? Känns ju dumt att dra allt i rätten, och relationen barn - får behöver ju också vårdas. Funkar inte samarbete alls?

Tror nog du hinner med saker med barnet o hennes kompisar i alla fall, även om barnet är hos pappan ibland på loven.

• Kjell2
    Anonym (T.S.) skrev 2017-10-03 11:18:37 följande:

Har gemensam vårdnad om 8-årig dotter. Jag är boendeförälder. Umgängesdom i botten som jag aldrig har trotsat eller sabbat. Följer min del av avtalet. Pappan har dottern varannan helg och varannat lov. Pappan bor 7-8 mil bort. Både han och jag har ordnade hemförhållanden med bostad, jobb, bra ekonomi.

Nu vill han ha större umgänge. Det skulle inte förvåna mig om han går till domstol.

Hur kan de döma då? Kan flickan få vara alla lov hos honom? Då blir det ingen tid för henne och hennes skolkamrater eller henne och mig att hitta på saker.

Tacksam för svar!

Hänger mycket på vad pappan yrkar på, mer lovtid, även veckodagar t ex.

Alla lov och helger blir det sällan om du motsätter dig. 

• Anonym (T.S.)

Hon är där som sagt typ varannat lov redan.

• Anonym (T.S.)

Kjell2: menar du att om jag motsätter mig ett yrkande på varje lov hos honom så blir det inte så troligtvis?

• Kjell2
    Anonym (T.S.) skrev 2017-10-03 11:40:17 följande:

Kjell2: menar du att om jag motsätter mig ett yrkande på varje lov hos honom så blir det inte så troligtvis?

Om du säger nej till varje lov, eller helg, blir det sannolikt inte varje lov, eller helg.

Mera kan det bli men osannolikt alla lov eller alla helger.

• Anonym (Anonym)

Ungen e hans lika mycke. Han kan lätt få igenom varannan vecka å det tycker jag han ska ha. Det e barnet som har rätt till sina föräldrar lika mycke inte föräldrarna som har rätt till barnet ????

• Anonym (vds)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-10-03 13:35:55 följande:

Ungen e hans lika mycke. Han kan lätt få igenom varannan vecka å det tycker jag han ska ha. Det e barnet som har rätt till sina föräldrar lika mycke inte föräldrarna som har rätt till barnet ????

Kunde inte sagt det bättre själv!

Varför ska du neka honom rätten till sitt barn? Och barnets rätt till sin far? Är bara bra om pappan vill ha mer tid med barnet, varför håller ni mammor på såhär?

Domstolen kommer ge honom rätt till halva tiden med barnet oavsett hur mycket du tjafsar emot, OM inte han har något missbruk etc. 
  • Anonym (Js)

Men det kan ju bli lite jobbigt för barnet om han bor 7-8 mil bort och hon skall till skolan på vardagar? Osv kanske fritidsaktiviteter, umgänge med vänner osv. Håller med om att barnets rätt är det centrala, men vad vill barnet? Inte säkert att varannan vecka är det bästa även om mycket tid med båda föräldrarna är bra.
  • Anonym (vds)
    Anonym (Js) skrev 2017-10-03 13:48:37 följande:
    Men det kan ju bli lite jobbigt för barnet om han bor 7-8 mil bort och hon skall till skolan på vardagar? Osv kanske fritidsaktiviteter, umgänge med vänner osv. Håller med om att barnets rätt är det centrala, men vad vill barnet? Inte säkert att varannan vecka är det bästa även om mycket tid med båda föräldrarna är bra.
    Det ligger väl på pappan att lösa transporten. I annat fall kan väl pappan få vårdnaden så kan barnet bo hos honom på heltid, problem solved!
  • Anonym (Js)
    Anonym (vds) skrev 2017-10-03 14:13:52 följande:

Det ligger väl på pappan att lösa transporten. I annat fall kan väl pappan få vårdnaden så kan barnet bo hos honom på heltid, problem solved!

Kanske lite väl drastiskt. Påstå sig se till barnets bästa och sedan hävda att lösningen är att barnet flyttas från sitt hem, byter skola, lämnar alla sina kompisar? Är inte så säker på att barnet tycker att det är det bästa. Och varför skulle heltid hos pappa vara bättre än hos mamma om syftet är rätten till båda föräldrarna ...
  • Anonym (vds)
    Anonym (Js) skrev 2017-10-03 14:30:59 följande:
    Kanske lite väl drastiskt. Påstå sig se till barnets bästa och sedan hävda att lösningen är att barnet flyttas från sitt hem, byter skola, lämnar alla sina kompisar? Är inte så säker på att barnet tycker att det är det bästa. Och varför skulle heltid hos pappa vara bättre än hos mamma om syftet är rätten till båda föräldrarna ...
    Sa jag att barnet skulle byta skola? Nej det påstår du, inte jag. Får stå för dig!

Men eftersom du tycker det är bättre att barnet bor hos ena föräldern så kan det lika bra bo hos pappan, pappan kanske är villig att flytta närmare skolan och då kan barnet lika bra bo hos pappan!
  • Anonym (Js)
    Anonym (vds) skrev 2017-10-03 15:35:12 följande:

Sa jag att barnet skulle byta skola? Nej det påstår du, inte jag. Får stå för dig!

Men eftersom du tycker det är bättre att barnet bor hos ena föräldern så kan det lika bra bo hos pappan, pappan kanske är villig att flytta närmare skolan och då kan barnet lika bra bo hos pappan!

Nej jag tycker absolut att det är bäst (förutsatt två välfungerande föräldrar) att barnet umgås så mycket som möjligt med båda två. Men barnet måste naturligtvis ha en välfungerande vardag, och att vara exakt lika mycket hos båda föräldrarna är inte nödvändigtvis bästa lösningen då andra problem kan uppstå om man som i det här fallet bor långt ifrån varandra. Kan pappan tänka sig att flytta (som du föreslår) så är ju problemet ur världen, och då är varannan vecka toppen. Men det är i min mening inte rimligt att barnet skall pendla 7-8 mil enkel väg dagligen varannan vecka, det vet jag inte många vuxna som heller skulle vilja göra till jobbet (om inte kommunikationerna är extremt goda) dessutom kommer man långt från vänner och fritidsaktiviteter. Men det går ju alltid att fråga barnet vad hon tänker om det!
  • Anonym (Js)
    Anonym (vds) skrev 2017-10-03 15:35:12 följande:

.... eller pendla till skolan 7-8 mil enkel väg varje vardag om man hör som du föreslår och barnet bor heltid hos pappan utan att byta skola...
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Js) skrev 2017-10-03 13:48:37 följande:
    Som jag förstod det så bor de relativt nära varandra nu å barnet går i skolan där de bor?
  • Anonym (Relativt)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-10-03 17:40:07 följande:
    Som jag förstod det så bor de relativt nära varandra nu å barnet går i skolan där de bor?
    Hur nära 7-8 mil är är naturligtvis relativt. Om båda bor i lapplands inland kanske de bor i samma skolområde, annars är det högst osannolikt.
  • Tow2Mater
    Anonym (T.S.) skrev 2017-10-03 11:18:37 följande:

Nu vill han ha större umgänge.

Vad vill han ha? Har ni diskuterat saken?
  • Anonym (Cilla)

Om pappan stämmer på större umgänge så lämnar du in ditt yrkande på att du tycker art det är oerhört värdefullt för barnet att få både vardag och ledig tid med båda föräldrarna och därför vill du utöka umgänget till varannan onsdag eftermiddag till måndag morgon samt varannat lov. Då har du visat att du tänker på barnets bästa, och det blir svårt för pappan att argumentera mot att dottern ska få mer vardagstid med honom.

• sextiotalist

Barnet går i skolan, har vänner där hon bor och varannan vecka förutsätter att föräldrarna bor tillräckligt nära varandra. Jag är rätt säker på att det är svårt att få igenom varannan vecka med den avstånden.
Svar på tråden Umgänge - hur kan det bli?